Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: elcykel driver inte
InläggPostat: tor 22-06-23 05:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag pillar med min nyinköpta begagnade elcykel.

Först har jag bytt ut alla trasiga celler i batteripacket, så det är nästan i nyskick.

Motorn i framnavet hackar sig fram väldigt långsamt och svagt. Kanske 1 km/h. Vad bör mitt nästa steg bli? Byta framhjul/motor, eller kolla/byta styrenheten? Gått igenom alla el-kopplingar och de verkar sitta där de ska.

Några idéer?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: tor 22-06-23 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Avsyna motorn efter uppenbara fel (skadade lindningar, lösa magneter, vattenskador etc). Om du inte hittar något fel där så kanske det är dags att felsöka eller byta motorstyrningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: tor 22-06-23 11:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Misstänker hallsensorerna i motorn.

Tre kraftiga kablar in för trefas driften av motorn, samt tre tunna som jag misstänker är för hall-givarna. Dessa får jag ingen ordning på, då all min googling hittills inte hittat hur man kopplar in hall givare med bara tre signalkablar. Ingen spänning mellan dessa signalkablar, ej heller mellan signalkablar och jord.

Det intressanta är att dessa tre signalkablar inte var kopplade till styrboxen alls, utan slutade med tre nakna stift. Har testat att koppla in dom i vad jag tror är hall signal in till styrenheten, utan förändrat betteende i motorn.

Spänningen över driftkablarna, ser ut att vara en sinuskurva från 0-36V. Svårt att verifiera utan ett oscilloskop, men det verkar som att styrenheten ger skaplig kräm ut till motorn.

Öppna motorn blir nog nästa steg, även om den inte har några skruvar att öppna med, eller tydligt lock som går att bryta upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: tor 22-06-23 16:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Verkar vara en sensorlös motor. De tre signalkablarna är troligen till en hall sensor som ska tala om vilken fart motorn har. Mätt på den och får 0V utsignal oavsett rotation av motorn. Får bli att öppna motorn och byt sensor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: lör 22-06-25 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det hallgivare med lite inbyggd elektronik och en opencollectorutgång (i likhet med t ex hallgivaren för det brytarlösa tändsystemet i godtycklig 80-talsbil, eller hallgivarna som man hittar vid trum- och kapstanmotorerna i en gammal VHS-video). De tre ledarna är då jord, utgång och positiv matningsspänning. Utan matningsspänning (vanligen 5 eller möjligen 8-10 V), får man inte ut någon signal alls ur givaren. Dessutom behövs ett pull-up-motstånd från opencollectorutgången till lämplig positiv spänning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: ons 22-06-29 08:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jagar något verktyg för att öppna motorn.

Har hittat en likadan motor på julas cyklar:

https://www.jula.se/catalog/fritid/cyke ... el-005018/

Fyra rektangulära hål att stoppa in ett verktyg i och vrida. Försökte bygga ett eget verktyg med fyra spikar och en bräda, men locket sitter för hårt. Jula säljer inte verktyget eller en ny motor, samt att de hävdar att det är deras egen motor så det går inte att få namnet på leverantören av motorn.

Verktyget för att byta skiva på vinkelslipen passar i två hål, men det var för klent, slutresultatet blev att piggarna böjde sig.

Några tips från forumet hur jag ska få tag i / bygga ett verktyg för att öppna motorn? Antar att ett verktyg i metall är det enda som fungerar, funderar på att slakta något med rätt diameter och få fyra tappar som passar i öppningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: elcykel driver inte
InläggPostat: ons 22-06-29 15:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Löste öppnandet med ett rör som jag sågade till så det fick fyra tänder. Info till någon som i framtiden httar denna tråd: Locket är vänstergängat!

Hittade en hel hall givare som mäter farten. Den har troligen inget med rotationsvinkeln att göra, utan finns för att begränsa maxfarten?

Det verkar som att motorn är en tre-fas motor då styrningen matar den med tre kablar, som alla är spänningssatta.

Testade MOSFET-arna enligt
https://ebikes.ca/documents/BlownMosfets.pdf

De verkar ok. Får jobba vidare med att leta fel, men mer och mer pekar på att det är styrboxen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011