Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpa mini-pc?
InläggPostat: sön 13-08-18 13:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Är det någon som har nån erfarenhet av mini-pc typ Acer Aspire One med 10,1 tum skärm?
Finns någon modell som heter Asus EEE, och Samsung N140 också som jag har sett..
Vilken är bäst av dessa?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa mini-pc?
InläggPostat: sön 13-08-18 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen erfarenhet av dom speciella datorer du frågar efter. Men jag har en åsikt om fabriksmärket ACER. Det är ju naturligtvis upp till var och en att välja vilken dator som helst, men jag skulle inte köpa en Acer. Dom och några samarbetande partner betalar inte dom licenspengar till uppfinnaren Håkan Lanz som han är berättigad till enligt domslut.
Mer om detta finns att läsa i tidningen Ny Teknik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa mini-pc?
InläggPostat: ons 21-09-15 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Idag är ju de där datorerna mest av historiskt intresse, men jag råkade nyligen på en liten Asus. Den hette Eee PC Seashell, tror modellnumret var 1015. Nåväl, den hade kvar samma installation av Windows 7 Starter som den hade haft sedan den var ny, och visade sig vara odrägligt slö, mest pga brist på RAM-minne och att Win 7 med tiden har fått större krav på minne i och med servicepackar mm. Datorn hade bara 1 GB som dessutom inte går att utöka, det minne som finns sitter lött på moderkortet och det saknas sockel för minnesmodul.
Den blev någorlunda drägligt - men högst begränsat - användbar, sedan den gamla hårddisken hade ersatts med en SSD-disk, och den får numera köra en snålversion av Ubuntu, som heter Lubuntu. Den klarar sig nödtorftigt på det RAM-minne som finns där.

Man kan notera att det verkar som om Asus ett tag kallade alla fysiskt "udda" eller "designade" datorer Eee. Det finns t ex en modell som heter Eee Top, som egentligen är en 19" monitor med inbyggd dator och pekskärm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa mini-pc?
InläggPostat: ons 21-10-27 23:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ja inte den färskaste tråden på forumet detta kanske... :D
Jag har i alla fall en Acer Aspire One 522-c6Dkk tillverkad i slutet av 2011. Det är förmodligen det vettigaste datorköp jag någonsin gjort, för den hänger med än och kör Windows 10!
Har även en dualboot med Linux Mint. Perfekt laptop att använda vid felsökning av bilar då den är såpass liten, och även har förvånansvärt bra batteritid.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011