Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Volvo 244
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=1553
Sida 1 av 1

Författare:  Henrik Jansson [ sön 07-09-23 23:04 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 244

Min bil är en Volvo 244 från 1985, med B200K motor (1,987 liter) Pierburgförgasare.
Jag har slipat om nålen i förgasaren och ställt om tändningen från 7 grader till ungefär 18 grader har jag för mig. Jag har kört så sen 1997, och har aldrig tankat annat en E85.

Den drar omkring 1,0 liter per mil.

Nu håller jag på att experimentera lite med ökad EGR också, får se va det kan leda till.

Författare:  MrRandom [ tis 11-11-15 16:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

De låter ju kanon! Själv har jag en 740 86 med stromberg och jag funderar på att slipa nålen samt ställa tändning och om den drar runt en liter så ska jag absolut testa! Hur blir de med kallstarter? utan och med motorvärmare? :)

Författare:  nyfiken [ tor 14-12-11 11:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

Detta prat om kallstartproblem och E85 är betydligt överdrivet. Många gånger saknar det helt grund.
Till min V70 2.0F, -08. Alltså en fabriksbyggd FFV, skriver Volvo själva "Vid temperaturer under -15°C bör motorvärmaren användas." Notera att dom säger bör. Visserligen säger dom i fortsättningen att det är alltid nyttigt att använda motorvärmare, men det är liksom en annan sida.
För några vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort. Jag kör alltid på E85.
Nu kanske man inte kan jämföra en FFV med en garagekonverterad bensinbil rakt av, men det ger ändå en fingervisning.
Alla Volvos FFV-bilar har elektrisk motorvärmare från fabrik.

Författare:  Henrik Jansson [ ons 15-08-26 20:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

Är en motor med insprutare generellt lättare att starta när det är kallt än en motor med förgasare?

Författare:  nyfiken [ ons 15-08-26 22:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

Vet inte, men antag att motorstyrningen är mer exakt än ett chokereglage. När det är manuell choke så kan det nog bli väldigt grovt. Jag minns flera förgasarbilar som jag har ägt eller kört. Några kunde köras hela tiden på choken (om man glömde av den, vilket förekom) Andra krävde att man direkt tryckte tillbaka chokespaken när motorn hade startat. Min gräsklippartraktor och även snöslungan är så. Andra bilar bl.a en SAAB 95 (tvåtaktsmotorn) krävde ett tämligen snabbt återställande när motorn hade startat, men man fick inte ha för bråttom. Någon minut efter start skulle det vara avslutat.

Om vi nu tänker oss att styrdatorn med alla sensorer är i full funktion, så tror jag att den klarar att köldstartanrika på rätt nivå. Men jag vet som sagt vad inte.
Automatchoke har jag inte haft så stor erfarenhet av, så jag minns inget exakt.

Författare:  Henrik Jansson [ ons 15-08-26 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

En insprutare fördelar ju bränslet ganska fint väldigt nära där det ska förbrännas. En förgasare kan väl ge ganska grova droppat och dessutom långt ifrån där det ska förbrännas. Är inte det en fördel för insprutare?
Min 240 är svårstartad när det är kallt. (förgasare) Nu har jag byggt in glödstift i flottörhuset runt munstycket så jag kan starta oavsett temperatur, men den kräver ändå choke i startögonblicket. ( Fast den startar nästan aldrig direkt när den är varm heller)

Författare:  Snålkörarn [ sön 18-11-04 18:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 244

Henrik skulle du kunna förklara hur du gjort för detta med glödstift? Hade älskat att köra veteranbil på vintern men inte hittat lämpliga delar och ideer.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/