Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-10-06 15:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Någon här som är duktig och kan förklara så att jag kan felsöka?

Vi byggde huset 2001 (12 år sedan) och då byggde jag ett stjärnnät. Jag vet vad jag hade för kabel, för jag har kvar av den. Däremot vet jag inte vilket fabrikat på uttag och vilken dämpning det har. Det har i princip fungerat väldigt bra under de här åren. Vi har dragit tomrör till väldigt många ställen, och vi har kört med ett stjärnkopplat nät. Tyvärr gjorde de fel de som byggde huset så från vinden ner till "hjärtat" under trappen så blev det ett för klent rör.

När vi flyttade hit så var det analog-TV, så vi har både en VHF och en UHF antenn samt en FM-antenn. Dessa tre antennkablar gick inte ner genom röret så då valde jag att sätta ett filter på vinden där de tre går ihop till en kabel, och sedan motsvarande filter under trappen och splitta upp signalen igen för att gå in i en antennförstärkare. Efter den sitter en splitter (1 in/9 ut) som varje uttag är inkopplat på.

Tyvärr har jag tappat bort bruksanvisningen så jag vet inte hur man ändrar förstärkningen, jag har för mig att man kan bestämma vilken kanal respektive förstärkare ska jobba på.

Bild

Hur som helst så fick vi en liten Samsung TV och den beslöt vi att sätta i köket. Dit hade jag inte dragit kabel tidigare, men jag hade ju kvar så det vi dragit dit är samma som i de andra uttagen. Däremot köpte jag bara ett uttag och slutmotstånd och kopplade in.

Det har fungerat till och från ett par månader för att eskalera senaste veckan, och vi har haft störningar på alla möjliga ställen nu, jag kan inte sätta fingret på exakt var det är. Jag har provat med en box i köket idag och det är katastrof, inte bara med den inbyggda i TVn. Bytt antennkabel, alltså den från uttag till TV utan skillnad.

Hur sjutton felsöker man sånt här? Vem ska man ringa utan att man blir ruinerad, någon som kan och vet vad det handlar om. Jag bor i Tumba.

Hur viktigt är det att uttagen är lika i dämpning? Hur hittar jag i ett befintligt vad som sitter där tidigare? Är det viktigt att det sitter slutmotstånd i de uttag man inte använder i splittern? Jag har inte haft några där på 12 år, så det borde inte behövas (väl?).

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 15:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Bara för det så hittade jag bruksanvisningen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 16:30 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Mer info. Jag har kollat kanalerna nu, och det är tre kanaler som jag inte kan få upp i "grön" nivå på förstärkaren. Splittern jag har heter ES-08, och det står "8-way splitter" och på alla utgånger utom en så står det 12. Antar att det är -12dB förlust på de utgångarna, en i mitten (den nionde) så står det 20 på.

Gissar att jag har köpt fel uttag, det ska nog vara ett med så låg dämpning som möjligt i uttaget. Märkligt dock att jag fått störningar i andra TV också, men det kan ju bero på att jag inte underhållit signalstyrka på förstärkaren.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 17:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kjelle har ett antal olika uttag med olika uttagsdämpning. Vad rekommenderar ni?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... adio-uttag

1 dB
6 dB
8 dB
13 dB
14 dB

/Erik

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 17:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För marksänd digital mottagare i Tumba behöver nog bara UHF antennen, är det inget som har gått sönder i antennen, eller har kontakten mellan antenn och kabeln kanske blivit dålig pga väder?

Om du bara tar emot marksänd TV med antennen kan du väll strunta i splitterna som kombinerar/delar VHF, UHF och FM, splitterna ger altid lite förlust eller använder du FM antennen för radio?

Sedan skulle jag sätta förstärkaren närmast antennen i alla fall innan den långa ledningen ner till källaren, om det är dålig signal har du dessutom förlusten i kabeln innan förstärkaren.

PS Jag har lagt min -tidigare utomhus- antenn på kallvinden, mottagningen funkar bra här (i Älvsjö) utan förstärkare med kombinationsfilter för parabol på samma ledning ner och sedan 3väg splitter till 3 olika uttag, iom att antennen är inte utsatt för väder och håller den nog en evighet längre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 17:54 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jo, VHF är ju helt obsolet just nu. Men har hört att de sänder digitala sändningar lite här och där på VHF i landet, men inte i sthlm. Därför har jag inte plockat ner den. FM var det tänkt att man skulle använda, men det är inte mycket vi lyssnar där, så det är inte så viktigt.

Att sätta förstärkaren på vinden är görbart, bara jag skulle få arslet ur och sätta ström där i så fall.

Men jag har nog lokaliserat felkällorna, dels var det inte uppdraget till max på en del kanaler där det var för lågt ut från förstärkaren, dels så är det nog fel uttag i köket med för mycket inbyggd dämpning. Ska nog (gissar jag, min kunskap här är rätt låg) ha ett uttag som har så lite dämpning i sig som möjligt. Tror att de finns uttag som har högre för att minska reflektioner, men de borde ju i mitt fall stoppas i splittern som dämpar 12 dB.

För tillfället har vi fyra TV-apparater, finns en risk för att det kan bli en till.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 19:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du någon tv (helst en liten flyttbar) som kan visa signalstyrka i någon inställningsmeny? I så fall kan du ju använda den för att kolla att det är rimlig signalstyrka i alla uttag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Att sätta förstärkaren på vinden är görbart, bara jag skulle få arslet ur och sätta ström där i så fall.


Många förstärkare kan matas med spänning över antennkabeln, under förutsättningen att förstärkare klarar det och splittern är förberedd för att ge spänningen vidare då kan du ha nätdelen nere. Många digitalboxar kan också sätta spänning (5-8V tror jag) på antennkabeln för att mata en förstärkare, fördelen är då att du också spar lite el om du inte tittar på TV dygnet runt ;-)

erikn skrev:
Men jag har nog lokaliserat felkällorna, dels var det inte uppdraget till max på en del kanaler där det var för lågt ut från förstärkaren, dels så är det nog fel uttag i köket med för mycket inbyggd dämpning. Ska nog (gissar jag, min kunskap här är rätt låg) ha ett uttag som har så lite dämpning i sig som möjligt. Tror att de finns uttag som har högre för att minska reflektioner, men de borde ju i mitt fall stoppas i splittern som dämpar 12 dB.


Ja jag mistänkar att det bör vara samma dämpning (kabel + dämpning) på alla anslutningar från sprittern. Här http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... antennatet finns en del bra tips och råd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 15:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Antennförstärkaren är av typ proffsmodell om jag fattat rätt, finns på bild i mitt första inlägg. Den är ca 25x25 cm stor, matas med 230V.

En sak som jag kom på som är en anledning till att jag inte satte den på vinden är att vi har väldigt varmt där på sommaren. Vet inte om den klarar de temperaturerna.

Jag ska åka förbi Kjell nu på vägen hem och köpa ett uttag, det med lägst dämpning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 18:35 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Så, nu har jag bytt. Det jag satte dit först var ett Biltema med 14 dB dämpning, jag bytte till ett Mataco från Kjell.com som har 6 dB dämpning. Tänker inte ta gift på det, men än så länge fungerar det som det ska.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011