Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hastighetsgränser
InläggPostat: tor 14-05-01 17:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
läste precis att NTF mätt hastigheten utanför en skola i Mölndal. 79 procent körde för fort på en 30 sträcka. nu oroar ntf sig för hur vi ska komma till rätta med problemet. det jag undrar är om vi verkligen har ett problem när majoriteten uppenbarligen anser att hastighetsgränsen är för låg? Borde inte hastighetsgränsen rimligen höjas i detta fall? eller har majoriteten fel?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: tor 14-05-01 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Just vid skolor och dagis men även i villakvarter har det visat sig att det är föräldrarna (de boende) själva som kör för fort. Dagis och skolor ligger i allmänhet inte vid hårt trafikerade genomfartsleder och därför är det mestadels föräldrar och personal som kör där, det vill säga samma människor som vill ha låga hastighetsgränser och ondgör sig över att de inte hålls.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: tor 14-05-01 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
ja så är det. men frågan är varför de vill pracka på andra lagar som de själva inte vill hålla? demokrati innebär väl att majoriteten har rätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: tor 14-05-01 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem med 30-begränsningar utanför skolor är att de som regel bara gäller vissa tider på dagen. Tyvärr är tiderna ofta satta ganska slumpmässigt och stämmer inte alls överens med skoltiderna och de tider då det verkligen finns risk att barn är ute på vägen. Jag har full förståelse för att somliga bilister har svårt att respektera en 30-begränsning som gäller långt fram på sena eftermiddagen och kvällen, kanske 4-5 timmar efter att de sista barnen har lämnat skolan för dagen.
En annan ologisk och i mitt tycke störande sak är att utanför vissa skolor gäller 30-begränsningarna alla vardagar utan undantag, på andra håll - inom samma kommun - finns en tilläggstavla "Endast skoldagar".
Det skulle behövas en tätare kommunikation mellan skola och väghållare så att tiderna för hastighetsbegränsningarna snabbt anpassas när skolan ändrar sina rutiner.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: tor 14-05-01 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Var det vettiga hastighetsgränser på andra ställen så hade jag lätt att acceptera 30 vid skolor och liknande ställen.
Men vi har ju bilhatare vid makten.
Snart är det val, du kan bestämma själv via Direktdemokraterna!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: fre 14-05-02 07:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ja generellt kan jag hålla med om att de flesta hastighetsgränser verkar vara satta enligt modellen: blixthalka, dimma och natt. En av paragraferna i körkortslagen säger att man ska anpassa hastigheten efter rådande förhållanden, dvs rent principiellt behövs inga hastighetsgränser.
Bästa exemplet är E6 genom göteborg. 80 km/h! Parallellgatorna har i många fall 70 som gräns, och rimligen borde alla vinna på att så många som möjligt kör motorvägen. Därför bör det ju vara tidsmässigt fördelaktigt att köra motorvägen. Tyvärr håller jag med om ditt resonemang:
Citat:
"Var det vettiga hastighetsgränser på andra ställen så hade jag lätt att acceptera 30 vid skolor och liknande ställen."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: sön 14-05-04 20:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
torbjorn skrev:
Ett problem med 30-begränsningar utanför skolor är att de som regel bara gäller vissa tider på dagen. Tyvärr är tiderna ofta satta ganska slumpmässigt och stämmer inte alls överens med skoltiderna och de tider då det verkligen finns risk att barn är ute på vägen. Jag har full förståelse för att somliga bilister har svårt att respektera en 30-begränsning som gäller långt fram på sena eftermiddagen och kvällen, kanske 4-5 timmar efter att de sista barnen har lämnat skolan för dagen.
En annan ologisk och i mitt tycke störande sak är att utanför vissa skolor gäller 30-begränsningarna alla vardagar utan undantag, på andra håll - inom samma kommun - finns en tilläggstavla "Endast skoldagar".
Det skulle behövas en tätare kommunikation mellan skola och väghållare så att tiderna för hastighetsbegränsningarna snabbt anpassas när skolan ändrar sina rutiner.


För länge sedan när man började sätta 30-skyltar utanför skolor fanns inga tilläggsskyltar om tider på dygnet. Även om det är sällsynt har jag på några ställen sett att man inte bara har klockslag utan även veckodagar. På något ställe har man skrivit datum då 30-gränsen gäller, det vill säga inte under sommarlovet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: sön 14-05-04 20:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I Sundsvall brukar 30-skyltarna täckas över under sommarlovet. Det återkommande besväret skulle väghållaren kunna slippa med tilläggstavlan "Endast skoldagar", som idag bara finns vid några få skolor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hastighetsgränser
InläggPostat: tis 14-05-06 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
torbjorn skrev:
I Sundsvall brukar 30-skyltarna täckas över under sommarlovet. Det återkommande besväret skulle väghållaren kunna slippa med tilläggstavlan "Endast skoldagar", som idag bara finns vid några få skolor.


Nja, det kan ju vara svårt för någon som inte arbetar i skolans värld eller har egna barn i skolåldern att hålla reda på.

När du nämner det har även jag sett att man ibland täcker över 30-skyltar vid skolor under sommarlovet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011