Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: fre 14-01-17 20:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Momentnycklar finns det gott om på ebay. Man kan få en halvtums för neråt 200 kr som går upp till 200 Nm.
Sen finns det för runt 1000kr också. Är dom dyrare så mycket bättre?

Hur många Nm kan man som mest rimligen behöva på fordon och motorer?

Hur mycket påverkas vridmomentet om gängorna är torra eller infettade?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: fre 14-01-17 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min erfarenhet är att även billiga momentnycklar av den "inställbara" typen är fullt tillräckligt bra.
Men tänk också på hur små moment man kan ställa in på den. Som regel är noggrannheten inte särskilt bra när man kommer under 1/3 av maxmomentet. En momentnyckel som går upp till 200 Nm bör man alltså helst inte använda för mindre moment än 70 Nm om man ska vara på den säkra sidan (även om den skulle vara graderad ner till t ex 20 Nm).
Jag har två 1/2" momentnycklar, en som är köpt på Jula för runt 300 kr som går upp till 200 Nm och en som härstammar från Lidl, jag tror den kostade 99 kr, och den går till 120 Nm. Den mindre av dem räcker bra för de flesta ändamål.
Sen finns det också en liten 3/8" som bara går till 20 Nm, den är av något dyrt och fint märke och jag räddade den ur en skrotbinge en gång i tiden. Felet var att mekanismen som ska spärra momentinställningen hade gått sönder, men det gick att fixa.

Tänk på att, precis som på alla billiga spärrskaft, så lönar det sig att plocka isär spärrmekanismen och fetta in den ordentligt det första man gör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: fre 14-01-17 23:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, tackar för svar!
Jag har också en billig som jag köpte på biltema en gång för 2-300. den är på ca 20-200 Nm.
Nu är jag främst på jakt efter 1/4" för jag behöver kunna dra 7,5 Nm i en växellåda.
Biltema och Jula har inga så billiga längre :( Men på ebay kan jag få en för under 300 inkl frakt.
Såg också en sats på 1/4 + 3/8 +1/2 för under 600.
Sen funderade jag på om det kan vara bra att ha en som går längre än 200 Nm också... har för mig att topplocket på en dieselmotor jag var med och grejade på skulle dras med en bra bit över 200 Nm.

Brukar du dra åt hjulmuttrarna med momentnyckel? Eftersom jag ändå har en så följde jag bruksanvisningen till min volvo 240 och jag har för mig att de skulle dras med 108 Nm, vilket jag tyckte kändes väldigt mycket, så jag sänkte faktiskt lite.
Men nu vet jag ju inte om det var räknat med torra eller infettade gängor, för är det bra glid på gängorna ska väl momentet sänkas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: fre 14-01-17 23:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det verkar som om de billiga momentnycklarna kommer och går i Biltemas och Julas sortiment, de verkar finnas med i ungefär varannan eller var tredje katalog.

Jag använder ofta momentnyckel till hjulmuttrar, brukar hålla mig till föreskrivet moment och smörja gängor och anliggningsytor (utan att försöka reda ut om momentet är specat för torra eller smorda gängor). Enda undantaget är när man träffar på en momentsiffra som verkar vara helt uppåt väggarna (t ex 160 Nm för hjulbultarna till en Audi A3 '03 , identiskt likadana hjulbultar ska dras med 90 Nm om de sitter på en VW Golf).
Kromade hjulbultar ska man vara försiktig med, de är oftast tillverkade av ganska mjukt stål med låg kolhalt (och därmed låg sträckgräns) för att inte drabbas av vätesprödhet vid förkromningen. Det har hänt många gånger att folk som drar åt på känn har fått kromade hjulbultar till Renault att gå av. Tittar man i en verkstadshandbok ser man att åtdragningsmomentet är angivet till 70 Nm, alltså en bra bit lägre än för andra bilmärken med till synes samma dimension.

En sak som jag spanar efter ibland på eBay men ännu inte har hittat till rimligt pris, är en momentnyckel med fäste för öppna nyckelgrepp som man kan använda för rörkopplingar i t ex kylanläggningar och hydraulik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: lör 14-01-18 12:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Problemet med öppna nyckelgrepp är väl att avståndet till nyckelcentrum ändras beroende på storleken på nyckeln. Detta påverkar ju momentet så skalan visar fel.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: lör 14-01-18 12:36 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, nåt sånt här alltså?

http://www.ebay.com/itm/CPS-Pro-Set-TLT ... 3a88bd9a85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: lör 14-01-18 16:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, till exempel. Men det finns en annan typ av fäste för nyckelgreppen mot momentnyckeln som jag tror är vanligare, ett slags fäste som man skjuter på i sidled och som klickar fast i rätt läge. Det finns också nyckelgrepp av typ öppen ringnyckel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: lör 14-01-18 20:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, jo såna har jag också sett.
Om man skaffar en sån som jag visade så skulle man ju kunna kapa av en skiftnyckel och svetsa på ett fyrkantsfäste... :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: sön 14-01-19 20:07 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Dr. Mabuse skrev:
Problemet med öppna nyckelgrepp är väl att avståndet till nyckelcentrum ändras beroende på storleken på nyckeln. Detta påverkar ju momentet så skalan visar fel.

Det är ju bara räkna, det får varje flygtekniker lära sig. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpa momentnyckel.
InläggPostat: tis 14-01-21 13:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
J.K Nilsson skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Problemet med öppna nyckelgrepp är väl att avståndet till nyckelcentrum ändras beroende på storleken på nyckeln. Detta påverkar ju momentet så skalan visar fel.

Det är ju bara räkna, det får varje flygtekniker lära sig. :lol:

Det viktiga är att man är medveten om det. Resten är som sagt matematik...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011