Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAAB 2,0 Biopower
InläggPostat: ons 07-11-21 10:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Tjena
Jag är inne på min andra 2,0 biopower och är nöjd med allt förutom att jag skulle vilja få ner förbrukningen.
Har försökt med det mesta jag kan komma på och kör med högt tryck i däcken samt praktiserar snålkörning enligt konstens alla regler. Min medelförbrukning är numera ca 1,1 l/mil vid landsvägskörning.
Det är stor skillnad mellan att ligga i 130 och 110 km/h och att hålla 90 km/h på 90 vägar gör också gott.

Min fundering är att turbon går in i onödan.
Dvs. att det inte går att lunka på i jämn hastighet utan att den går in. Kanske är det därför 2,3 l biopower är snålare?

Är det någon som vet om man manuellt kan koppla ur turbon och isf. hur? Då skulle man ju kunna ha en "knapp" på instrumentbrädan för inkoppling när den behövs vid omkörningar tex.

Mvh // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Frågan är om det skulle löna sig.
Att turbon jobbar mkt är ett substitut för att den egentligen klarar högre grundkompression, på etanol.
Skulle du sänka laddtrycket skulle då även sänka topptrycket vilket jag antar skulle sänka verkningsgraden en del.
Fast det är klart, man kunde ju prova att tvångsstyra ned det på ngt sätt.
Eller lura den att det är högre än det är, tills du vill trampa på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?

Tänk också på att den effekt som går åt för att driva fram bilen i konstant hastighet ökar med kvadraten på hastigheten. Bränsleförbrukningen per tidsenhet (alltså liter per timme) är också proportionell mot kvadraten på hastigheten om vi antar att motorn arbetar med konstant verkningsgrad. I och med detta så blir förbrukningen per längdenhet (liter per mil) proportionell mot hastigheten.
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Turbon orsakar inte i sig någon sänkt verkningsgrad hos motorn, heller. Det är ju snarare så att den nyttiggör energi som annars hade gått bort outnyttjad med avgaserna, på det sättet återfår man en del av den bränsleekonomi som man förlorar på att en överladdad motor har lägre kompressionsförhållande än en sugmotor.

Mer troligt är att "boven" är övergångsförlopp, alltså kanske onödigt kraftig accelerationsanrikning och att bränslet inte alltid stängs av vid motorbromsning. Det senare upptäcker man lätt om man har färddator och håller koll på momentan bränsleförbrukning. En annan möjlig förklaring är att man har varit tvungen att arbeta med "onödigt" sen tändning vid något visst driftförhållande, för att hålla ner NOx-utsläppen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 18:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej,

Antar att det finns en intercooler i den?

Jag tror att en bränslebesparande åtgärd skulle vara att att koppla förbi den.Den behövs ju bara när man kör hård på bensin.

Utan den får du varmare insugsluft, dvs bättre förångning/förbränning samt minder pump och värmeförluster.

Skulle vara intressant att se om det gjorde nån skillnad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 20:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
aryan skrev:



Antar att det finns en intercooler i den?



Japp.
aryan skrev:
Utan den får du varmare insugsluft
Skulle vara intressant att se om det gjorde nån skillnad.

/Aryan



Ingen större skillnad vid normal landsvägskörning.


Dit med en vattenkyld/värmd IC så kan man hålla sig på 80-90grader på insugsluften vid smygkörning å vid "fullt ös".


Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den enklaste åtgärden med intercoolern (för ett tillfälligt prov) är väl att skärma av kylluftflödet till den med en pappskiva.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 21:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det tänkte jag också på men sitter den bredvid kylaren och inte framför?

Helt utan att omvägen via intercoolern blir det nog ännu mindre värmeförluster men som test borde det duga bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 13:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Enligt den här tråden:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 38&start=0
SÅ ska gastemperaturen ligga på ca 25-30C* innan kompressionsfasen börjar för att etanol ska fungera bra som bränsle.

Jag har en saab 9-3 och under sensommaren så har MAT varit ca 40-50 grader på tomgång med 20 grader utomhus (förmodligen högre under körning).
Jag har kollat det via nyinköpt ODB2, på garageuppfarten. Tyvärr så är batteriet till laptopen dött så jag kan inte kolla under färd innan jag köpt ett nytt....

Vid lambda=1, landsvägskörning, så förbränner man som bekant 1 del bränsle och 9.765 delar luft vid etanoldrift.
En del nollgradigt bränsle (antag vinter) och 9.765 delar med minst 40 gradig luft ger en slutemperatur på luft/bränsleblandningen på:

(1*2.407*273.15+9.765*1*313.15)/(1*2.407+9.765*1)=305.24K dvs ca 32C*
Det nollgradiga bränslet sänker alltså bara temperaturen hos luften med 8 grader. Den 40 gradiga luften räcker alltså till för att nå över de önskade 25-30 graderna.

Slutsats: Att höja lufttemperaturen enl tidigare föreslagna metoder kommer minska mängden syremolekyler i cylindern.
För att bibehålla farten och motverka luftmotståndet måste motorn kompensera effekförlusten genom att:
1* turbon ladda mera för att få in mer syre.
2* ställa om till en agressivare tändning.

Alt 1 ger sämre verkningsgrad och alt 2 kan man bara gissa sig till om man programmerar motorstyrning. Så den punkten avstår jag från att kommentera.

@Newlund
Du har en ny modern bil med ganska avancerat styrsystem, som reglerar motorn på bästa sätt utifrån de förutsättningar som ges. Orginal motorstyrningen på dagens bilar är ganska snälla och jobbar för bästa hållbarhet miljövänlighet och för att passa en massa olika miljöer och temperaturer.
Om du lämnar in bilen på någon av våra trimfirmor som jobbar med just SAAB så kan dom lätt plocka ut en högre verkningsgrad ur din motor genom att optimera trionic systemet hårdare mot svenska förhållanden.

Ex Saab 9-3 1.8t 150Hk kan man få upp till 220hk med bara ny mjukvara. En ökning på 46%........

En mer optimerad mjukvara kommer sänka dina bränsleförbrukning om du kör på EXAKT samma sätt som innan.

Mvh J.M

Trimfirmor för SAAB
www.maptun.com
www.nordictuning.com
www.bsrab.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 13:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
J.M skrev:
Enligt den här tråden:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 38&start=0
SÅ ska gastemperaturen ligga på ca 25-30C* innan kompressionsfasen börjar för att etanol ska fungera bra som bränsle.

Jag har en saab 9-3 och under sensommaren så har MAT varit ca 40-50 grader på tomgång med 20 grader utomhus (förmodligen högre under körning).
Jag har kollat det via nyinköpt ODB2, på garageuppfarten. Tyvärr så är batteriet till laptopen dött så jag kan inte kolla under färd innan jag köpt ett nytt....


Skaffa en inverter så kan du köra datorn på 230V i bilen :-)

J.M skrev:
Vid lambda=1, landsvägskörning, så förbränner man som bekant 1 del bränsle och 9.765 delar luft vid etanoldrift.
En del nollgradigt bränsle (antag vinter) och 9.765 delar med minst 40 gradig luft ger en slutemperatur på luft/bränsleblandningen på:

(1*2.407*273.15+9.765*1*313.15)/(1*2.407+9.765*1)=305.24K dvs ca 32C*
Det nollgradiga bränslet sänker alltså bara temperaturen hos luften med 8 grader. Den 40 gradiga luften räcker alltså till för att nå över de önskade 25-30 graderna.


Jag skulle tro att intercoolern bara fungerar när man kör pga fartvinden. Vid kallare väder och under varmkrningen så kan det säkert bli så kallt att insugsluften blir under 40 grader.

J.M skrev:
Slutsats: Att höja lufttemperaturen enl tidigare föreslagna metoder kommer minska mängden syremolekyler i cylindern.
För att bibehålla farten och motverka luftmotståndet måste motorn kompensera effekförlusten genom att:
1* turbon ladda mera för att få in mer syre.
2* ställa om till en agressivare tändning.

Alt 1 ger sämre verkningsgrad och alt 2 kan man bara gissa sig till om man programmerar motorstyrning. Så den punkten avstår jag från att kommentera.


Slutats i alt 1 håller jag inte med om.
När det kommer in varmare luft med som har lägre densitet (innehåller färre syremolekyler) så blir det så att man kan behöva öppna gaspjället mera för att få samma effekt men det betyder inte större förbrukning, tvärtom! ECU'n anpassar ju altid bränslemängden till syremängden (till lambda 1) och iom att man kör motorn med luft med lägre densitet kan man öppna gasspjället mera och blir pumpförlusterna i motorn mindre, men största vinsten ligger i att bränslet kan förångas bättre.

Ytterliga minskning av förbrukningen skulle kanske (mera?) EGR kunna ge.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att turbon jobbar betyder inte att den nödvändigtvis är så bra på att "återanvända" energi i avgaaserna. Detta är en myt spridd av SAAB sedan 80-talet.
Faktum är att ett turbosystem ökar pumpförlusterna eftersom det går trögare att trycka ut avgaserna om det sitter ngt i vägen.
Möjligen får man en liten fördel av att "hålla emot" genom att intern-EGR ökar vilket ökar effektiviteten, särskilt om motorn går bra ändå, som på etanol..
(Den stora besparingen med turbo är istället downsizingen, en turbomotor som körs lungt kan ju lätt spara flera dl/mil jfrt med en en 50% större sugmotor utan cylinderavstängningen eller högre utväxling.
På höglast sjunker effektiviten däremot och på bensin måste man använda såna mängder bensin för att kyla att förbrukningen lätt blir högre än för motsvarande större sugmotor. Med sprit i tanken minskar detta kylbehov och det är därför SAAB är så rätt ute med sina små, högladdade motorer)
Därför borde turbon kopplas bort eller frivarvas så mkt som möjligt om man vill köra snålt.
Det ger som sagt också möjlighet till större gasspjällsökning med tillhörande sänkta pumpförluster på sugsidan om man fyller motorn med få syremolekyler.
Kan du tvångsstyra tryckregleringsventilen? (ej wastegaten)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 2,0 Biopower
InläggPostat: tor 07-11-22 21:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Newlund skrev:
Tjena
Jag är inne på min andra 2,0 biopower och är nöjd med allt förutom att jag skulle vilja få ner förbrukningen.
Har försökt med det mesta jag kan komma på och kör med högt tryck i däcken samt praktiserar snålkörning enligt konstens alla regler. Min medelförbrukning är numera ca 1,1 l/mil vid landsvägskörning.-------------------

Mvh // Micke


Är det inte helt enkelt så att motorn som har en grundkompression på 9,3 Har en lägre verkningsgrad än en ren sugmotor med högre grundkompression när man håller sig till lugn körning på dellast? Nyttan med turbo är att maxeffekten/vridmomentet blir högre. Vid en etanoloptimerad motor kunde grundkompressionen varit högre och förbrukningen lägre.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 09:17 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
karlmb skrev:
Kan du tvångsstyra tryckregleringsventilen? (ej wastegaten)

Magnetventilen som reglerar wastegaten är PWM-styrd och det är genom den som man regelerar laddtrycket.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

AVn/dumpventilen används bara när gaspjället är helt stängt för att inte turbon ska "stanna".
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

karlmb skrev:
Därför borde turbon kopplas bort eller frivarvas så mkt som möjligt om man vill köra snålt.

Dvs öppna wastegaten så mkt som möjligt. Vilket man enklast åstakommer genom att ha så låg temperatur som möjligt på inluften så att man behöver ladda så lite som möjligt med turbon för att få in rätt mängd syre.

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 09:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
aryan skrev:
Slutats i alt 1 håller jag inte med om.
När det kommer in varmare luft med som har lägre densitet (innehåller färre syremolekyler) så blir det så att man kan behöva öppna gaspjället mera för att få samma effekt men det betyder inte större förbrukning, tvärtom! ECU'n anpassar ju altid bränslemängden till syremängden (till lambda 1) och iom att man kör motorn med luft med lägre densitet kan man öppna gasspjället mera och blir pumpförlusterna i motorn mindre, men största vinsten ligger i att bränslet kan förångas bättre.

Ytterliga minskning av förbrukningen skulle kanske (mera?) EGR kunna ge.

/Aryan


För att bibehålla en given hastighet så måste motorn utveckla en konstant effekt för att motverka luftmotståndet och friktion.
Hur har du tänkt bibehålla effekten genom att minska mängden syre?
/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 09:57 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Om det nu är pumpförlusterna som är den stora boven så borde man tex byta ut avgassystemet och katalysatorn mot mera friflödande eftersom mottrycket i i orginalsystemen inte är helt lågt.

http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ ... ysator.pdf

/J.M

Edit: En tanke bara. En bypassventil på ICn är ju en ganska enkl grej att fixa. Om det nu vore så att en högre luftemperatur radikalt påverkade bränsleförbrukningen positivt. Borde då inte Saab ha stoppat dit en sådan ventil?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011