Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-04-28 07:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilken sträckning av en höghastighetsbana från Stockholm och söderut föredrar du?
Stockholm-Malmö 45%  45%  [ 5 ]
Stockholm-Helsingborg 36%  36%  [ 4 ]
Det behövs ingen höghastighetsbana. Behåll Södra stambanan i befintligt skick. 18%  18%  [ 2 ]
Antal röster : 11
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-09-30 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Banverket har fått i uppdrag att utreda var höghastighetståg ska dras - antingen i princip efter befintliga sträckningen av Södra stambanan (Stockholm-Malmö) med stopp på de orter där X2000 idag stannar, eller en helt ny sträckning efter Europabanans föreslagna sträckning längs E4:an (Stockholm-Helsingborg).

Citat:
Stockholm/Helsingborg/Malmö
Regeringen tillstätter utredare för höghastighetståg
Publicerad 30 september 2008 - 10:35
Uppdaterad 30 september 2008 - 10:40

Regeringen presenterade idag sin infrastrukturproposition. Bland annat tillsätts en utredare som ska titta på höghastighetståg.

Frågor som utredaren ska studera är bland andra: var ska en bana för höghastighetståg dras, hur mycket kommer det att kosta och vem ska betala.

För Skånes del står alternativen för en dragning av en höghastighetsbana mellan Helsingborg - Stockholm och Malmö - Stockholm.

Utredningen ska presenteras under 2009.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasMer

Citat:
Regeringen tillsätter en utredare för att särskilt titta på frågan om Sverige ska bygga höghastighetsbanor, järnvägar som medger hastigheter på 300 kilometer i timmen. Till sommaren 2009 ska utredningen vara klar. Banverket har i en rapport till regeringen i juni i år konstaterat att höghastighetsbanor kan ge stora kapacitetsvinster för både gods- och persontrafik men att ytterligare beslutsunderlag behövs.


http://www.banverket.se/sv/Amnen/Pressr ... ring-.aspx

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kompetens!
InläggPostat: tis 08-09-30 15:29 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu har det blivit attraktivt med tåg! På ledarplats i Kristianstadsbladet skrivs idag (081001):

Citat:
...

Möjligen kan Europabanan komma att finansieras på detta sätt. För just ifråga om höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Malmö bedömer regeringen att stora europeiska järnvägsföretag är villiga att gå in med pengar för att få möjlighet att trafikera sträckan.

Det är bara att hoppas att regeringen gör en riktig bedömning.

Viktigt är också att den studie som Banverket nu får i uppdrag att genomföra prövar frågan om hur banan ska dras förutsättningslöst.

Europabanan skulle med fördel kunna dras via Kristianstad, som har stora förutsättningar att få en pånyttfödelse som regionalt centrum om infrastruktursatsningarna genomförs och den regionala administrationen förändras i en ny storregion. Det är bara att hoppas att såväl regionen som kommunerna i nordöstra Skåne är med på banan.


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 0/1024/&/E -22-ar-en-battre-arena

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 10:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Den skall gå till Göteborg, så klart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den går till Göteborg så blir det ju definitionsmässigt ingen sydlig höghastighetsbana utan en västlig dito. Och någon sådan var det ju inte frågan om i det här fallet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men som vanligt kommer den till gbg att byggas efter den till ngn annanstans...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 11:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
torbjorn skrev:
Om den går till Göteborg så blir det ju definitionsmässigt ingen sydlig höghastighetsbana utan en västlig dito.


Så vitt jag vet ligger Göteborg fortfarande syd om Stockholm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, men en avlasting direkt söderut behövs också om vi i GBG skall kunna åka till Malmo utan att trängas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Saxat ur Wikipedia:

Citat:
"Stambana" är i dag ingen officiell definition på en viss typ av järnväg. Termen ingår dock i de benämningar, som används för vissa bandelar. Begreppet avsåg de statliga huvudbanorna och blev av mindre betydelse när de privata och kommunala banorna förstatligades. De nuvarande benämningarna fastställdes av Banverket år 1990 och skiljer sig något från de ursprungliga.

Till exempel avsågs med Södra stambanan från början järnvägen från Malmö via Nässjö till Falköping, där den anslöt till landets första stambana, den västra. Järnvägen Nässjö–Katrineholm byggdes senare och fick namnet Östra stambanan. Successivt har dock hela sträckan Malmö–Nässjö–Katrineholm (där den ansluter till Västra stambanan) kommit att bli vad man menar med Södra stambanan, vilket slutligen fastställdes 1990.

Nässjö–Falköping har fått benämningen Jönköpingsbanan. Med Norra stambanan avsågs en gång sträckan (Stockholm–)Uppsala–Avesta Krylbo–Ockelbo–Ljusdal–Ånge, men idag brukar namnet avse järnvägen via Gävle i stället för via Avesta Krylbo för avsnittet mellan Uppsala och Ockelbo.


Någonstans på internet har jag läst varför stambanorna heter som de heter med namn efter väderstreck som inte alltid är helt logiska. Järnvägen Malmö-Göteborg är till exempel ingen stambana (går inte till/från Stockholm) och heter därför Västkustbanan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om stambanor, från början
InläggPostat: ons 08-10-01 14:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utdrag ur: http://www.jarnvag.net/banguide/historia.asp
” Stambanor och privatbanor
Riksdagen bestämde att längre banor, stambanor, skulle byggas av staten medan mindre järnvägar kunde få privat finansiering. En av de första statliga järnvägsträckorna blev Malmö-Lund som öppnades 1856 medan Nora-Ervalla som invigdes samma år var privat. De statliga järnvägarna byggdes alla med normalspår, 1435 mm, medan många privata banor blev smalspåriga med framför allt 891 och 1067 mm spårvidd för att spara pengar (läs mer om spår och spårvidd)”.

Länk till startsidan om järnvägen: www.jarnvag.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-01 17:57 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-27 16:03
Inlägg: 14
Ort: Tyresö
Sthlm-Malmoe såklart! Sedan rakt över bron till Kastrup och hela världen ligger öppen. Om man nu inte vill åka vidare söderut i Europa...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-02 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag anser att det finns två huvudfrågor kring var en höghastighetsbana ska dras:

1. resandeunderlag

2. framtida investeringar direkt eller indierkt orsakade av höghstighetsbanans sträckning.

Ovanpå detta kan man smyga in en miljöaspekt på så vis att kan man fånga upp ett stort resandeunderlag kan man få fler att välja tåg framför bil och de framtida investeringarna kan bli olika stora med olika stora ingrepp i naturen beroende var man väljer att dra spåret.

Mina svar:

1. Jag tror att resandeunderlaget kan bli större om man väljer Södra stambanan som sträckning för höghastighetsbanan, just för att den inte passerar igenom några större orter mellan Lund och Linköping. Istället kan den på flera ställen fånga upp resande på två eller flera större orter vid sidan om sträckningen, istället för som fallet hade varit vid en dragning längs E4:an att man utöver större orter som Helsingborg och Jönköping inte hade haft stora resandeunderlag vid sidan om banan. Södra stambanans nuvarande sträckning gör att man fångar upp resande från Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Jönköping som inte ligger på sträckningen, men väl inom området som kan räknas som resandeunderlag. Åtminstone Kristianstad och Växjö tappas bort om höghastighetsbanan får en sträckning längs E4:an. Förresten var det ganska nära för några decennier sedan att E4:an fick en ny sträckning Malmö-Lund-Hässleholm-Växjö-Linköping och fortsättning mot Stockholm enligt befintlig sträckning.

2. Man håller just nu på att bygga ut järnvägen mellan Malmö och Lund till fyra spår. Detta hade behövts genom hela Skåne och kanske till och med längre än så. Detta är förespråkarna för en sträckning längs E4:ans främsta argument: att Södra stambanan är så tungt trafikerad. En sträckning längs E4:an skulle dock också innebära nya investeringar eftersom denna bana otvetydigt hade blivit den nya huvudbanan Skåne-Mälardalen och hade lett till stor belastning på Västkustbanan genom Skåne och investeringar i form av fler spår hade varit nödvändiga. Byggs en helt ny bana är den också just helt ny, vilket innebär större kostnader för byggnationen än om vissa delar av Södra stambanan kan användas även för den nya höghastighetsbanan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 06:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Snabbtåg ska inte gå via Hässleholm enligt SJ
Publicerad: 7 oktober 2008, 01:15
Senast uppdaterad: 7 oktober 2008, 09:26



Kristianstad
SJ räknar med att de framtida höghastighetstågen inte går via Hässleholm utan på en helt ny bana, men enligt Banverket är sträckningen inte utredd ännu.

Det är trångt mellan tågen på södra stambanan. Tågresandet ökar. Godstrafiken ökar. Klimatdebatten väntas få ännu fler att välja tåget, men då krävs också att restiderna blir kortare, tror regeringen.

Därför tillsätter regeringen en utredare som ska se närmare på var en ny bana för höghastighetståg kan läggas. Ett förslag är en ny bana från Stockholm till Jönköping och sedan en Götalandsbana till Göteborg och en Europabana till Helsingborg. Det skulle kosta 93 miljarder kronor.

Enligt Industrigruppens kartor skulle Europabanan dras ungefär längs E 4:an från Jönköping till Helsingborg.

Med andra ord skulle höghastighetstågen inte gå via Hässleholm, även om det skulle göras anslutningar från stambanan till den nya banan.

- Poängen med en ny sträckning är att det ska gå fort. Man ska knyta ihop de största städerna och övriga Europa, säger Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ.

Han ser inte det som en förlust för Hässleholm att höghastighetstågen skulle gå längs en helt annan sträckning.

- Hässleholm är fortfarande spindeln i det gamla nätet. Det kommer något nytt, men det försvinner inget från Hässleholm, säger han och poängterar att det endast är ett förslag.


En egen bana
Höghastighetståg skulle pressa restiden mellan Köpenhamn och Stockholm till två timmar och 45 minuter, men att köra i över 300 kilometer i timmen kräver bättre säkerhet och framkomlighet. Därför kan man inte köra tågen på södra stambanan utan att bygga två nya parallella spår. Det skulle kosta 125 miljarder kronor, enligt Industrigruppen.

- Om man ska ha riktiga höghastighetståg måste de ha en egen bana. Redan när man byggde om stambanan för X2000 fick man bygga flera förbigångsspår. Det har inte med antalet tåg att göra utan med skillnader i hastigheter mellan tågen, säger Jens Möller, regionaldirektör för Banverket.

Däremot poängterar han att det inte är utrett vilken sträckning banan ska ha från Jönköping till Helsingborg. Han ser en nackdel med att låta tågen gå via Helsingborg och sedan i en tunnel till Helsingör.


Plats för fler godståg
- Gör man det så missar man de viktigaste punkterna: Malmö, Kastrup och Köpenhamn. Danmark är inte heller speciellt intresserade. De är helt koncentrerade på bron över Fehmarn Bält.

Vad innebär en sträckning längs E 4:an för orterna längs södra stambanan?

- De är fortsatt väldigt viktiga. Vi måste se till att det blir bra kopplingar till höghastighetsbanan. I Frankrike går TGV-tågen kanske halva sträckan på höghastighetsbana och resten på vanlig bana.

Enligt Industrigruppen skulle endast godståg och regionala tåg bli kvar på södra stambanan.

Samtidigt påpekar en tysk konsultfirma i en granskning att det är orealistiskt att räkna med en stor godstrafikökning och att det kan bli kapacitetsproblem i Helsingborg.

SJ hoppas att banorna ska vara klara 2020, men det tror inte Jens Möller är möjligt.

Fotnot: I Industrigruppen ingår SJ AB, Jernhusen AB, Green Cargo AB, Alstom Transport AB och Nordiska investeringsbanken.

Ingela Rutberg


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 88551/1338

Citat:
"Höghastighetsbanan måste utredas mer"
Publicerad: 8 oktober 2008, 01:15

Kristianstad
En höghastighetsbana måste planeras tillsammans med Danmark och Tyskland om Skåne och Sverige ska ha någon nytta av den. Det anser regionrådet Pia Kinhult (m).

- Det är ointressant vilken väg den tar. Det intressanta är vilka noder man ska koppla ihop. Det är viktigt som transitregion att vi är förutsättningslösa.

Regeringen har tillsatt en utredning om en höghastighetsbana mellan Jönköping och Öresundsregionen. Var banan ska gå är inte klart i dagsläget, men ett förslag från Industrigruppen är att bygga den parallellt med E4:an, inte längs södra stambanan.

Regionrådet Christine Axelsson (s) tycker att det viktigaste är att det blir en höghastighetsbana och att beslutet kommer fort med tanke på den långa handläggningstiden. Sträckningen måste utredas mer, anser hon.

- Det mest naturliga är att den går längs södra stambanan, men jag vill se vad man kommer fram till.

Kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm, Bo-Anders Thornberg (m), hoppas att snabbtågen ska gå genom Hässleholm, men tror att förbättringarna av stambanan också är viktiga.

Enligt Mats Améen, trafikutredare på Skånetrafiken, minskar restiden från Malmö till Stockholm med en halvtimme bara genom att stambanan uppgraderas till 250 kilometer i timmen och Stockholm-Jönköping får höghastighetsbana.

En fullt utbyggd bana tror han dröjer minst 30 år.

Ingela Rutberg


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 08/1338/&/’Hoghastighetsbanan-maste-utredas-mer’

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011