Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-05-26 19:27 
Offline

Blev medlem: lör 07-05-26 19:14
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej

Någon som har erfarenhet med hur förbrukningen blir när man kör med husvagn och E85 ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-26 19:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag har visserligen ingen erfarenhet av detta men det borde öka i samma omfattning som om du körde på bensin?

Med andra ord..

Om du har en bil som drar 0,8 l/mil på bensin utan husvagn och 1,2 l/mil med husvagn på bensin så borde förbrukningen (i normalfallet med 30% ökad förbrukning på E85) ligga på ca. 1,05l/mil respektive 1,56l/mil.

Siffrorna är ju som alltid när det gäller en sådan sak som bränsleförbrukning beroende av så många saker så ett exakt svar är svårt att ge..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 11:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Tänkte bara delge lite egna erfarenheter...

Var ute och drog släpvagn, relativt lätt lastad...

Upptäckte då att min Ford Taurus FFV hade fungerande överväxel
på både 3:an och 4:an i automatlådan...

När den växlade uppåt, jobbade lådan så här...

3:an...3:an + övvx....4:an...4:an + övvx (högsta växel)

Vid nerväxling...växlade lådan helsteg ner till 3:an...

För att sedan använda övvx-lingarna uppåt i växlarna igen...

Vid normal körning märker man aldrig av överväxel-funktionen...

Kanske att bränsleförbrukningen dämpas något när alla växlar
används och motorn kan köras på jämnt gaspådrag...

Och det är väl så att när man drar efterfordon så kör man också
oftast lite lugnare/saktigare...

Har fått känslan att E85 "hjälper till" med lite extra kraft
när det går lagomt tungt eller när man accelererar lagomt...

Lycka till med dragningen av ditt efterfordon !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 15:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Javisst blir det ofta densamma som med bara bensin,, körde själv en hel sommar med en 1600 kg husvagn runt 400 mil med etanolkonverterade vw caravellen vi hade förut, som då snittade på 1,3L/mil mot runt 1,1L/mil utan släp, visserligen en stor buss men det märktes inte att det gick så mycket tyngre.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 18:49 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag har dragit släp med Sierran fulllastat på E85 och då drog den 1,17 per mil. Så det verkar som att förbrukningen inte ökar lika drastiskt på E85 när man drar släp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min erfarenhet är att förbrukningsökningen kan vara mycket olika mellan olika bilar.
På en VW Golf III (1,8 l 8V-motor, Mono-motronic) drar förbrukningen iväg kraftigt även om man drar en lätt och olastad släpvagn, men å andra sidan är det svårt att påverka förbrukningen genom hastighet och körsätt.

Men en Citroën BX 16V beter sig precis tvärt om! Det spelar ingen större roll om man har släpvagn eller inte, men man kan påverka förbrukningen säkert ±30 % genom att välja om man ska snålköra, köra normalt eller busköra.

Det finns flera troliga förklaringar till skillnaderna. Golfen har en effektiv luftförvärmning, men tyvärr är spjället vakuumstyrt så motorn får alltid kalluft vid segdragning då det inte finns mycket undertryck i insugningsröret. Vid långa uppförsbackar med släpvagn sjunker lufttemperaturen alltid, och det resulterar ju i sämre förångning och finfördelning av bränslet. Någon gång då andan faller på ska en vakuumtank med backventil monteras för att säkerställa att det alltid finns vakuum till förvärmningsspjället.

BX:en saknar luftförvärmning, så där ökar förbrukningen alltid på vintern (även på bensin). Eftersom den motorn är avsedd att ha lite "sportig" karaktär så kan man misstänka att accelerationsanrikning och sådant är tilltaget i överkant, med påföljd att en hel del onödigt bränsle tillförs om man kör med mycket varierande gaspådrag och varvtal. Eftersom det är en så pass gammal bil ('88 med kat) så kunde ju tillverkarna ta sig sådana friheter utan att få några svårigheter att uppfylla avgaskraven.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011