Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Triumph T595 Daytona -97
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=7694
Sida 2 av 2

Författare:  Jan [ mån 20-07-20 05:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Triumph T595 Daytona -97

Jag har provkört en del nu och (för att utesluta att etanolen skapar problem) gått tillbaka till BF95. Jag har en ryckig gång i motorn upp till ungefär 4000 varv både på bensin och E85. Jag måste hitta orsaken till det först. Det skulle kunna vara att den går för magert på låga varv men det känns konstigt då jag testade att höja E85mappen med 38% globalt.

Författare:  torbjorn [ tis 20-07-21 07:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Triumph T595 Daytona -97

Är gången lika ryckig oavsett om du kör med lätt gaspådrag eller segdrar? Går den jämnt på tomgång? Någon skillnad på kall eller varm motor? Någon skillnad beroende på hur mycket generatorn belastas (lyset tänt eller släckt, fulladdat eller dåligt laddat batteri etc)?

Om den rycker värre vid segdragning kan det vara ett tändningsproblem (överslag i isolatorn i tändstift, avbrott i tändkabel etc).

Författare:  Jan [ tor 20-07-23 06:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Triumph T595 Daytona -97

Jag tror jag hittade felet igår men har inte fått ihop allt än. Jag upptäckte att tvåans spjäll inte stängde helt (och inte lika) så jag har justerat spällen så de rör sig lika. Jag har inga klockor så jag kan inte göra en riktig synkronisering men jag är övertygad om att spjällen står bättre nu.
Det blir såännande att testa den idag. Går den bra, eller markant mycket bättre, ska jag investera i grejer från eFlexFuel. Jag har en sådan styrenhet i min Jeep och den fungerar klockrent. Då är jag friare att ge mig ut på mctur eftersom en mc har så liten tank och räckvidden på den med E85 skulle bli väldigt liten.

Författare:  Jan [ mån 21-08-30 18:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Triumph T595 Daytona -97

Jo, nu är jag igång igen. Nu med spridare som flödar 40% mer. Den går bättre nu men fortfarande dåligt på låglast i bottenregistret. Jag har köpt en bredbandslambda som jag ska leka lite med så småningom men först en fråga.
Jag läste på en tillverkares hemsida attlambdasonden får kortare livslängd om det är fet blandning, <0,95, och funderar då på hur den reagerar på E85 vilket väl har ett optimalt värde på 0,87?

Författare:  torbjorn [ tis 21-08-31 09:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Triumph T595 Daytona -97

Optimalt lambdavärde för E85 är 1,0 precis som för bensin. Lambda 1,0 betyder ju att det går jämnt ut med syre och brännbara kolväten i bränsleluftblandningen, så det (teoretiskt sett) varken kommer att finnas några oförbrända saker eller fritt syre i avgaserna.

Men lambda 1,0 motsvarar ju olika blandningsförhållanden mellan bränsle och luft beroende på vad för slags bränsle det är. Och när folk påstår att det är ett lägre lambdavärde som krävs för E85 så beror det helt enkelt på att de har räknat fel, och tillämpat ett omräkningstal mellan blandningsförhållande och lambdavärde som bara gäller för bensin.

Vad som framför allt kan förkorta livslängden hos en lambdasond är oorganiska föroreningar (svavel, bly, zink etc) i avgaserna, samt om en het lambdasond träffas av kalla droppar av t ex kondensvatten.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/