Jag skulle säga att plotten anger kostnad/sträcka. Ju mörkare blå desto lägre kostnad/sträcka och det omvända för ljusare blå.
Förbrukningen beror av förhållandet bensin/etanol (x) som f(x) = 0,98-0.18x med enheten liter/mil.
Priset för bensin (pris_bensin) anges kr/liter. Det ger att priset för drivmedlet beror på pris_bensin, pris_etanol samt förhållandet bensin/etanol. Vid blandat drivmedel blir kostnaden således pris_bensin*x - pris_etanol*(1-x). Detta har också enheten kr/liter.
Eftersom jag inte är intresserad av kr och ören utan av förhållandet pris_bensin/pris_etanol (y) använder jag detta i föregående ekvation. Detta ger då y*x-((1-x)/y) som är enhetslöst.
Det jag plottar är således f(x,y) = (y*x-((1-x)/y)) * (0,98-0,18x) som jag påstår är kostnad/sträcka. Enheten är dock liter/mil vilket gör att resultatet inte ger någon siffra jag kan relatera till utan enbart ett mått på vad olika pris_bensin/pris_etanol- samt liter_bensin/liter_etanol-förhållanden kostar.
Notera att både pris_bensin och pris_etanol är större än 0. Annars är inte ekvationen giltig.
I dagsläget kostar bensinen och etanolen 12,55 resp. 9,00 kr/l. Dvs. y = 12,55/9,00 =~ 1,4. Enligt min plot bör således bensin/etanol förhållandet i tanken vara 0,2 som är minsta andel bensin jag anser jag kan framföra fordonet med
. Detsamma gäller för allt över ett pris_bensin/pris_etanol-förhållande på cirka 1,15. Med bibehållet etanolpris måste bensinen alltså kosta under 10,35 kr/l (1,15*9) för att det ska vara lönsamt för mig att tanka annat än maximalt med etanol. Kostar bensinen 9,90 kr/liter (förhållande 1,1) spelar förhållandet ingen roll för kostnaden per sträcka. Kostar den under 9,90kr/liter är det bättre att tanka så lite etanol som möjligt. Det är lite otydligt i min tidigare bild eftersom jag har ganska grov skala på konturlinjerna. Jag bifogar en bild med tätare konturlinjer.
Jag kan för övrigt tillägga att det svåraste med den här övningen har varit att få ut vettiga plottar ur Excel. *** skitprogram.
Hoppas detta gjorde det lite tydligare.