aryan skrev:
Kul projekt, ska turbon sitta före eller efter förgasaren?
WestinMX skrev:
Klarar dessa CV förgasare etanol?
Ja det finns ingen anledning att de inte skulle göra det. Om gummidetaljer som membranet är gammalt och gummimjukgörarna har lösts upp av bensin kan det bli hård när det inte längre dränks i bensin och måste då bytas ut.
WestinMX skrev:
Hur fungerar det med tändkurvan och etanol?
Mera förtändning vid låga och mellanvarv än bensinkurvan brukar funka bättre, men eftersom du ska ha turbo så kan det bli rätt med original bensinkurvan.
WestinMX skrev:
vad är det mer som behövs tänka på förutom bestyckning när man går från bensin till etanol?
Att tankkranen, filter och kanaler / flottörventilen i förgasaren klarar ett 40% större flöde vid samma effekt vid bensin och din turbo lär också öka bränsle behovet jmfd med bensin.
Tack vara etanolens ca 4ggr större kylande effekt vid förångning behöver du troligtvis varken intercooler eller extra anrikning vid fullgas för att kyla motorn.
/Aryan
Men herrejösses vilket svar! Enastående, tack ska du ha!
Turbon kommer sitta framför förgasarna då det inte skall vara några problem att trycka genom CV fuggarna.
Ang soppaflödet så kommer det sitta en fuelcell med grova ledningar och en bränslepump och Bränsletrycksregulator för förgasarturbo så jag är rätt säker på att flödet räcker.
Kall luft får man inte nog av så intercooler kommer sitta där vare det behövs eller inte

Motorn i fråga ska sitta i en UTV.
Som jag fattat det känns det som att motorn kan bli trött i början då flamfarten blir trög på lägre varv med lite förtändning på E85, tänker jag rätt?
