Henrik Jansson skrev:
matsuda skrev:
Henrik: Det är betydligt lättare att konvertera en bensinbil till E85 och få det att funka i de flesta väder. Konvertering till E100 är ett mycket svårare projekt.
Nej, tvärtom. Med ren etanol slipper du bekymra dig över kolväteutsläpp, så det blir bara enklare! Helt fossilfritt och dessutom billigare!
Visst kan det vara lite svårare att få till kallstarten, men då kan ju konverterade bilar använda E85 som vi gör nu.
E85 måste även finnas kvar troligen, det är inte säkert att alla flexifuel på marknaden skulle klara E96 ens på sommaren.
E96 är i första hand till för att ge tillverkarna framgent bättre möjligheter att certa och få godkänt effektiva motorer.
Samt en signal till dem att det inte plötsligt blir metanol eller ngt helt annat på mackarna.
Detta handlar mkt om att få tillverkarna att våga satsa lite mer än vi själva på att få fram effektiva motorer som utnyttjar etanolens fina egenskaper och tar bort ryktet som så många fått för sig: Att etanolbilar skulle vara ineffektiva. (Vilket de ju inte ens är idag, men en förbättring kommer alltid att vara en anledning att sälja mer bilar dessutom, det är ju så branschen fungerar)
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.