Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elektrisk tandborste
InläggPostat: ons 16-05-18 08:41 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det finns ett gäng olika elektriska tandborstar på marknaden.
Har ni provat någon av dom? Vad tyckte ni?
Många kostar ju en slant och man kan ju inte lämna tillbaka den om man inte är nöjd....


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektrisk tandborste
InläggPostat: lör 16-05-21 01:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Missnöjd är ju svårt att bli om man nu inte har provat flera olika. Först då har man något att jämföra med. Nu har jag i och för sig provat två, men dom är av samma fabrikat, Braun. Jag har helt enkelt slitit ut en. Den höll i drygt 10 år. Om jag jämför dom här två, så var det så att den äldre, som nu är utsliten, hade en bra funktion. En lysdiod blinkade så länge den tog emot laddning (när den satt i laddaren). När den var fulladdad lyste den med ett fast sken. Den nya har ingen lysdiod alls, så man vet inte om den är fulladdad eller inte. Därför måste man komma ihåg vilket klockslag man satte den på laddning. Tidigare har jag lärt mig att Nikel - Kadmiumbatterier skall laddas i minst 17 timmar. Så jag har det som ett riktmärke.
Den äldre hade en annan finess också. Den har delat in tandraderna i fyra sektorer. T.ex Underkäken, höger sida. Sedan gör den ett litet uppehåll efter 30 sekunder. Då flyttar man över till vänster sida och kör där. Så är det indelat i 4 x 30 sekunder till 2 minuter. Då gör den flera avbrott för att markera att det räcker (om man nu har gjort rätt efter konstens alla regler?) Vill man, så är det bara att fortsätta att köra vidare. Timern börjar om från början. Den nya markerar bara efter 2 minuter.
Det kan vara bra att känna till att borsten roterar inte. Den oscillerar, alltså rör sig fram och tillbaka "halvcirkelrunt". Jag vet inte hur andra fabrikat rör sig, men troligen är det liknande?
Är man flera i familjen så är det ett färgmärkningssystem på borstarna (en liten plastring) så att var och en håller reda på sin borste.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektrisk tandborste
InläggPostat: lör 16-05-21 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har en Braun som nog är ca 15 år gammal nu. Den fungerar fortfarande utmärkt men plasten i höljet har börjat vittra sönder, jag misstänker att den inte tål solljus i längden. Laddarens hölje är av en annan sorts plast som inte vittrar.

Ska du köpa en ny eltandborste, så kolla att reservborstar är måttligt dyra och av en gångbar typ som man kan vänta sig fortsätter säljas i flera år.
En störande sak är att det inte verkar vara möjligt att byta batteri på någon eltandborste jag har sett, utan att bryta sönder den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektrisk tandborste
InläggPostat: sön 16-05-22 22:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, tackar för svar!
Brauns modell som ni pratar om finns med lösa R6 batterier också, så jag funderar på en sån, för landdingsbara batterier har jag gott om, och då slipper man ha en laddare till ståendes nånstans.
Dessutom är den varianten billigare :)

Sen har jag sett en modell till, philips sonicare. Om jag har förstått det rätt så snurrar inte den utan hela borsten, som ser ut som en vanlig avlång borste, vippar i sidled snabbt fram och tillbaka. Den är dyrare. Men bättre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektrisk tandborste
InläggPostat: tis 16-05-24 10:19 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
En störande sak är att det inte verkar vara möjligt att byta batteri på någon eltandborste jag har sett, utan att bryta sönder den.

Jag har tidigare bytt batteri på min Braun. På laddaren fanns en mer solid utstickande plastbit som motsvarade urtaget i "laddfästet" på tandborsten, man vred något kvarts varv så låste man upp nederdelen. Vid ihopmontering så låste man nederdelen på samma sätt. Nyare modeller har annat sätt att öppna på. http://www.24.se/hem-fritid/batterierla ... tandborste

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011