Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: oljedunk som bränsledunk
InläggPostat: tor 13-11-14 15:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
årets oljebyte avklarat. fick en 10 liters och en 4 litersdunk över. (nä jag bytte inte 15 liter, jag brukar köpa 10 litersdunkar på biltema och hälla över.)
i år köpte jag helix på netto och fick således två dunkar över. skulle kunna funka som etanoldunkar? Hur sköljer jag ur dom? en idé är att fylla diesel i dom och hälla i dieselbilen, för att minska mängden motorolja i soppan. jag antar att en dieselmotor mår bättre än en Otto av lite oljerester i soppan?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 15:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har använd biltemas 10l oljedunk för E85 de är av samma plast som vanliga reservdunkar och det går jättebra, jag lät bara droppa ur oljan ordentligt och sköjde de inte.

Även dunkar för koncentrerat spolarvättska funkar bra som dunk för E85 men de är av tunnare plast så de är mekaniskt svagare än vanliga reservdunkar. Dunkar för alkylatbensin funkar såklart också och är mkt kraftiga.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 17:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
droppa ur innebär att det aldrig blir tomt. finns alltid någon del där oljan samlas. hur mycket oljeinblandning tål en 4-takts Otto?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 18:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
droppa ur innebär att det aldrig blir tomt. finns alltid någon del där oljan samlas.

De kvarvarande droppar olja kan högst bli några promille på innehållet. För mycket olja skulle dock kunna resultera att bensin och etanol separareras men jag vet inte när det kan inträffas.

gt-i skrev:
hur mycket oljeinblandning tål en 4-takts Otto?

Om man bortser från förhöjd HC / CO halt i avgaserna kan du säkert ha flera procent utan att det märks.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 19:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När jag hade som värst problem med kärvande spridare på en Ford Focus så löste jag flera gånger problemet tillfälligt genom att blanda i 1-2 % olja i bränslet.
1 % olja i bränslet till en personbil innebär ju ungefär samma oljehalt i avgaserna som om motorn skulle gå på oljefritt bränsle men ha börjat dra ca 0,5-1 l olja per 100 mil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Det låter som att jag har utökat min lagringskapacitet till närmare 40 liter. Bra att ha runt november nästa år :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011