Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Automatisera ventil
InläggPostat: tis 13-08-13 13:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Vill automatisera mina avstängningsventiler till mina acktankar. Har köpt en värmepump och vill bara värma tekniktanken med denna. Därför tänker jag bygga något som på ett "fruvänligt" sätt stänger av de tre övriga tankarna när de är så tomma att värmepumpen startar.
Surfat runt lite kring problemet och har hittills bara hitat industriella lösningar, vilka kostar mer än de smakar. Ett ELFA-hemmabygge skulle funka för mig.
Några ideer?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tis 13-08-13 15:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Du låter som en projektledare ... ursäkta :) Snabbt och billigt ska det va
MEN - för att kunna hjälpa dig BÖR du skriva LITE mer hur hela klabbet ska fungera. En specifikation helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tis 13-08-13 17:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag vet inte heller riktigt vad du menar med frågan, men jag har löst ett (kanske?) liknande problem där jag behövde en elektriskt avstängningsventil till solvärme laddaren för acktanken.

Min lösning består av en beg shuntmotor till en panna från blocket och en vanlig kulventil med spak. Shuntmotorns arm kan röra sig 90-180° och känner av motstånd så att den automatisktstannar när kulventilen spak är helt öppen eller stängd. Jag har monterat shuntmotorn ungeför i linje med ventilen ovanför spakventilen med ett par avgasör klammer, M8 förlängningsmutter och skruv. I shuntmotor armen satt jag ett par skruvar som "tar med" kulventilens arm. Med vanlig 220V på/av kan jag nu öppna ventilen, och jag har kopplat den tillsammans med solpanelens cirkulationspump styrningen. I mitt fall var det en extra finess att det går lite långsamt och att det lite tid innan shuntmotorn har öppnat ventilen helt eftersom det ger lite hysteresis i systemet och kranen inte hinner öppnas när det är för lite sol att ladda tanken och pumpen stängs av igen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tis 13-08-13 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Torkarmotorer från bilar går ju, tillsammans med lämpliga gränslägesbrytare, utmärkt att manövrera kulventiler med. Det räcker ofta långt med mindre sådana som används för t ex strålkastartorkare och bakrutetorkare, om de bara har minst 90° rörelse. Som regel har de en inbyggd självparkeringskontakt som kan utnyttjas för det ena gränsläget.

I ventilationsanläggningar kan man ofta hitta spjällmotorer med fjäderretur som alltså går till ett bestämt ändläge om motorn blir strömlös av någon anledning, de kan vara bra att ha om man vill vara säker på att alla ventiler hamnar i ett "säkert" läge vid strömavbrott.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 06:40 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Idén är att utnyttja en ledig utgång för 230VAC på värmepumpen. Den spänningssätts 3 minuter innan kompressorn startar för att driva en (icke existerande) extern cirkulationspump. Den här spänningen borde gå att använda till att aktivera en motor som vrider en kulventil 90°.

Torkarmotor var ingen dum idé, kostar dryga tusenlappen för tre begagnade. Räcker vridmomentet från en torkarmotor tro? Blir ju mer komplicerat om jag skall bygga en växel på vägen. Ska jag göra det kan jag lika gärna köpa en liten billig motor (ex. spolarmotor) och växla upp den så den orkar.

Vänder moderna torkarmotorer när torkaren når ändläge eller sitter det en växel som vänder riktning? dvs går elmotorn åt samma håll hela tiden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De flesta torkarmotorer går hela tiden åt samma håll och det är ett länksystem som ordnar fram-och-åter-rörelsen. På vindrutetorkare är länksystemet oftast separat, medan det är hopbyggt med motorn för t ex bakrute- och strålkastartorkare.

Den enda torkarmotor jag har sett där motorn reverseras för att torkaren ska gå fram och tillbaka används för bakrutetorkaren på en Jeep Cherokee från tidigt 90-tal. Torkarmotorn är fransktillverkad, Valeo. Elektroniken för reversering (och intervallfunktion) är inbyggd i torkarmotorn. Det skulle inte förvåna mig om den används även på andra bilar från Chryslerkoncernen, t ex Voyager. Och det är väl inte heller otroligt att Valeo har sålt samma lösning till fler kunder än Chrysler.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 08:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bakrutetorkarmotor till går ofta fram och tillbaka, om jag inte minns helt fel är det t ex så på de i en Volvo 245 och Citroën BX. De små torkarmotorer till strålkastarrengörare gör också det.

Vanliga framrutetorkare går åt ett hål, men om man polvänder de så kan man även köra de baklänges.

Om man monterar en torkarmotor så att de kan rotera lite mot en fjäder när spaken bromsas pga kranen har kommit till ändläget kan man använda mikrobrytare för att automatiskt stanna motorn.

Med en shuntmotor som jag använde är det elektro-mekaniska mkt enklare, de brytare som stannar motorn när spaken bromsas an kranens ändlägen finns redan inbyggda och den har två 220V anslutningar (en för att öppna, och en för att stänga) som gör det välldigt enkelt med din utgång pumpstyrning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 12:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
En kollega tipsade om vindrutetorkarmotor till volvo 240, där var det någon polvändarplatta som vände motorn. Verkar som att shuntmotorer ligger bra mycket högre än bilreservdelar i pris, men det är ju ingen brådska med projektet så jag håller ögonen öppna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 14:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har torkarmotorna från en 1988-års 245 men inte upptäckt någon polvändarplatta på främre torkarmotor, däremot går det bra att köra den baklänges.

Ja jag skulle hålla lite koll på blocket m fl, folk säljer ofta gamla pann-prylar som shuntmotorn jag köpte för ett lågt pris, de som jag köpte av hade tom två stycken.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 17:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har för mig att en del tidiga 240 (och de sista årsmodellerna av 140) hade en torkarmotor som var märklig på något sätt, dock har jag inte själv skruvat med någon sådan. Den torkarmotorn var inte tillverkad av någon "normal" bil-el-leverantör, utan av Electrolux.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 18:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har öppnat min torkarmotor på min (dåvarande) Volvo 245 -92. Den hade blivit rubbad ur sitt läge så det gick inte att stänga av torkarna. (Det gick när man hade lärt sig att trixa lite med spaken) Jag lånar här en bild från reservdelsfirman Skruvat:

Bild

Vi ser motorn i mitten. Till motorn ser vi en vit burk. Där inne snurrar en skiva. Snäckväxeldriven. Halva skivan var belagd med kopparfolie, som en halvmåne. Släpkontakter låg an mot skivan hela tiden. Troligen hade skivans läge rubbats ett antal grader så när man stängde av torkarna hade dom gått in på ett nytt varv med ny kontakt mot skivans kopparfolie.

Detta är 15 ~ 20 år sedan så jag kan minnas fel, men som jag minns det justerade jag skivan så självparkeringen fungerade igen.

Det Torbjörn säger, Elektrolux låter bekant och jag undrar om inte motorn var på 100 Watt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: ons 13-08-14 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja en sån har jag också.

Bakrutetorkarmotorer som ibland går ca 90° eller en sådan http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Vindrutet ... or-258910/
Citat:
Bild

Torkarmotor
Extra stark torkarmotor för marint bruk. DC-12 V 1,0/1,5 A. Självparkerande, ställbar i höger eller vänster läge. Ställbar svepvinkel för maximal sikt: 83/100/110/120°. Två hastigheter: låg 35 svep/minut; hög 55 svep/minut. Axellängd: 2", med möjlighet för parallellarmsmontage. Axeldiameter: Ø 16 mm. Inbyggnadsdjup: 51 mm.
459:- kr


är nog enklare då, precis som Torbjörn skrev behöver man då bara en extra brytare för att få den att stanna "på andra sidan". Kanske man tom kan bygga om de så att de får ett till parkeringsläge på andra sidan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tor 13-08-15 05:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Har tittat på precis den motorn, funderar dock på om extra stark innebär att den orkar dra en ventil, de kan ju vara lite tjuriga innan de börjar röra sig.
Kollar även på små likströmsmotorer på ELFA, men då behöver de växlas för att orka, kanske ingen nackdel, då ventilen inte behöver stängas snabbt. Små 12V motorer innebär ju också att jag kommer undan med en mindre transformator.

Hittat en kandidat http://www.aliexpress.com/item/2-5rpm-220V-50-60Hz-AC-Synchronous-Motor-60KTYZ-B-CW-CCW-reversible-Free-shipping-2pc/1107564381.html 16Nm 220 AC, vändbar, 24$.

Då behöver jag bara hitta på något som bryter strömmen när ventilen gått klart. Förslag på det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tor 13-08-15 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag undrade också om torkarmotorn orkar med en kulventil, det kan nog bli för trögt. Din motor verkar bätte.

gt-i skrev:
Då behöver jag bara hitta på något som bryter strömmen när ventilen gått klart. Förslag på det?


Sätt fast motoraxeln direkt på ventilens axel och montera en reaktionsarm på motorhuset som kan röra sig lite (mot fjädrande gummibuffer t ex) när vridmomentet ökar och aktivera en mikrobrytare som då stänger av motorn.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -5a-p36031
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Automatisera ventil
InläggPostat: tor 13-08-15 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om man har en reverserbar DC-motor kan man använda kontaktbrytare med on-on funktion och dioder för att släppa förbi "backspänningar".

Med spänning på går motorn till ena ändläget och kontakten bryter strömmen. När man polvänder spänningen går strömmen genom dioden istället, och motorn går till motsatta ändläget när nästa kontakt bryter strömmen. Med en diod där kan man igen polvända tillbaka till ursprungliga läget, och motorn går till första stoppet.

Då kan man styra ventilen med en enkel spänning till ett relä som polvänder strömmen till motorn, och i ändlägena så är det bara polvändnings-relät som drar sröm.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011