Citat:
Snabbtåg ska inte gå via Hässleholm enligt SJ
Publicerad: 7 oktober 2008, 01:15
Senast uppdaterad: 7 oktober 2008, 09:26
Kristianstad
SJ räknar med att de framtida höghastighetstågen inte går via Hässleholm utan på en helt ny bana, men enligt Banverket är sträckningen inte utredd ännu.
Det är trångt mellan tågen på södra stambanan. Tågresandet ökar. Godstrafiken ökar. Klimatdebatten väntas få ännu fler att välja tåget, men då krävs också att restiderna blir kortare, tror regeringen.
Därför tillsätter regeringen en utredare som ska se närmare på var en ny bana för höghastighetståg kan läggas. Ett förslag är en ny bana från Stockholm till Jönköping och sedan en Götalandsbana till Göteborg och en Europabana till Helsingborg. Det skulle kosta 93 miljarder kronor.
Enligt Industrigruppens kartor skulle Europabanan dras ungefär längs E 4:an från Jönköping till Helsingborg.
Med andra ord skulle höghastighetstågen inte gå via Hässleholm, även om det skulle göras anslutningar från stambanan till den nya banan.
- Poängen med en ny sträckning är att det ska gå fort. Man ska knyta ihop de största städerna och övriga Europa, säger Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ.
Han ser inte det som en förlust för Hässleholm att höghastighetstågen skulle gå längs en helt annan sträckning.
- Hässleholm är fortfarande spindeln i det gamla nätet. Det kommer något nytt, men det försvinner inget från Hässleholm, säger han och poängterar att det endast är ett förslag.
En egen bana
Höghastighetståg skulle pressa restiden mellan Köpenhamn och Stockholm till två timmar och 45 minuter, men att köra i över 300 kilometer i timmen kräver bättre säkerhet och framkomlighet. Därför kan man inte köra tågen på södra stambanan utan att bygga två nya parallella spår. Det skulle kosta 125 miljarder kronor, enligt Industrigruppen.
- Om man ska ha riktiga höghastighetståg måste de ha en egen bana. Redan när man byggde om stambanan för X2000 fick man bygga flera förbigångsspår. Det har inte med antalet tåg att göra utan med skillnader i hastigheter mellan tågen, säger Jens Möller, regionaldirektör för Banverket.
Däremot poängterar han att det inte är utrett vilken sträckning banan ska ha från Jönköping till Helsingborg. Han ser en nackdel med att låta tågen gå via Helsingborg och sedan i en tunnel till Helsingör.
Plats för fler godståg
- Gör man det så missar man de viktigaste punkterna: Malmö, Kastrup och Köpenhamn. Danmark är inte heller speciellt intresserade. De är helt koncentrerade på bron över Fehmarn Bält.
Vad innebär en sträckning längs E 4:an för orterna längs södra stambanan?
- De är fortsatt väldigt viktiga. Vi måste se till att det blir bra kopplingar till höghastighetsbanan. I Frankrike går TGV-tågen kanske halva sträckan på höghastighetsbana och resten på vanlig bana.
Enligt Industrigruppen skulle endast godståg och regionala tåg bli kvar på södra stambanan.
Samtidigt påpekar en tysk konsultfirma i en granskning att det är orealistiskt att räkna med en stor godstrafikökning och att det kan bli kapacitetsproblem i Helsingborg.
SJ hoppas att banorna ska vara klara 2020, men det tror inte Jens Möller är möjligt.
Fotnot: I Industrigruppen ingår SJ AB, Jernhusen AB, Green Cargo AB, Alstom Transport AB och Nordiska investeringsbanken.
Ingela Rutberg
http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 88551/1338Citat:
"Höghastighetsbanan måste utredas mer"
Publicerad: 8 oktober 2008, 01:15
Kristianstad
En höghastighetsbana måste planeras tillsammans med Danmark och Tyskland om Skåne och Sverige ska ha någon nytta av den. Det anser regionrådet Pia Kinhult (m).
- Det är ointressant vilken väg den tar. Det intressanta är vilka noder man ska koppla ihop. Det är viktigt som transitregion att vi är förutsättningslösa.
Regeringen har tillsatt en utredning om en höghastighetsbana mellan Jönköping och Öresundsregionen. Var banan ska gå är inte klart i dagsläget, men ett förslag från Industrigruppen är att bygga den parallellt med E4:an, inte längs södra stambanan.
Regionrådet Christine Axelsson (s) tycker att det viktigaste är att det blir en höghastighetsbana och att beslutet kommer fort med tanke på den långa handläggningstiden. Sträckningen måste utredas mer, anser hon.
- Det mest naturliga är att den går längs södra stambanan, men jag vill se vad man kommer fram till.
Kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm, Bo-Anders Thornberg (m), hoppas att snabbtågen ska gå genom Hässleholm, men tror att förbättringarna av stambanan också är viktiga.
Enligt Mats Améen, trafikutredare på Skånetrafiken, minskar restiden från Malmö till Stockholm med en halvtimme bara genom att stambanan uppgraderas till 250 kilometer i timmen och Stockholm-Jönköping får höghastighetsbana.
En fullt utbyggd bana tror han dröjer minst 30 år.
Ingela Rutberg
http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 08/1338/&/’Hoghastighetsbanan-maste-utredas-mer’
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c