Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-23 07:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-27 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
artsibungeri skrev:
Ett tillägg Aryan, Enligt Färddator så drar V50:n nästan lika mycket Bensin som Etanol.


Det är bra (om färddatorns siffror stämmer), trots det borde tillverkarna kunna göra E85 optimerade bilar som inte drog mera E85 än bensin alls, kanske tom mindre, utom möjligen vid kallstart.

artsibungeri skrev:
underteckand måste åka till grannstaden för att tanka Etanol så det blir BF 95 oftast. ST1 Paul har undertecknad konfronterat några gånger, och kanske man skulle ta upp Bensinmacken igen(förr hade vi BP) ST1 har ju iallafall hyfsade priser. Men vad vet jag..


Ja det är tråkigt om man måste åka långt för att tanka. Kanske ett gäng dunkar och lite planering kan minska bensinbehovet, det gjorde jag när det inte fanns nära till hands, men inte alla orkar med sånt. Jag har en kompis i Rotterdam som åker till Tyskland några ggr om året för att tanka drygt 1m3 E85 i en sån här
Bild

Priset i Düsseldorf är ung som här i Sverige medan E85 kostar €1,95 /l (!) i Rottterdam så resan lönar sig ...

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 07:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Skulle artsibungeri bo norr om Kiruna så har han? säkerligen liksom jag motorvärmare i sina bilar så då är det inget problem heller :wink: Min C-MAX går på E85/75 hela vintern, även när det var under -30 som häromveckan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Saab verkar vara inne på ett vettigare spår http://www.etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=264

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-01-31 11:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ny Teknik, PUBLICERAD 070131, 00:00
Saabtekniker säkrar GMs etanolprogram
Saab har ansvaret för utvecklingen av turboladdade etanolmotorer inom GM. Ett uppdrag som blivit hetare än någonsin efter president Bushs miljöutspel.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/48822


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 09:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Finns ju trotts allt en fördel med att det kommer stora starka motorer för E85, det gör ju att även dom som inte kan tänka sig en lite focus på 125hk kan vara miljövänner... och detta leder till fler miljöbilar.... och det är väl det vi eftersträvar?

:D


Jag kommer köpa nya V70 som kommer till sommaren 2007 med en E85 motor på runt 200hk... en foicus är inte ett alternativ för mig, jag är mer hk intresserad, med all respekt för er som inte delar mitt intresse.

Mvh Lello


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är förståss bättre med 200 etanol hkr än bensin hkr.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-03-05 22:47 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-05 21:07
Inlägg: 9
göinge skrev:
Totalt ointressant alternativ! När nya Ford Focus flexifuel kom ökade man på hästkrafterna från 115 till 125. För min del tio onödiga hästkrafter extra. Ska etanol bli ett alternativ måste det också finnas små snåla motorer - precis som det en gång var/är med bensinmotorer.


Jag tror det är svårt att få folk att byta till något okänt utan en morot. Högre effekt under huven kan nog få en del att tänka om. Människan är väldigt bekväm och har generellt svårt att ändra på livsmönster som inte direkt gynnar oss.

Det borde väl inte vara så svårt att göra ett modellprogram med olika motoralternativ även för E85-bilar?

Problemet med V50:an är att när det är "så liten motor" så blir varvtalet väldigt högt. I motorvägsfart ligger jag på uppåt 3300 rpm och kommer jag på E6:an i södra Halland då kryper den uppåt 3500-3600 om jag inte minns fel. Biltillverkarens mål att få en pigg bil gör att varvtalen rusar och drivmedelet rinner iväg. Med en större motor kan man sänka varvtalen och ändå få en pigg motor. Själv skulle jag gärna ha en "sexa" med väldigt lågt varv som håller bilen rullande i 90-110.

Men, för att slutligen lösa det totala energiproblemet i världen måste energiförbrukningen minska, om det sker med mindre eller med mer effektiva motorer återstår att se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-06 12:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Volvos etanolmotor som kommer i nya V70 efter sommaren blir på 145 hk enligt den artikel i Aftonbladet som du länkade till i en annan tråd.
Så med den högre vikten på V70 jämför med Focusen så blir det färre hk/kg :wink:


Ja, tyvärr kommer nog många att bli besvikna på prestanda i V70 i etanolutförande.
Volvo har inte riktigt gjort läxan än och kommer att tvingas till förbättringar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-07 21:54 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
magol skrev:
göinge skrev:
...Problemet med V50:an är att när det är "så liten motor" så blir varvtalet väldigt högt. I motorvägsfart ligger jag på uppåt 3300 rpm och kommer jag på E6:an i södra Halland då kryper den uppåt 3500-3600 om jag inte minns fel. Biltillverkarens mål att få en pigg bil gör att varvtalen rusar och drivmedelet rinner iväg. Med en större motor kan man sänka varvtalen och ändå få en pigg motor...


Ja det är otroligt att de inte kan använda det senaste modet med 6-växlade lådor i de bilar de gör nytta, exempelvis V50 som du nämner ovan.

Jag byter inte till en ny Volvo/Ford FFV av just det skälet att de är för lågt växlade. Min nuvarande Focus FFV -04 är lagom högt växlad och varvar 3000 i 110-115.
Antar att jag får sikta på Saab 9-3 FFV...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-03-08 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Robert skrev:
magol skrev:
göinge skrev:
...Problemet med V50:an är att när det är "så liten motor" så blir varvtalet väldigt högt. I motorvägsfart ligger jag på uppåt 3300 rpm och kommer jag på E6:an i södra Halland då kryper den uppåt 3500-3600 om jag inte minns fel. Biltillverkarens mål att få en pigg bil gör att varvtalen rusar och drivmedelet rinner iväg. Med en större motor kan man sänka varvtalen och ändå få en pigg motor...


Ja det är otroligt att de inte kan använda det senaste modet med 6-växlade lådor i de bilar de gör nytta, exempelvis V50 som du nämner ovan.

Jag byter inte till en ny Volvo/Ford FFV av just det skälet att de är för lågt växlade. Min nuvarande Focus FFV -04 är lagom högt växlad och varvar 3000 i 110-115.
Antar att jag får sikta på Saab 9-3 FFV...


De där Fordmotorerna har väl ingen passande 6-växlad låda...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 20:31 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-12 14:45
Inlägg: 13
Ort: Från
karlmb skrev:
Det går åt rätt håll.
Nya 3.2 liters sexan kan ses som en mindre motor.
Downsizing är framtiden och den är på gång.
Sexan kan ses som en downsizing av V8:an på bensin.
Nästa steg blir i en bil som kan ha ännu mindre motor, typ 4 cyl turbo med högre kompression än dagens så fort vi slipper kravet att man skall kunna tanka fulsoppa (fossilt).
Nästa igen en 3-cyl.

Oj, jag borde jobba på Volvos produktplanering...


Nja, eftersom Volvo förmodligen blir kinesiskt så...

Ecoboost högkomp motorer på G från Ford. 2.0 med turbo, 275 BHP samt 3.5 Biturbo, Från 340 BHP uppåt tänkta att ersätta 6/8 cyl. Kommer (än så länge obekräftat) i mondeo framöver. Det är tydligen därför ST till mondeo dröjt. Volvo 5:an för svag för att vara ST modell tydligen... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
...nja, det är nog faktiskt få motorer som klarar så mkt turboflås som den svenska volvofemman och sexan.
Tyävrr har ju inte ppl sett till att utnyttja det medans tid var och nu har man inte så stro nytta av 300Hk i en vanlig svensonbil av politiska skäl.
Och inte satsade man på ngt annat heller, förrän nu med 200 hk femman (+ nya 3.2 sexan möjligen. All heder om man iaf gjort den alkoholberoende)
Under tiden hann hela svenska Ottomotor-utvecklingsavd att flyttas till Köln...
Ford har ju däremot haft notoriskt övertrimmade motorer med kort livslängd i de fallen man spetsat dem lite.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011