Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-06-04 00:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-02 23:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Tänker köpa en ny etanolbil om cirka ett år. Har tittat på Skoda Octavia men skulle gärna vilja ha en Golf kombi med 1,4 liters "downsized" motorn (kompressor å turbo). Men dessa finns ju ej i etanol utförande! Vad göra? Vänta på nästa generation elhybrider istället? Jag tycker att SAAB:s etanol-motorer är lite för törstiga (Jag kör 4000 mil per år och vill ej ha diesel-bil). Några andra förslag?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 07:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Golfen drar mindre än Saaben, varför inte välja den då?

Ford focus är i samma storlek som Golfen och drar mindre än Saaben.
Pegout 307 är också i samma storlek men den vet jag inte hur mycket den drar. Renault Megane har du också att välja på.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kvalite.
InläggPostat: lör 08-04-26 21:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Det är ganska typiskt för Renault, att inredningsdelar måste behandlas varsamt. Försvaret hade förut en hel del minibussar, Renault Trafic. Om dem sades det att man alltid kunde sopa ut en rejäl hög trasiga plastbitar efter att ett gäng värnpliktiga hade åkt med.

Men, som redan sagt i tråden, Ford Focus är ju en bil som bevisligen sköter sig fullt tillräckligt bra. Visst, den som är van vid Audi eller andra prestigemärken tycker kanske att den känns lite billig i detaljerna, men det må vara hänt.

Några nackdelar kan man dock räkna upp :
-Svårt att hålla jämn temperatur i kupén på Focus I utan klimatanläggning.
-Bakvagnskonstruktionen (för övrigt gemensam för de flesta framhjulsdrivna Ford) gör att bilen blir sidvindskänslig, speciellt med tung last eller om man drar släpvagn. Å andra sidan är fjädringskomforten betydligt bättre än på t ex Audi A3.
-Åtminstone Focus I har irriterande liten spolarburk.
-Billiga utföranden har "halt" tyg i klädseln. Man kan inte ha t ex en mobiltelefon liggande på passagerarstolen utan att den halkar ner på golvet i första gathörn.
-Störande kort räckvidd hos fjärrkontrollen för centrallåset.

Och några fördelar:
-Ovanligt bra lastutrymme med tanke på bilens storlek, bl a tack vare bakvagnskonstruktionen som gör att man slipper skrymmande fjäderbenstorn och sånt.
-Förhållandevis hög utväxling, alltså lågt motorvarvtal vid landsvägshastighet. Motorljudet blir alltså inte så störande ens på enkla utföranden där man inte har kostat på så mycket ljudisolering.
-Bra (inofficiell) tillgång på servicedokumentation på nätet.
-Klimatanläggningen (option) hör till de mer genomtänkta och lättanvända i sitt slag.
-Beprövad bil, det finns många års erfarenhet av både grundkonstruktionen och FFV-utförandet vid det här laget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 23:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har själv en knappt två år gammal femdörrars Ford Focus flexifuel, som jag är helnöjd med. Den behövde bara få ett datorprogram uppgraderat alldeles i början som gjorde att bilen slutade dö vid första startförsöket. (Detta läste jag om på etanol.nu och kunde upplysa Fordverkstaden om vad de skulle göra ifall de inte visste!)

Är du inte anti Seat finns även Seat Altea XL som etanolbil.

http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=352

Alla idag tillgängliga och kommande etanolmodeller finns uppräknade på min hemsida: http://www.robertkoran.se/etanol2.htm
Jag har valt att bara länka till respektive bilmärkes startsida eftersom vissa bilmärken (till exempel SAAB och Ford) skyltar med sina etanolmodeller storartat på förstasidan, medan andra behandlar dem betydligt mer styvmoderligt och verkar knappt vilja erkänna att de har några etanolbilar i modellprogrammet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011