Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 18-10-12 07:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Min konvertering är lite känslig när det börjar bli kallt. Med E85 kan den bli lite svår att starta om det är kallt.

Om jag vet att det ska bli kallt och att man fortfarande tankar E85 sommar kan jag då tanka ett par liter besnin för att i praktiken köra på E85 sommar.

Vet någon vilket datum man kan tanka vinterblandningen?

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-10-12 15:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Första november och första april har det sagts förut. Men detta gäller ju bara om "din station" behöver fylla på cisternen direkt efter första november.
Sedan finns det en annan aspekt också. Vi hade en debattör här på forumet tidigare. Han hette Mattias D. Han hade en sådan utrustning att han kunde läsa ut etanolblandningen i OBD2-uttaget. Han gjorde så och kom fram till att det fanns ingen E75, som det borde ha hetat. Den enda skillnaden var priset! Bolagen tog betalt för högre bensinhalt som dom i verkligheten aldrig hade levererat. Det var E85 året runt! Nu minns jag inte om Mattias D prövade flera olika bolag eller bara höll sig med ett och samma i sina tester? Det kanske fanns en "Norrlandskvalitet" i stället som då var E75? Men som inte såldes där Mattias D bor?
Du kan söka efter tråden här på forumet. Använd Mattias D som sökord.
Han skrev ungefär liknande inlägg på Volvoforum Jag Rullar. Även där under signaturen Mattias D. Sök där också.
Mattias D var en rätt stridbar debattör. Han t.o.m "Tvingade" tidningen Vi Bilägare att erkänna att Volvo aldrig har uppmanat sina kunder att tanka var "Femte tank med bensin" eller liknande utsagor. Förmodligen har inga andra bilfabrikörer sagt så heller? I den mån någon har hört det från någon verkstad eller annat så är det ett uttalande från en enskild person och dennes egen uppfattning. Att vederbörande råkar vara mekaniker på en bilverkstad förändrar inget. Bilfabriken har aldrig givit några sådana råd.
Och en reporter på Vi Bilägare vars namn jag har glömt nu, fick alltså göra avbön och erkänna att dom hade varit "slarviga" med uttalanden och fakta.
(Det finns ett par liknande händelser i E85-historien. Men lite äldre)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-10-12 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Apropå det så har jag lagt märke till en intressant sak. Den Audi A3 som jag konverterade med Flexitune för ca 10 år sedan, har då och då satt felkod för lite väl mager bränsleblandning. På senare år har jag börjat logga när vilka felkoder dyker upp på vilka bilar, och upptäckt att felkoderna på A3:an nästan uteslutande har dykt upp på höstkanten, september-oktober.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011