Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 22:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
GL skrev:
karlmb skrev:
Vi kan också konstatera att fossillobbyn vunnit rond ett redan, vi fick en oanvändbar konverteringslag, helt enligt lobbyns intentioner-----

Jag anser att etanolen redan vunnit i Sverige!
Konverteringslagen spelar ändå ingen roll. Det är tydligen fritt fram att konvertera vilket alla Bilprovningens årliga godkännanden visar. Det är bara de miljöbilsbundna förmånerna som inte uppnås.
Konverterade bilar är ändå bara en minoritet av de bilar som kan drivas av E85. Nya FFV-bilar kommer i strid ström.
Bensinprisets tillfälliga svacka är snart historia.


Nej, etanolen har inte vunnit, den tävlar på orättvisa villkor mot bensinen eftersom etanolen blandas med bensin och körs i motorer avsedda för bensin vilket försämrar etanolens konkurrenskraft med flera kr per liter.
Fortsätter vi med e85-75-50 så innebär det slutet för etanolen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 22:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
göinge skrev:

Just eftersom E85 är en övergångslösning bör man absolut inte införa andra övergångslösningar som blandpumpar som skulle behövas en kort period i blandtankade/efterkonverterade bensinbilar.


Jo, det är just blandpumpa man måste införa, och det är just det som bensinstationerna kommer att göra när den rena etanolen kommer förre eller senare.
Vi kan ju inte på en och samma dag skrota alla e85 bilar. De kommer att finnas kvar ett tag.
De flesta pumpar är redan förberedda för att användas som blandpumpar och de som inte är det är nog inte så svåra att bygga om, vad jag har förståt tär det bara en blandventil som sätts in före pumpen.
Vi MÅSTE ha fram ren etanol. Allt annat innbär döden för etanolen, och såklart utsläpp av koldioxid och kolväte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-16 22:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
göinge skrev:
karlmb skrev:
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.


Kan däremot bli svårare. Det låter krångligt för en lekman/politiker.


Nej, det är inte krångligt alls. De flesta pumpar är redan förberedde för det. Blandpumpar är dessutom inte nåt nytt i sig, har funnits länge i andra sammanhang. Har själv tankat e85 ur en blandpump som dessutom kunde ge E10.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 08:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Henrik Jansson skrev:
göinge skrev:
karlmb skrev:
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.


Kan däremot bli svårare. Det låter krångligt för en lekman/politiker.


Nej, det är inte krångligt alls. De flesta pumpar är redan förberedde för det. Blandpumpar är dessutom inte nåt nytt i sig, har funnits länge i andra sammanhang. Har själv tankat e85 ur en blandpump som dessutom kunde ge E10.


Det var väl ganska länge sedan, eller hur?

Jag menar att även en sådan som vår älskade näringsminister måste förstå sig på och tro på en lösning. Med blandpump menar jag andra blandningar av bensin och etanol än E5 (som alla är överens om borde vara minst E10, men alla skyller på att EU inte tillåter det fastän andra EU-länder har infört det) och E85 (med vinterkvaliteten E75).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 10:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
göinge skrev:
Henrik Jansson skrev:
göinge skrev:
karlmb skrev:
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.


Kan däremot bli svårare. Det låter krångligt för en lekman/politiker.


Nej, det är inte krångligt alls. De flesta pumpar är redan förberedde för det. Blandpumpar är dessutom inte nåt nytt i sig, har funnits länge i andra sammanhang. Har själv tankat e85 ur en blandpump som dessutom kunde ge E10.


Det var väl ganska länge sedan, eller hur?

Jag menar att även en sådan som vår älskade näringsminister måste förstå sig på och tro på en lösning. Med blandpump menar jag andra blandningar av bensin och etanol än E5 (som alla är överens om borde vara minst E10, men alla skyller på att EU inte tillåter det fastän andra EU-länder har infört det) och E85 (med vinterkvaliteten E75).


Ja, det är omkring 10 år sen, vaddå då? Jag menar att det är inte nåt nytt underligt.

Vitsen med blandpumpar är alltså att få fram ren etanol, inte en massa olika möjliga blandingar. Blandpumparna bör då ha två fasta värden, typ e100 och e85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 11:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Henrik Jansson skrev:
göinge skrev:
Henrik Jansson skrev:
göinge skrev:
karlmb skrev:
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.


Kan däremot bli svårare. Det låter krångligt för en lekman/politiker.


Nej, det är inte krångligt alls. De flesta pumpar är redan förberedde för det. Blandpumpar är dessutom inte nåt nytt i sig, har funnits länge i andra sammanhang. Har själv tankat e85 ur en blandpump som dessutom kunde ge E10.


Det var väl ganska länge sedan, eller hur?

Jag menar att även en sådan som vår älskade näringsminister måste förstå sig på och tro på en lösning. Med blandpump menar jag andra blandningar av bensin och etanol än E5 (som alla är överens om borde vara minst E10, men alla skyller på att EU inte tillåter det fastän andra EU-länder har infört det) och E85 (med vinterkvaliteten E75).


Ja, det är omkring 10 år sen, vaddå då? Jag menar att det är inte nåt nytt underligt.

Vitsen med blandpumpar är alltså att få fram ren etanol, inte en massa olika möjliga blandingar. Blandpumparna bör då ha två fasta värden, typ e100 och e85.


Då är vi överens!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
matsuda skrev:
Henrik: Det är betydligt lättare att konvertera en bensinbil till E85 och få det att funka i de flesta väder. Konvertering till E100 är ett mycket svårare projekt.


Nej, tvärtom. Med ren etanol slipper du bekymra dig över kolväteutsläpp, så det blir bara enklare! Helt fossilfritt och dessutom billigare!


Visst kan det vara lite svårare att få till kallstarten, men då kan ju konverterade bilar använda E85 som vi gör nu.
E85 måste även finnas kvar troligen, det är inte säkert att alla flexifuel på marknaden skulle klara E96 ens på sommaren.
E96 är i första hand till för att ge tillverkarna framgent bättre möjligheter att certa och få godkänt effektiva motorer.
Samt en signal till dem att det inte plötsligt blir metanol eller ngt helt annat på mackarna.
Detta handlar mkt om att få tillverkarna att våga satsa lite mer än vi själva på att få fram effektiva motorer som utnyttjar etanolens fina egenskaper och tar bort ryktet som så många fått för sig: Att etanolbilar skulle vara ineffektiva. (Vilket de ju inte ens är idag, men en förbättring kommer alltid att vara en anledning att sälja mer bilar dessutom, det är ju så branschen fungerar)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 14:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag undrar också om den 15 procentiga bensinen ändå hjälper till att smörja något, vilket isåfall skulle vara bra för livslängden på en konverterad motor. Dessutom är det ju vatten i E96 som borde sätta igång korrosionen ännu mer... Detta saknar ju i E85. Hur länge håller en konverterad E96-motor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 18:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Jag undrar också om den 15 procentiga bensinen ändå hjälper till att smörja något, vilket isåfall skulle vara bra för livslängden på en konverterad motor. Dessutom är det ju vatten i E96 som borde sätta igång korrosionen ännu mer... Detta saknar ju i E85. Hur länge håller en konverterad E96-motor?


Tvärtom, bensinen hjälper bara till att späda ut motoroljan och ge den sämre egenskaper.. Dessutom kyler bensinen sämre än etanol, samt sotar (men 15% bensin verkar etanolen rädda, i princip blir förbränningen sotfri ändå)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 21:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok det låter ju positivt på så sätt med E100. Kallstarterna och möjligen vatteninnehållet är väl de enda problemen isåfall? Frågan är ju även dock om det är någonting att bry sig om... Till exempel är det väl troligtvis så att ett avgasrör rostar fortare om man kör på etanol (mer och kallare vatten än vid bensindrift), men i praktiken håller de ju ändå så länge så att det inte är något jätteproblem. Sedan finns ju rostfritt också...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-18 08:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Ok det låter ju positivt på så sätt med E100. Kallstarterna och möjligen vatteninnehållet är väl de enda problemen isåfall? Frågan är ju även dock om det är någonting att bry sig om... Till exempel är det väl troligtvis så att ett avgasrör rostar fortare om man kör på etanol (mer och kallare vatten än vid bensindrift), men i praktiken håller de ju ändå så länge så att det inte är något jätteproblem. Sedan finns ju rostfritt också...


Jag tror nog ett avgassystem kan rosta upp lite fortare, men å andra sidan kanske mindra aggresiva syror blir liggande med avstängd motor.
Men jag kör rostfritt iaf...Har gjort i 20 år nu, har inte råd med annat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011