Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 06-12-23 20:32 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
hej

förut diskuterades det en del kring hur en e85-motor skulle dra så lite bränsle som möjligt.

det som då diskuterades var hurvida egr påverkade förbrukningen.

kommer inte riktigt ihåg hur mycket egr som man borde ha, å hur mkt det normalt sett är.

Det borde isf gå att justera på ngt sätt?

nu har jag tyvärr inte egr på den bilen jag har, men på en del nyare bilar kom egr tillbaka efter ett uppehåll efter att katalysatorn kom.. så det kan ju vara bra att veta om man ska satsa på egr till nästa bil :)

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06-12-26 11:23 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Vad är EGR?

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06-12-27 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EGR = Exhaust Gas Recirculation, på svenska avgasåterföring.
Det innebär att en liten del av avgasflödet leds tillbaka till insugningsröret via en ventil, som vanligtvis är vakuumstyrd. I enstaka fall kan den vara elektriskt styrd eller mekaniskt hopkopplad med gasspjället.
Syftet med EGR är att spä ut gasblandningen med inerta gaser som inte deltar i förbränningen, och på det sättet få förbränningen att ta lite längre tid. Då håller man ner maximitryck och -temperatur. Fördelen med detta är framför allt att man håller ner utsläppen av kväveoxider (NOx), men man kan dra andra fördelar också. T ex arbeta med högre kompression och tidigare tändning än annars för ett bränsle med givet oktantal. Dessutom går motorn lugnare och mindre "hårt" med EGR.

Den enklaste sortens EGR-system, som infördes i mitten av 70-talet bara för att klara avgasreningskrav, har oftast en vakuumstyrd till-från-ventil och en fast strypning. Ventilen styrs så att den är öppen vid delgas och varm motor, men stängd då motorn är kall samt vid tomgång och fullgas.

På modernare motorer kan det finnas mer linjärt reglerade EGR-ventiler där avgasflödet anpassas bättre efter motorns driftförhållanden. Det kan förekomma s k vakuumförstärkare som mäter undertrycket på olika ställen i förgasare och insugningsrör för att ge en styrsignal till EGR-ventilen. Eller också kan rent elektronisk styrning på ett eller annat sätt förekomma.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-01 19:25 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Mycket bra förklaring av torbjörn vilket jag tackar för!

men lite tillbaka till förbrukningen, om det kan påverka.. och då givetvis i en e85 motor. Kanske kan ha större inverkan där än på en bensinmotor?

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-01 23:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Jag vill minnas att det fanns en tråd där någon experimenterade med upp till 50% EGR.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-02 00:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att man ska kunna få ner bränsleförbrukningen med hjälp av EGR bör man också ha möjlighet att laborera med olika tändläge, ju mer EGR desto tidigare tändning är grundregeln. Troligtvis lönar det sig mer med EGR ju högre kompressionsförhållande motorn har. Om det blir någon skillnad i beteendet beroende på om motorn går på bensin eller E85 är svårt att säga.

För motorer som har relativt låg kompression och sen tändning från början, och där man dessutom har hängt på ett grovhugget EGR-system bara för att hålla ner NOx-utsläppen (alltså typiskt för större personbilar från sent 1970-tal) , så brukar man inte kunna påvisa någon minskning av bränsleförbrukningen för att EGR är inkopplat. Elaka tungor påstår t o m att det kan vara tvärt om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 18:58 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
mhm okej, lite kortfattat så ska man ha hög komp, tidig tändning å rätt mkt egr.. kanske blir en del att laborera med

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 10:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vill påstå att EGR alltid sänker förbrukningen så länge det inte ger misständningar.
Och det går att köra in rejält med EGR i en etanolmotor.
Kompressionen har inget med det att göra.
De där 70-talsbilarna hade en massa andra förbrukningshöjande avgasreningsåtgärder som t.ex. sänkt kompression och tändning, allt för att minmera HC o CO o NOx.
Även magerkörning är lättare på etanol, men då kan man ju inte köra stökiometriskt (katten slocknar).
Planerar själv att operera in en stor EGR-anläggningen från en modern diesel då de klena rör o ventiler som brukar användas på bensinmotorer är alldeles för små tom om de är öppna konstant. (Som min)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 15:10 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
rätt intressant detta.

nu pysslar jag själv med just volvo, men det kanske inte skulle kunna vara så svårt att installera en EGR på en tidig B230F..

finns ju färdiga grenrör m.m från t.ex b230e, kanske skulle kunna borra upp ett till hål och köra med dubbla egr.. får bli ett projekt till sommaren kanske.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 15:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
Jag trodde bara att EGR systemen fanns på Diesellastbilar inte att det fanns på etanolbilar eller bensinbilar. enligt min erfarenhter är EGR en gammal och relativt dålig reningsteknik framförallt på dieslar, man kan ej använda partikelfilter eller annan NOx rening än själva EGR systemet. MEN jag håller med er andra att förbrukningen borde sjunka :)

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 20:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tempest skrev:
Jag trodde bara att EGR systemen fanns på Diesellastbilar inte att det fanns på etanolbilar eller bensinbilar. enligt min erfarenhter är EGR en gammal och relativt dålig reningsteknik framförallt på dieslar, man kan ej använda partikelfilter eller annan NOx rening än själva EGR systemet. MEN jag håller med er andra att förbrukningen borde sjunka :)


Nejdå, EGR har åtminstone varit mycket vanligt på gnisttända motorer. Före katalysatortiden var EGR nästan standard på lite större och tyngre personbilar. På tidiga bilar med katalysator är EGR också rätt vanligt, dock verkar det ha varit mer omtyckt bland japanska och amerikanska konstruktörer än bland europeiska.
En intressant sak är att Opels motorer med centralinsprutning (C16LZ, NZ m fl) från slutet av 80-talet har EGR (ett mycket enkelt vakuumstyrt till-från-system), och de är kända för att kunna vara extremt bränslesnåla.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 22:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En fördel med att köra med mkt EGR är väl också att pumpförlusterna i motorn minskar/försvinner, därför blir motorn effektivare.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Sugförlust
InläggPostat: tis 07-01-16 22:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Så här stora är sugförlusterna i en 2 liters ottomotor utan EGR. De totala sug- plus pumpförlusterna är nog ännu högre.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 04:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-24 04:25
Inlägg: 24
Nu är jag inte riktigt med i tänket.. varför som mest vid 50 kPa? Borde det inte bli som mest vid 0 kPa insugstryck..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 06:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om trycket i insugningsröret är 0 (alltså fullständigt vakuum) så kommer ju luftflödet också att vara 0. Det kommer i det läget att vara fullständigt vakuum även i cylindern under hela kolvslaget, ingen luft eller gas transporteras någonstans. Och då kan det ju inte heller gå åt någon energi för att pumpa fram ett flöde av gas, som inte finns!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011