Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gasgas 300ec 2-takt
InläggPostat: fre 19-07-12 14:22 
Offline

Blev medlem: tor 16-09-22 15:40
Inlägg: 3
Gasgas 300ec 2-takt konverterad till e85 med keihin pwk 38 mm förgasare.

På min gräsklippare 4-takt 150cc stämde beräkningmodelen på Etanolen.nu väldigt bra. På min Gasgas 300ec 2-takt enduro vart det en annas historia.

Huvudmustycket var det lätta biten. Öppnar man en dörr har man ett visst flöde, öpnar man två har man ett dubbelt föde. men bygger man ihop dörrarna till en stor ökar det kvadratisk. 30-40% större munstycke blir därmed alldeles för stort. Det ökar dock inte kvadratisk i praktiken med ganska långt under 30% större och ganska mycket över ett normalt vintermustycke. Inga större problem att hitta rätt. Resultar bra gång på fullt.

Nålen. Taper är värder på hur konisk nålen är. Taper 1.34 grader och Taper 1.45 grader brukara vare det som går att välja mellan. Taper 1.45 grader är smalare längs ner. Mer konisk nål är att föredra.
Det sitter oftast redan i en mer konisk nål på senare 2-takt crossar och enduro. När på nålen avsmalninger börjar ska vara tidigt vilken oftast också är vanligt att det är orginal. Tjocklekar på nålar skiljer bara på hundradelar så det värdet lät jag vara det som redan satt i. Clippen satt jag så nålen fick högsta läget. När det är kyligt på morgonen skulla jag behöva höja nålen ett steg till som inte finns. Dör så fort jag gaser till lite när det är för kyligt ute och jag har ingen lösning på det än. Resultar bra gång 15grader + bestyckning, fin gång på lite gas. Går inte tillräckligt fett för att svara riktigt snabbt på gasen ännu.

Lågfartsmunstycke. Beräkningsmodelen stämde inte alls på lågfartsmunstycket. Här vart det tvärt om, jag beöver mycket större. Den är körbar men luftskruven väldigt långt in och jag vänter på nya munstycken från USA. Mäkligt att de har aldrig sålt några så stora strots att jag valde ställen som har väldigt stora. Nånting säger mig att vissa som säger att jag känner många på Enduro/cross klubben som kör på 2-takt E85 ljuger. Fört och främst är det oftast förbjudet i de flesta motorsprorter för brandfaran, ska släckas med andra metoder. Och de problem ska har stött på har ingen hört talas om. Nån som häller i några liter E85 tror jag dock på, de kanske är det allra bästa att köra på mix. Ren E85 är svårbestyckat. Resultas fin gång med inte tillräkligt fett för att svara riktigt snabbt ännu.

2-takt olja kör jag på Castrol a747, 30 timmar hittils skrivande stund. Inga sotproblem hittills.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011