Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 21-01-27 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har genom åren läst lite olika om vid vilken hastighet en bil förbrukar som minst bränsle. Det dyker till exempel upp i samband med hastighetssänkningar på vägar som artikelförfattaren menar är kontraproduktivt eftersom hastigheten då ligger under den hastighet då en bil förbrukar som minst bränsle.

Så. Vid vilken hastighet förbrukar en bil som minst bränsle per kilometer? (Jag kör en femdörrars Ford Focus flexifuel 2009 års modell tankad med E85.)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Senast redigerad av göinge ons 21-01-27 23:45, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-01-27 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Min erfarenhet med en Renault Laguna III 2011 med Fleximotor och datorvisning av momentan- och medelvärdesförbrukning är att minimal förbrukning uppnås vid en hastighet mellan 60 och 70 km/h. Intressant nog fungerar Essingeleden genom Stockholm som en lågförbrukningssträcka jämfört med motorvägen norr och söder om Stockholm.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-01-30 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer nog bra för de flesta någotsånär moderna bilar med manuell växellåda eller en modern form av automatlåda.

Har man en äldre automatlåda (låt säga en typisk 4-stegs av 90-talsmodell, med lockup på 4:an och eventuellt också 3:an), så gäller det dock att hålla så hög hastighet att lockupen ligger i hela tiden, även i smärre uppförsbackar. På de bilar av det slaget som jag har kommit i kontakt med så innebär det i praktiken 70 km/h på plan väg, kanske 75-80 om vägen är lite mer kuperad.
Om bilen har möjlighet att blockera 4:an och gå med lockup även på 3:an, så kan det löna sig om man måste hålla lägre hastighet. Hellre lite högre motorvarv pga en lägre växel än att utveckla en massa värme i momentomvandlaren.
En annan sak som kan löna sig är att koppla in kontrollampor som visar status för magnetventilerna för lockup och 4:an.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21-01-31 13:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Problemet med lägre fart är att det lätt börjar bli ojämn och ryckig körning, kan man hålla konstant 70 går förbrukningen ner rejält. Jag lyckades få en bottennotering med Volvo S40 2,0F då jag höll 70-75, märktes direkt då jag kom över 80 att den gick upp något på färddatorn.
På E85 ligger den enligt datorn på ca 8l/100km i 80km/h, 9l i 90 10l i 100 1.1l i 120, färddatorn ljuger lite och det är lägre i verkligheten.
Har ungefär samma siffror med Chryslern fast på bensin.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011