Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-07 14:02 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Hej!

Enligt min instruktionsbok ska bilen dra 0,55L/mil vid 90km/h med bensindrift. Då borde min förbrukning med e85 bli 0,55*1,3=0,7315l/mil. jag har flexitune inställd på 30%.

Körde idag 26mil landsvägs körning, allt från 60km/h-110km/h dock ca 90% 90km/h. Bilen var fullpackad och med två personer. Förbrukningen blev 0,769L/mil, då ska det tilläggas att jag inte ansträngde mig DET MINSTA för att köra bränslesnålt, var flera gånger över 5000rpm. Nu är jag helt medveten om att detta inte är den allra bästa mätningen, jag kommer att återkomma med bättre mätningar när jag kunnat tanka mer... Men det ger ett litet hum om min förbrukning iaf!

Detta ger en bränslekostnad per mil på 0,769*8,4=6,46kr/mil. Jämfört med bensin 13,59*0,55=7,48kr! En bra skillnad enligt mig!

Målet är att få ned den till samma förbrukning som med bensindrift, m.h.a bränsleförvärmare (snart monterad), planat topplock och framställd tändning!

MVH Tobias


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 15:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
vet du vad hondan har för orginal komp.förhållande?

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 16:40 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Enligt Wikipedia (som säkert stämmer) ska komp.förhållandet vara 9,1:1. Vet du om jag kan höja den och få ut bättre bränsleförbrukning eller är den redan tillräckligt hög??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 16:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det blir jo litt epler og pærer å sammenligne fabrikksdata på bensin med reelle data på E85, så regnestykket blir nok enda bedre i etanolens favør.

9,1 i komp er jo ikke spesielt høyt. Det kan nok med fordel høynes litt hvis du uansett har tenkt til å ta av toppen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vilken årsmodell är det?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
4Honda skrev:
Enligt Wikipedia (som säkert stämmer) ska komp.förhållandet vara 9,1:1. Vet du om jag kan höja den och få ut bättre bränsleförbrukning eller är den redan tillräckligt hög??


Ja, du kan höja kompet så mkt du kan, ju högre desto bättre.
Endast ventilkollision med kolven sätter i princip gränsen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 23:44 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
okej, tack för tipset! Det ska göras så får vi se vad förbrukningen blir då!

En liten annan fråga också! Är det normalt att en bil som är e85 konverterad tar mer olja än med bensindrift?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 00:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Är det normalt att en bil som är e85 konverterad tar mer olja än med bensindrift?


Nej

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:24 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Bilen drog 0,875l/mil blandad körning (snålkörning), 1 mil landsväg och några km stadskörning varje morgon och eftermiddag. Det användes inte någon motorvärmare. Ca 11 grader på morgonen och 15-20 på eftermiddan. Bränsleförvärmare användes också, flexitune var inställd på ca 37%.

Jag tycker att detta var ganska mycket med tanke på vad den drog på landsvägskörning utan förvärmaren och dålig lambdasond!? Visserligen gör väl inte förvärmaren särskilt mycket nytta när det är så pass korta sträckor, motorn är ju kall närmare 30% av sträckan!

En mera exakt mätning på landsväg kommer att ske under helgen då sträckan Säffle-Göteborg och Göteborg-Säffle ska köras. Ska bli mycket spännande!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 18:25 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Har nu kört TOR Säffle-Karlstad, d.v.s. 6mil landsvägsskörning (konstant 90km/h)enkel riktning. Det lustiga är nu att den verkar ha dragit betydligt mer än innan! Den har legat på 0,85-0,9l/mil (med förvärmare), vilket jag tycker är mycket. Med bensin ska den ju dra 0,55, 30% ökning av det blir 0,715. Alltså borde den dra mindre än 0,7 med förvärmaren! Vilket definitivt inte är fallet!

Jag har kollat efter läckage på bränslesystemet men inte hittat något. Tändstiften ser fina ut enligt mig:


Bild

Vad kan nu vara felet?

MVH Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så kort sträcka som 6 mil är det ingen mening att försöka räkna ut förbrukningen noggrannt, det kan ju slå fel mycket om man lyckas fylla i en halvliter mer vid den ena tankningen än vid den andra, t ex.

Färddatorns förbrukningsvärden brukar inte heller vara att lita på, man måste också räkna med att dess felvisning kan bli ganska annorlunda beroende på om man kör på E85 eller bensin för tillfället.

Tänk också på att instruktionsbokens värden på bränsleförbrukning inte har mycket med verkligheten att göra. De är ju bestämda laboratoriemässigt enligt en standardiserad körcykel, och verklig förbrukning beror kraftigt på t ex vilken hastighet man håller, hur krokig och backig vägen är, hur jämn trafikrytmen är, om det är med- eller motvind osv.

Om du ska jämföra förbrukningar så bör du bokföra och dokumentera tankningarna noga, och jämföra medelvärden för några hundra mils körning på bensin respektive E85 under motsvarande förhållanden, för att få pålitliga värden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011