Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 17-10-25 09:06 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har en ficklamp modell större med en 25w H3 lampa i. Batteriet är ett 6 volt blybatteri som har gett upp, och tänkte ersätta det med en batterihållare för vanliga laddningsbara R6. För att inte behöva så många batterier tänkte jag mig en hållare för kanske 5 batterier så att jag får 6 volt, eller 4 så att jag får 4,8 v, och istället för 25 w halogen så tänkte jag mig en H3 ledlampa. Alla jag har hittat är dock för 12 V.
Men dioderna i sig är väl alltid på runt 3 volt? Sitter det nån spänningsreglering i dessa så att de funka rpå ne rtill 3 volt?
Eller går det att på nåt sätt koppla om själva dioden så att man kan få den att lysa på 6 volt?


Senast redigerad av Henrik Jansson sön 20-09-27 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-10-25 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Billiga H3 LED-lampor (från eBay) som jag har kommit i kontakt med, har några seriekopplade LED och ett seriemotstånd för strömbegränsning. Mer påkostade sådana skulle kunna tänkas ha någon form av switchad spänningsomvandlare.

Jag är för övrigt ute efter H3 halogenlampor för 12 V med lägre effekt (t ex 25 eller 35 W). Ska användas till en bil där dimljusen är kopplade som varselljus, men de små dimljusinsatserna med plastreflektor tål tydligen inte värmeutvecklingen från en 55 W -lampa i längden. De LED-lampor som jag har provat, är antingen så långa att de inte går att montera där, eller också ger de felaktig ljusbild (bländande ljus).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-10-25 13:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har lyckats köpa H3 lampor med 25 watt effekt på ebay, men kvaliteten är under all kritik, en del,lampor ge ca 10-12 watt och går sönder fort, dom billiga led jag köpt lyser svagare än stearinljus
:cry:

först köpte jag dom:
https://www.ebay.com/itm/201376623723
sedan dessa som lyste ännu svagare:
https://www.ebay.com/itm/162338393598

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-01-01 13:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har nu lagt en beställning på H3-20W hoppas dessa har en acceptabel kvalitet
https://www.autobulbsdirect.co.uk/h3-20 ... -bulb.html
:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-04-01 09:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det vara ett alternativ att titta på reflektor led lampor för 12V, altså de som ersätter halogen spollampor med MR16 stift-sockel.

De brukar ge bra ljus och ha effektiv drivkrets som klarar ca12V AC/DC, ljusstyrkan brukar vara konstant from ca 8V och uppåt.

Det beror naturligtvis var de ska sitta men jag monterade ett par såna som drar ca 6W ger 450lm (motsvarar ca 40 W) i mina backljus i stället för de 21W glödlampor som normalt ska sitta när. Jag fick ta bort lite av reflektorn och såklart hitta på en lösning för sockeln och nått som håller de på plats. Men nu ser man ordentligt när man ska backa i mörker.

De funkar även bra som cykellyse med cykeldynamo, direkt från växelspänningen som dynamon ger och bromsar inte alls lika mkt som med originalglödlampan.

Med en 5V powerbank och en (buck-boost) step-up spänningsomvandlare, t ex en sån https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... usb-p90781 borde det gå ganska bra att driva såna 12V led lampor också. Det blir inte helt optimalt med först en step-up modul i polerbanken som tar upp lithium batteriets spänning till 5V och sedan en extern som ökar spänningen till 12v och till sist en krets som finns i ledlampan och begränsar strömmen i den. Om man skulle lyckas hacka power-bankens step-up krets (byta något motstånd) ås att den ger omkring 10-12V ut i stället så funkar den direkt med 12v led lampan. Men fördelen med en extra 5v -> 12V step-up spänningsomvandlare är att det blir mera universellt, att man enkelt kan byta powerbank när en är tom osv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011