Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ekodriving
InläggPostat: sön 08-10-19 19:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har i helgen kört 124 km (ena vägen) i ca 90 km/t med fyra pers och bagage, för att se hur snålt bilen kan gå då.

Förbrukningen hamnade på 10,5 l ; 8,46 l E85 mil inklusiva en start med motorvärmare.

Ganska bra tycker jag :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 12:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hmm, nu visade sig att sambos hemkörning på samma sträcka men med högre hastighet (som skylterna) + 5 mils mindre körningar gav 0,8 l/milen.

Konstigt! Lönr det sig inte att sänka farten till 80-90?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ibland kan ju kraftig motvind eller medvind påverka förbrukningen gott och väl lika mycket som att ändra hastigheten ett tiotal km/h .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja vi körde mest västerut och sedan åter österut så det är väl tänkbart att det var motvind på ditvägen. Minns dock inte dagerna som specielt blåsiga. Finns det nån site med historiska vindmätningar då kan jag titta hur det blåste den 18e och den 19e oktober!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 19:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Kan ju vara så att du hade sommarkvalitet och nu fått vinterkvalitet i tanken.
Med så liten tankad mängd kan också en liten variation vid toppfyllningen ge stort utslag.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 21:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
Kan ju vara så att du hade sommarkvalitet och nu fått vinterkvalitet i tanken.


Skillnaden mellan E75 och E85 är inte så stor: 23,25 / 22,78
= 1,02063213345

Jag tankade ju bara 10,5 l i en 58l tank så det skulle på sin höjd vara E83 på hemvägen.

AcuraJan skrev:
Med så liten tankad mängd kan också en liten variation vid toppfyllningen ge stort utslag.


Ja fast jag försökte få den så fullt som möjligt båda gångerna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en BX spelar det stor roll hur bilen lutar, för hur lätt det är att lyckas tanka helt fullt. Om bilen står det minsta lilla i uppförsbacke (eller på planmark med hopsjunken bakfjädring) så är det mycket svårt att få helt fullt. Står den i utförsbacke är det mycket lättare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 22:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Den stod lite med nosen ner och lutande åt vänster när jag tankade andra gången, tänkte tom att det borde ha gått in mer då? En hel liter mer borde de ha gått in om förbrukningen hade varit likadant.

Kan det vara så att motorns verkningsgrad helt enkelt varit sämre vid lägre hastighet, motorn t ex förlorad så mkt värme att motortempen blev så låg att anrikningen drog ingång?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-11 22:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-12 00:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men med tanke på att luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten så är det ändå anmärkningsvärda resultat jag fick.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 15:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Väderdata finns bl.a. på http://www.rl.se. Gå vidare på väder och sedan historik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 16:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kanske dags att ompröva en del hastighetsfundamentalism....?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 17:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Kanske dags att ompröva en del hastighetsfundamentalism....?


Ja vinsten blev i varje fall inte vad jag hade hoppats på.

Roger Gustavsson skrev:
Väderdata finns bl.a. på http://www.rl.se. Gå vidare på väder och sedan historik.


Tack!
ditvägen NV 5, +7°C, 1009 mPa
hemvägen NNV 6, +8°C , 1027 mPa

Resan var Stoockholm - Köping vilket i stort sett öst - väst men också något norrut.

5 m/s rakt motvind skulle motsvara 18 km/t kanske 10-12 km/t motvind och ett par km medvind hem alltså. Följer man mera trafikrytmen får man också lite mera medvind av de andra bilar. Det skulle nästan kunna eliminera vinsten med den lägra hastigheten på vägen dit.

Merförbrukningen skulle då bara bero på sämre verkningsgrad vid mindre motorbelastning och kanske lägre motortemperatur.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 17:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Prova fler ggr för att vara säker...

Jag har själv märkt att farten inverkar hela tiden, högre fart = högre förbrukning. Brukar åka till Åre en gång per år ca 50 mil enkel resa, sist blev lägsta noteringen påväg upp. Liggandes bakom svärfar, som kör efter skyltarna, då ofta 50 och även 30, saktar ner för fartkameror osv. Alltså något ryckig körning = 8,84 l/100 km.
På väg hem 5-10 km/h över skyltarna, men mjukare körning = 2 tankar på exakt 9,17l/100 km.

Intressant, det där med vinden... ser ju ut som den bidrar enligt dina siffror.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011