Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 16-08-08 18:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kollade på YouTube. Det var en man som svarvade i trä och gjorde en egen pipa, alltså en rökpipa. Han gjorde den av valnöt och pipskaftet av ek.
Sedan när han skulle färdigställa alltihop, så oljade han in det med "Mineral oil".
Sådana här "tekniska vätskor" heter ju olika på alla språk och t.o.m olika i England och Amerika i några fall. Det är inte enkelt att översätta även om vi båda talar ett germanskt språk.
Eftersom man stoppar en rökpipa i munnen och andas i sig röken, så tvivlar jag på att Mineral oil är det som jag i första hand tänker på när jag ser ordet. Man skymtade dunken som han hade oljan i och den var färglös. Jag har själv gjort några enkla snickerier som används i kök och på matbord. Då har jag oljat med paraffinolja för den sägs vara både luktlös och smaklös. Paraffinolja är också färglös. Och paraffin hör ju till dom tre ämnen som inte är giftiga för människor, Guld, Platina och Paraffin. Våra kroppar kan i alla fall inte lösa upp dom i några giftiga beståndsdelar.

Hursomhelst, betyder Mineral oil paraffinolja eller är det något annat?

Och en förklaring om mig själv. Jag röker inte och tänker inte börja med det. Jag var bara lite nyfiken på händiga människor som kunde svarva och få till något snyggt. Och rökning i sig själv är ju tillräckligt ohälsosamt oavsett om det är i anslutning till mineralolja eller inte.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-08-08 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Paraffinolja är så vitt jag vet en väl raffinerad mineralolja som är baserad på en viss sorts råolja. Man talar ju om att råoljorna kan vara av typ paraffinbas eller naftenbas.
Det fina med paraffinoljan är att den är i stort sett luktfri och dessutom saknar den tendens att torka in och becka ihop, därför har den använts som t ex symaskinsolja och för att olja in filter i ventilationsanläggningar för att fint damm ska fastna på dem.

För sådär 100 år sedan använde man paraffin som benämning på lysfotogen i engelsktalande länder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011