Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-03-03 11:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vi bor större delen av året i vårat fritidshus, som ligger i ett mindre samhälle i sydöstra Småland. Här finns enbart ADSL 24/3 i teletuttaget samt trådlöst bredband. Men det är nätt och jämt att en vanlig mobiltelefon fungerar här, endast Teliaabonnemang plus något enstaka därutöver. Hastigheten på trådlöst bredband minns jag inte just nu, men jag har för mig att det inte är snabbare än det befintliga ADSL.

Nu, efter mycket om och men, kommer kommunens (Uppvidinge) IT-bolag med ett erbjudande att anlägga ett optofibernät. Detta under förutsättning att tillräckligt många är intresserade. Det anges inte någon siffra på antalet. Det finns ca 800 invånare i samhället. Dom anger en kostnad på 18 000 kr/fastighet som en totalsumma. Men dom hoppas (det är tydligen inte klarlagt) att man skall få göra ROT-avdrag så priset kommer ner i 15 813 kr totalt. Det finns ett mindre antal flerfamiljshus, hyreshus. Jag har inte sett några uppgifter på vad det skulle kosta för dom. Merparten av dom är kommunens hus.

Är detta en skälig summa? Hur har ni andra fått betala för era bredband? Hur många har optofiber? (Vi har optofiber i våran lägenhet i Solna, men det drogs ju in när huset byggdes, så det är ingen extra kostnad för det).

Den ADSL-hastigheten som vi har här i Småland 24/3 är den teoretiska maxhastigheten. I verkligheten brukar det ligga på 19/1 eller däromkring.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-03 18:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
När jag hade VDSL via Bredbandsbolaget så betalade jag 395kr/månad för 48/12, vilket i praktiken innebar ca 35Mbit nerladdning och ca 8Mbit uppladdning.

Alldeles nyligen bytte jag till ComHem och tecknade 1år med 100/10 till priset av 200kr/mån vilket får betraktas som prisvärt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-03 20:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vi föll på målsnöret att föreningen skulle stå för installationen i vår samfällighet, och sedan förhöjd kvartalsavgift tills det var betalt. Men det blev strul med sista dag för offerten och att föreningen inte fick hålla på med det, måste ändras hos länstyrelsen.

I alla fall, då fanns möjligheten också installera själv, tror att beloppet var 25' men kampanj just då till 15'. Vi hade inte råd just då, så vi kör fortfarande med vårt 8/1. Nu finns inte möjligheten längre att beställa, men det kommer väl tillbaka.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-04 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har för mig att min anslutning kostade 11000 kr till stadsnätet och någon tusenlapp till den lokala vägföreningen som skötte grävningen. Men det är över 10 år sedan nu.
Löpande avgifter är ca 300 kr per kvartal till stadsnätet + 150 kr per månad till en operatör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-04 14:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är ungefär samm belopp som Telia Öppen fiber kostade när det drogs in här. Under installationkampanjen fick vi betala 16 700 kr (engångsavgift), ordinarie pris var annars enligt uppgift 26 700 kr.

De drog fibern devis genom luften vilket borde kosta mindre än att gräva ner den, men kostar i gengäld troligtvs mera i underhåll.

I Telia’s faq https://www.telia.se/docs/FAQ_Oppen_Fib ... 3_1302.pdf står det bl a
Citat:
Hur mycket kostar det?
Anslutningsavgiften för Öppen Fiber ligger oftast på mellan 15 000 kr och 30 000 kr, beroende på förhållandena i området där du bor. Hur stor avgiften blir för ditt område ser du på beställnings- blanketten du får hemskickad i samband med att vi erbjuder fiberanslutning där du bor.


Kan jag utnyttja ROT-avdraget?
Nej, kostnaderna för att installera Öppen Fiber är ett paketpris och kan inte specificeras.


Helt öppet är f.ö. inte Öppen Fiber så namnet är missvisande.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-04 15:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo, jag skrev ett mail till Telia Öppen Fiber med en liknade frågeställning som här. Jag tänkte att jag får nog ett av tre kategorier till svar:

A. Det är inte vi som har det aktuella jobbet så det tänker vi inte svara på!

B. God dag, yxskaft!

C. När vi gör sådana motsvarande jobb, så brukar det landa på mellan 17 000 och 20 000 kr.

Svaret blev faktiskt som C. Lite kortfattat men i klartext. Så nu vet jag att kommunen här har inte tagit till i grov överkant. Man kan väl anta att dom har räknat på det. Det framgår av broschyren att det är lite osäkert med ROT-avdrag. Så här skriver dom: "Uppfylls kraven för ROT betalar du endast 15 813 kr för en nyckelfärdig installation!"
Det skall bli ett infomöte här i nästa vecka och då skall jag kolla mer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011