Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kontaktspray
InläggPostat: tis 17-11-21 20:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ett headset till datorn. Jag lyssnar mycket på musik på YouTube. På sladden till detta headset finns en volymratt, en vridpot i en liten box som sitter på sladden. Nu har det blivit ett glapp i vridpoten så att ljudet kan nästan försvinna i vissa lägen.
Jag känner till kontaktspray och har prövat det några gånger i andra sammanhang. Det fungerade då. Men det känns kanske inte helt rätt att köpa en hel burk elektronikspray för en hundralapp till en liten vridpot. Man får nästan ett nytt headset för samma summa. (Det headset jag har kostade dock ungefär x 2,5 av hundralappen) Däremot har jag en flaska isopropylalkohol. Är inte det lite samma sak eller kanske en beståndsdel i elektronikspray?
Det vore ju lätt att droppa i några droppar isopropylalkohol och få full spännvidd på volymratten i mitt headset.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kontaktspray
InläggPostat: tis 17-11-21 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan man prova, förstås. Men om det är glapp i en billig volympotentiometer är det nästan mest troligt att fjädern för glidkontakten har mattats ut så den inte riktigt når fram till kolbanan i alla lägen. Om den går att plocka isär (och man är beredd på en del pilligt arbete) så kanske det går att böja till någonting så det börjar fungera.
Annars brukar vanlig 5-56 inte vara helt oanvändbar som kontaktspray.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kontaktspray
InläggPostat: ons 17-11-22 06:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det fungerade med isopropanol, det var det jag hade närmast till hands. Sladdkontakten/ratten hade kanske gått att öppna? Det sitter någon sorts gumminitar där det bör sitta skruvar. Kanske bara för att täcka över skruvarna? Men det får bli en annan gång om behovet uppstår. Nu får jag njuta av musiken i stället.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011