Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: oljeblandning E85 vs BF95
InläggPostat: tis 08-08-26 14:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Hej, jag undrar om man ska blanda in mer tvåtaktsolja eller ska man ha mindre tvåtaktsolja när man gör en premix med E85? innan trodde jag att jag hade det solklart för mig, men så ringde jag till gesonoil och de sa att man skulle öka oljemängden när motorn drar mer bränsle, stämmer verkligen det?

mitt resonemang var så här tidigare, vid E85 drift krävs 30-40% mer bränslemängd, alltså borde lika mycket mer olja följa med in i motorn om man har en premix. drar man istället av 30-40% av oljeinblandningen så borde man t ex bara blanda 1,6-1,7% olja i en motor som tidigare krävde 2% olja i bensin.

vad är det som gäller och stämmer min teori?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 14:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Det finns ett inlägg på detta forum om oljeinblandning i E85. Det är tydligen inte alla oljor man kan använda.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 16:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
krassegrand skrev:
Det finns ett inlägg på detta forum om oljeinblandning i E85. Det är tydligen inte alla oljor man kan använda.


TIPS! följ enbart de rekomenderade tvåtaktsoljorna i listan http://etanol.nu/ombygg-2taktare.php

jag sökte men hittade inte, kan du länka till det inlägget som har med mängden oljeinblandning att göra? Det enda liknande jag hittat tolkade jag som specifikt för redline oljan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 17:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
mitt resonemang var så här tidigare, vid E85 drift krävs 30-40% mer bränslemängd, alltså borde lika mycket mer olja följa med in i motorn om man har en premix. drar man istället av 30-40% av oljeinblandningen så borde man t ex bara blanda 1,6-1,7% olja i en motor som tidigare krävde 2% olja i bensin.



Rätt! 1,5 % ska räcka: 1,5% x 140% = 2,1%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011