Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips på skåpbil
InläggPostat: mån 15-08-10 07:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag har börjat se mig om efter en skåpbil för att lättare kunna släpa med mig ljud o bild utrustning på firman.
De flesta verkar ju tyvärr vara diesel bilar med allt vad det innebär med hög skatt osv. (och ej etanolkonvereringsbara)
Har ingen hög budget, runt 25000 exkl moms, men dyker det upp nåt som verkar riktigt bra så får man givetvis överväga att ge lite mer, men inte mycket.
Söker tips på modeller som ni har haft/har erfarenhet av som är "pålitliga".
Men denna låga budget så inser jag ju givetvis att vad som helst kan hända, men vill ändå försöka så gott jag kan att välja nåt "bra" så att säga.

Renault Trafic, Opel Vivaro, Mercedes Vito är lite av de modeller jag sneglat på.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: mån 15-08-10 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Försök hitta en Sprinter, Vito eller Vaneo av senare modell, de bahjulsdrivna modellerna. (Äldre ex är kända för mkt rost tyvärr)
Det finns en del gasmodeller ute och de går ju fint att köra på etanol. (Om de har en bensintank, vilket den Sprinter jag köpte tyvärr visade sig sakna... :evil: )
Dessutom är de billiga då ingen har tid att åka o tanka hela tiden samtidigt som gasdrift idag är lika dyr som bensin i princip.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: mån 15-08-10 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem med gamla gasbilar är dock "bästföredatum" på gastanken, men å andra sidan bör ju det synas tydligt på priset för bilen.

Jag hade ju förut en Peugeot Partner, tills den råkade bli lite för kort. Under den tiden hann jag få ganska stort förtroende för den grundkonstruktionen, som ju också återfinns i Citroën Berlingo och båda märkenas ett nummer större skåpbilar.
Rosten klarar de ganska bra, och den enda specifika svagheten är länkarmslagren i bakvagnen - nållager eller rullager som alltid blir dåliga när bilen blir gammal (felsymptom kan vara t ex konstig cambervinkel på bakhjulen, stum fjädring eller knäppande och knakande ljud) och som är svåra att byta själv. Det finns dock firmor i Polen och Baltikum som har utbytessystem på såna där bakvagnar, för 3500-4000 kr inklusive frakt i båda riktningarna kan man få en serierenoverad bakvagn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: tis 15-08-11 07:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack för Era tips.
Om man tittar på en Ford Transit 06 eller 07 så verkar dessa lite lägre i pris jämfört med de franska motsvarigheterna.
Beror det på svagheter eller att de helt enkelt inte är lika populära?
Lastutrymmet är ju tämligen stort på dessa i alla fall.

En annan möjlighet skulle vara en VW Caddy (gärna maxi), den känns liten utvändigt men verkar ändå kunna lasta en hel del. Finns i bensin varianter också.

Om man tänker sig generellt för Diesel bilar. Vad bör man vara extra uppmärksam på vid en provkörning?
Så att man upptäcker dåliga spridare, bränsletryck, etc?
Är det att ge fullgas o känna om den tvekar möjligen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: tis 15-08-11 16:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller någotsånär moderna dieselmotorer med common rail-system så har jag en känsla av att felen brukar komma helt utan förvarning. Men bra saker att kolla är t ex att ansluta en OBD-kabel och kolla att det inte finns några felkoder (och att bilen har gått så länge sedan senaste radering av felkoder att den har hunnit gå igenom alla självtester). Om den inte har common rail utan elektroniskt styrd fördelarpump, så bör man kolla att bör- och ärvärdena på insprutningsförställning stämmer överens och att de följs åt när man tomvarvar motorn.

En modern diesel ska ge i stort sett luktfria avgaser på tomgång, även vid belastning bör man inte kunna påvisa någon rökutveckling eller otrevlig lukt (mer än "ättikslukten" från kväveoxider).
Det är bra om det finns historik så att man kan se när partikelfiltret byttes senast.
Kolla hur motorn beter sig vid kallstart - den ska gå jämnt på tomgång omedelbart efter start och bör inte ge ifrån sig någon nämnvärd vitrök när man kallstartar i sommartemperaturer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: ons 15-08-12 21:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kollade en VW Caddy -06 idag (12000mil) som var förvånansvärt fräsch, bensinmotor.
Det är mer lastutrymme än vad man tror i dessa bilar.
Vi får se vad säljaren säger imorgon när jag lägger ett bud...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: tor 15-08-20 08:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Erfarenheter av Renault Trafic? (Opel Vivaro / Nissam primastar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: tor 15-08-20 11:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen "katalog" med erfarenheter, men på jobbet (jag är pensionär nu så detta var ungefär 10 år sedan) fanns det ett antal mindre skåpbilar/bussar. Jag hade tillfälle att använda några av dom. Speciellt Renault minns jag som väldigt bullrig. Det var ingen isolering i plåtkarossen så det lät som att sitta inuti en trumma, ungefär. Det fanns även några Toyota och där var inredningen i framsätena "plastig". I några fall sprucken och trasig i paneler och täckytor.
Den som urskilde sig från alla dom här negativa egenskaperna var VolksWagen. Det var som att sätta sig i en personbil och köra iväg. Trots att det då var en skåpbil så var den väldigt komfortabel och lättkörd. Det är fullt möjligt att den var yngre än alla dom andra och därmed inte lika sliten och "väderbiten", men den kändes mer solid på något sätt.
Detta är som sagt flera år sedan och jag har inte memorerat några modellnamn eller årsmodeller, så mina erfarenheter går säkert att bemöta om man känner till andra fakta.
Jag kan väl tillägga att firman omstrukturerades några gånger och bilparken byttes ut med jämna mellanrum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips på skåpbil
InläggPostat: fre 15-08-21 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Äldre Renault Trafic (tidigt 90-tal) ansågs mycket skramliga i inredningen, det ramlade loss plastbitar hela tiden osv. De lär också ha haft problem med dålig synkronisering i växellådorna, förare som är bortskämda med att slippa dubbeltrampa vid nerväxling och/eller saknar "motoröra" kan ha svårt att köra en sliten Trafic skrapfritt.
Renault från sent 90- och tidigt 00-tal besväras av problem med ingjutna elektronikenheter som ändå korroderar sönder. Ofta är t ex insprutningsstyrdonet placerat helt öppet i motorrummet, med tiden kryper fukt och vägsalt in mellan gjutmassan och aluminiumkåpan och ställer till problem.

Jag har nog mer förtroende för Citroën/Peugeot än för Renault när det gäller skåpbilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011