Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 15-03-04 13:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har en 6kg pulversläckare Patrull från IKEA som är ca 10år och manometern stått på rött ett antal år. Helst vill jag återfylla den men IKEA gör inte det utan hänvisar till brandskyddsmyndigheter och de hänvisar på sin hemsida till säljaren och skriver att det oftast kan vara billigare att köpa en ny…

Det stämmer säkert iom att en ny inte är dyr men irriterar mig att jag ska slit-å-slänga en i princip felfri brandsläckare bara för att den tappat lite tryck, så jag funderade om man skulle kunna återanvända den på något vis.

Jag antar att det finns ett stigningsrör i den som en vattenspruta och en tanke jag har nu att försöka tömma den på ett kontrollerad sätt på pulveret och montera en påfyllningsplug/bilventil i den så att jag kan fylla den med vatten + diskmedel och trycksätta och sedan använda den som laddningsbar vattenspruta/skumsläckare som kan vara bra att ha vid svetsning osv. Vad tror ni om det?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-08-26 19:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har hört att det är vanligt att de små tryckmätarna hänger sig, kanske vanligare att tryckmätaren visar fel än att det är trycket det är fel på. Men det ska väl enkelt gå att kolla genom att avläsa den när det är kallt, och när det är varmt, och se om det är nån skillnad. Det ska det vara. Ändrar den sig inte är det kanske bara mätaren det är fel på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-08-31 21:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för tipset. Har redan köpt en ny släckere hos Classe. Pulveret lär vara ofarlig bakpulver men jag har inte tömt den ännu för att göra en skum släckare av den.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-09-05 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
för att göra en skum släckare av den.

Ja, släckaren blir definitivt skum om den inte innehåller pulver, fast det står så på den... :lol:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011