Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frysa NiMH-batterier ?
InläggPostat: tis 14-02-11 18:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hej!
Jag läste nånstans någon gång, ( vet inte om det var på detta forum, men hittar det iallafall inte) om att det ibland kunde gå att frysa NiMH batterier som inte längre tog laddning, och sedan skulle det gå att ladda dem igen. Detta kunde upprepas flera gånger för att få full effekt.
Det hade något att göra med att det kunde bildas kristaller i dåliga batterier, som gjorde att batteriet inte tog laddning och så kunde dessa kristaller frysa sönder.
Någon som har hört något om detta eller testat?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frysa NiMH-batterier ?
InläggPostat: tis 14-02-11 20:30 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Så här kanske.
http://www.ehow.com/how_7795032_restore ... ttery.html
Andra tycker inte att man skall kyla ner batterierna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frysa NiMH-batterier ?
InläggPostat: tis 14-02-11 21:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den enda tillämpningen av frysning jag känner till är att man kan frysa ner laddade NiCd och NiMH-batterier för att minska självurladdningen. Under kalla krigets dagar gjorde t ex svenska försvaret så med batterier i mobförråd.

När det gäller batterier som inte tar laddning längre så är min erfarenhet att moderna billiga NiMH-batterier brukar vara fullständigt opålitliga när de är mer än något år gamla. Man kan kanske få vissa livstecken ur dem genom cykling eller andra sorters rekonditionering, men förbättringen brukar inte vara så länge. Ju större kapacitet de har i en given storlek desto sämre livslängd kan man vänta sig. Det som jag fick höra på en kurs för många år sedan och som iofs gällde NiCd, nämligen att man kan få in en viss mängd goda egenskaper i ett batteri av viss storlek som ska kunna säljas till ett visst pris, stämmer tydligen bra även idag. Förbättrar tillverkaren någon viss egenskap, t ex ökar kapaciteten eller minskar inre resistansen, så måste batteriet samtidigt bli sämre i något annat avseende.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frysa NiMH-batterier ?
InläggPostat: sön 14-02-16 12:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag håller på att testa nu med ett gäng R03 och några R6. De flesta av märket proove som är billiga och efter några års erfarenhet med dessa batterier måste jag säga att de är dåliga...
Men nu håller jag iallafall på att ladda och frysa och ladda ur, så får vi se om det händer nåt.
De bästa NiMH batterier jag har är några billiga jag köpte på Hobbex för många år sen. Märket är Novacell och jag har aldrig hittat det märket igen :( De har ibland legat oanvända i över ett år men tar ändå laddning och har bra kapacitet, och verkar ha ganska lite självurladdning tycker jag. Jag kommer inte ihåg när jag köpte dom, men de måste vara över 10 år gamla.
De har mestadels varit i grunkor som har varit utomhus, och därmed har de varit med om många minusgrader många gånger, så det här med frysning kanske är bra för kapaciteten iallafall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011