Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 21-07-30 07:23 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Jo, jag funderar på att köra mina två favoriter på E85 och undrar följande: Hur klarar motorn på BMW:n E85, jag kan inget men funderar på ventiler, ventilsäten och sådant? Jag har läst att ventiler kan ta stryk bara av att köras på oblyad bensin.
Jag undrar också hur plasttanken på Husqvarnan tål E85? Jag körde min Triumph T595 på E85 ett tag och fick försvara mig mot en mängd fördomar men en sak som kan stämma kanske? är att plasttanken på trajjan inte klarade etanolen. Jag fick rådet att behandla tanken invändigt.
Att konvertera förgasarna för ökat flöde ska väl inte vara ett alltför stort bekymmer, tycker jag. På trajjan var det insprutning så de skiljer sig på det viset att båda dessa är förgasarhojar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-07-31 11:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vad hände med plasttanken på din MC?
Det är bara ett fåtal plasttyper som inte tål etanol och dom borde inte finnas på ett motorfordon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-07-31 14:06 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Den ändrade form. Lite men tillräckligt mycket för att den skulle passa dåligt. Jag hade den avmonterad och den var svår att få tillbaka. Om den hade gjort så med bensin också vet jag ej. Att tanken inte skulle tåla e85 var något jag fick höra. Sant eller falskt? Vet ej.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-07-31 22:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här hittade jag en tabell: https://www.kuntze.se/wp-content/upload ... atalog.pdf
Gå vidare till sidan 18. Där hittar du plaster.
Men är inte bränsletankar av plast gjorda av glasfiberarmerad plast? Och vad heter den på kemiskt språk?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21-08-01 07:04 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Tack! Jag fick reda på att det nog är PE-plast i tanken på kvarnan och det ska ju funka :-) alltså är det vidare i handlingen med den.
Bmw:n undrar jag fortfarande över, men inte ska det väl vara nåt problem med ventiler och ventilsäten på en gammal boxer om en kör på E85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21-08-01 11:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte värsta kunskaparen på detta området, men etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Därför borde du, i teorin, kunna köra utan problem och även sova gott om natten i det avseendet.
Jag vet inte hur det ser ut i detalj, men det finns ju firmor som blyfrikonverterar äldre bilmotortopplock. Eftersom Volvomotorer är så vanliga så ser man nog mest prisexempel på dom och jag vill minnas att jag har sett 5 - 6 tusen kr? Det går t.o.m. att köpa färdigkonverterade, men då måste man vara medlem i en valfri Volvoklubb.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21-08-01 12:49 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Topp! Jag har inte kört nåt så gammalt som min bmw från 77 på E85, det äldsta är min Jeep Wrangler YZ från 94. Den satte jag i "röda" spridare från en SAAB och sedan körde jag glatt på E85 tills jag sålde den. Jag hade motorvärmare så kallstart var inget problem och inget annat dök heller upp "efter vägen". Jag tycker att ju äldre motor desto färre saker som kan ta skada. Eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-08-04 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
All tillgänglig erfarenhet visar att E85 är snällare mot ventiler och ventilsäten än vad blyfri bensin är. Så det bör inte vara några problem alls.

Det där med särskild behandling av insidan av plasttankar för E85 har inte att göra med plastens eventuellt bristande tålighet mot bränslet, utan det är för att minska mängden bränsleångor som tränger igenom plasten vid höga utetemperaturer. En del biltillverkare hade svårt att klara testet för bränsleavdunstning vid avgastypprovet på sina tidiga FFV-bilar och åtminstone Saab löste saken genom en extra ytbehandling av tanken. Andra tillverkare tycks inte ha behövt göra något alls utan klarade kraven med samma plast (utan ytbehandling) som redan användes till bensin- och dieseltankar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-08-04 19:27 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Ok. Tackar! Då finns det kanske ett problem med plasttankar som på motorcyklar sitter ovanför motorn. Det blir väldigt varmt och det gör att mer ånga tränger igenom plasten. Det skulle kunna leda till deformation, eller
Vad sägs?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011