Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: lagra etanol
InläggPostat: ons 14-06-11 22:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
hur länge kan man lagra e85? diesel har jag för mig rekommendationen är att förbruka inom ett halvår, bensin vet jag inte alls men gissar på ett år?
etanolen drar väl åt sig vatten om den lagras, frågan är om det är möjligt i en tät dunk?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lagra etanol
InläggPostat: ons 14-06-11 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det är troligen ingen fara med att lagra E85 långa tider i en tät dunk, tjock plast eller plåt med ordentligt lock. troligen flera år. Det är bara när locket inte tätar ordentligt eller är öppet som fukt kan absorberas i etanolen. Skulle en viss mängd fukt absorberas är det inte säkert att det är någon fara heller. Jag har med avsikt blandat E85 med ca 5% vatten utan att bensinen avskiljs och en gräsklippare kunnat köras med denna blandning utan problem.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lagra etanol
InläggPostat: tor 14-06-12 07:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har sparat E85 i flera år i. unkar även såna som inte varit mer än halvfylda utan problem. Etanol åldras inte (tänk gamvatten,njak ellersvårkey) men handelsbensin kan inte lagras så länge. Men jag har inte sett att bensin i E85 började fälla ut "gum" som händer med gammal bensin. Kanske det händer ändå eller så hjälper etanolen att förhindra detta.
Jag har även sparat E85 i öppen tank utan lock i åratal och då tror jag attt de flyktigare bensindelar försvinner och att det drar till sig vatten, det blir svår att starta på det och förgasarmotorer blir svagare troligen eftersom motorn får mindre bränsle och vatten i ställe.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lagra etanol
InläggPostat: tor 14-06-12 16:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I sammanhanget kan man ju skjuta in att alkylatbensin tål också att lagras. Vilket inte vanlig bensin tål. Men båda är ju fossilbränslen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: lagra etanol
InläggPostat: mån 14-07-28 16:31 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
etanol bryts ner till ättiksyra i kontakt med luft (tänk vinäger). om det förvaras lufttätt så står det dig säkert flera hundra år. jämför med en lagrad whisky som kan vara 40-årig, minst.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011