Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jo, visst är det så, men det jag börjar undra är om det verkligen kan vara så att folk och företag ska skrämmas med hjälp av en bluff bara för ändra sig, eller tillåta att ändringar sker.

Skulle det inte räcka att säga, snart är oljan slut, vi måste börja med nya tekniker. Samtidigt styra ekonomiskt som de ändå gör.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 13:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Är det en bluff har ju de bakom detta verkligen lyckats! I hela västvärlden är ju klimatförändringarna den absolut övergripande och hetaste frågan och har varit så i några år nu.

Jag tillhör dock "de troende" som tror att klimatförändringarna är en realitet. Jag behöver inga spektakulära exempel från Arktis där isarna kalvar i allt snabbare takt, eller från alperna där glaciärerna smälter bort. Man behöver inte anstränga sig speciellt mycket i sin tanke för att inse att alltihop är rimligt med tanke på hru vi har misshandlat naturen i generationer. Så som klimatförändringarna intar alla medier förstår jag om vissa (i rädsla eller vad det nu beror på) stöter bort detta som något osant och påhittat, men det har i alla fall fått folk att diskutera och tänka även om det är långt kvar till att den stora massan ska börja leva som man lär.

En konspirationsteori är ju att oljeindustrin ligger bakom alltsammans. Att oljan faktiskt håller på att sina och att man därför vill skrämma upp folk så att man kan ta mer betalt för sina produkter. Jag tror inte alls det är så eftersom diskussionerna kring växthuseffekten och klimatförändringar funnits inom miljörörelsen i decennier. Det är bara på senare år som media har uppmärksammat det hela, men det är som sagt var inget nytt. Och miljörörelsens lösning är ju något helt annat än att vi ska fortsätta använda produkter från oljeindustrin, om än till ett högre pris. På vilken sida står då de som hävdar att klimatförändringarna är en bluff, samtidigt som de hävdar att vindkraft och etanol är dåligt? Är de oljeindustrins utsända? Eller de som hävdar att klimatförändringarna är en realitet och att kärnkraft och diesel är lösningen? Också oljeindustrins utsända? Nej, lösningen är ett samhälle som bygger på mindre slösande och mer återvinning och återanvändning samt mindre icke förnybara bränslen och mer förnybara.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 14:18 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Att klimatförändringar sker, det är väl inget att snacka om.
Att vi nu är inne i en högaktiv sådan, verkar ju också sanningsenligt.
Att däremot peka ut vad som påverkar och på vilket sätt och i vilken utsträckning, det är lite lurigare. Det finns ju så många krafter som berör, och dessa har troligen såväl direkta som indirekta verkningar. Jag menar, naturen verkar vara en oerhört komplex mekanism där 1+1 inte nödvändigtvis behöver bli 2, det kan likaväl bli 4 eller 7 eller vad som helst. Kruxet är att ingen vet, det finns bara, mer eller mindre sannolika, gissningar.
Om ovanstående resonemang ens är i närheten av sanningen, ska man verkligen chansa då?
Nej, då vill jag nog hellre dra någonstans åt det här hållet:

göinge skrev:
Nej, lösningen är ett samhälle som bygger på mindre slösande och mer återvinning och återanvändning samt mindre icke förnybara bränslen och mer förnybara.




Klargörande:
Andra delen i första meningen ska inte tas bokstavligt, det är min dialekt som slår igenom. Jag hade lika väl kunnat skriva "det vet vi."

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Senast redigerad av naggen sön 08-03-23 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 16:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
En lösning på transport CO2 problemet jag hörde för ett par år sedan, var att lagmässigt tvinga biltillverkarna att garantera att det finns bränsle till bilen under dess livslängd. Antar att en normalbil förväntas hålla i 15-20 år.

Jag skulle inte våga sälja några fossilbilar under den lagen. Möjligtvis etanol- och el-bilar.

Sen verkar det ganska knäppt att politikerna/journalisterna skjuter in sig så fruktansvärt på transportsektorn. Energisektorn är en större CO2 källa. Men det är klart, det är ju alltid lättare att skjuta på privatpersoner än på företag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 10:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
För det första är det enkelt att ge sig på transportsektorn. För det andra "skjuter man faktiskt in sig" även på energisektorn genom skattehöjningar även här, fast på något sätt blir det inte samma reaktion här. Även om folk ofta klagar på det höga elpriset, förstår man inte vinken: "Förbruka mindre för bövelen!" Hade privatpersoner effektiviserat mer hade vi kunnat knipsa bort all elimport plus lite till. Hade dessutom industrin (som i en OECD-jämförelse inte är speciellt duktiga på att energieffektivisera) också effektiviserat mer hade vi enkelt kunnat knipsa bort några kärnkraftsvreaktorer. Istället börjar industrin hota med flytt utomlands om inte elpriset sjunker.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Hade privatpersoner effektiviserat mer hade vi kunnat knipsa bort all elimport plus lite till.


Har för mig att vi egentligen inte behöver importera el (netto). Men under vissa förhållanden är det billigare att importera el än att producera den själv och därför gör vi det.

Citat:
Istället börjar industrin hota med flytt utomlands om inte elpriset sjunker.


Vet inte om du tänker på ex pappersbruk här. Är väl dom som har varit mest på tapeten när det gäller detta. Vad jag förstår så har vissa satsat på en teknik som är rätt elintensiv men som ger mer papper. Andra har satsat på en teknik där man producerar elen själv men får ut lite mindre papper. Har man satsat på den sistnämda är det inga problem, den föregående lite värre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Har för mig att vi egentligen inte behöver importera el (netto). Men under vissa förhållanden är det billigare att importera el än att producera den själv och därför gör vi det.


Är det verkligen så? Jag har funderat på om det kan vara så. Har hört detta också, men då faller ju Södertäljarnas (Telge Energi) reklam ännu tyngre när de kör med att om bara fler hade valt förnybar el från dem hade man kunnat "blåsa bort kolkraften".

Jag läste förresten nu på deras hemsida att:

Citat:
Den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige är direktverkande el. Vanlig el, så kallad Nordisk mix, som ger ett utsläpp på 90 g koldioxid per kWh. I mixen ingår bl a vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, olja och kolkraft från Sverige och utomlands. Nordisk mix ger ett koldioxidutsläpp på ca 1,8 ton per år om du gör av med 20 000 kWh/år (normalstor villa).


Är verkligen direktverkande el den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige? Skrämmande i så fall! Om så är fallet finns det ju verkligen utrymme för effektiviseringar!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-24 14:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag jobbar inom elbranschen (kärnkraft), så ni har en riktig kärnkraftkramare i forumet. :wink:

Jag tror också på att spara, men inte på att spara bort kärnkraften. Däremot tror jag på ett spara så att vi får ett elöverskott som vi kan exportera till grannarna.

Ett citat från en gammal ABB chef: "sverige har den renaste och billigaste elen i världen - nu gör vi allt vi kan för att komma därifrån"

Ett normalår gör vi ungefär nollresultat på import/export möjligtvis att vi behöver importera en liten snutt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sverige importerar mycket uran från Australien. Australien har ingen kärnkraft. Ända sedan aboriginerna invandrade till Australien för 60 000 år sedan visste de att "man blev sjuk om man förstörde stenen" i Kakadu.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 09:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker vi kan börja med att utnyttja den enda säkra kärnkraft vi har, dvs solen så slipper vi bryta uran och avfalls problemen.

Det finns ju gott om (sol)energi i vinden, i vattnet, i biomassa och direkt solenergi som vi kan ta vara på, så slipper vi både fossil- och lokal producerad kärnkraft.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 17:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Citat:
Har för mig att vi egentligen inte behöver importera el (netto). Men under vissa förhållanden är det billigare att importera el än att producera den själv och därför gör vi det.


Är det verkligen så? Jag har funderat på om det kan vara så. Har hört detta också, men då faller ju Södertäljarnas (Telge Energi) reklam ännu tyngre när de kör med att om bara fler hade valt förnybar el från dem hade man kunnat "blåsa bort kolkraften".

Jag läste förresten nu på deras hemsida att:

Citat:
Den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige är direktverkande el. Vanlig el, så kallad Nordisk mix, som ger ett utsläpp på 90 g koldioxid per kWh. I mixen ingår bl a vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, olja och kolkraft från Sverige och utomlands. Nordisk mix ger ett koldioxidutsläpp på ca 1,8 ton per år om du gör av med 20 000 kWh/år (normalstor villa).


Är verkligen direktverkande el den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige? Skrämmande i så fall! Om så är fallet finns det ju verkligen utrymme för effektiviseringar!


Jomenvisst stämmer det.
Vi kan på det viset spara bort ca 6 reaktorer.
Resten är det visat att industrin kan spara och tjäna pengar på samtidigt.
Men nu har ju klimathotet kommit så lägligt för fp mfl.
Nu skall vi bygga nya reaktorer och rädda hela europa med "billig" kk-el.
Kanske hela klimat"bluffen" är skapad av kk-lobbyn?

Citat:
Varför ska man inte tro denna film, med dess åsikter, likväl som Al Gores film, En obekväm sanning?


Därför att "swindlefilmen" med konkreta bevis/argument är avförd från varje seriös debatt, till skillnad från AlGores film som är svårare att avfärda helt.

Jag struntar i om det är en bluff med klimatet eller ej, för jag inser att det blir både billigast och enklast att göra oss av med oljeberoendet medan oljan fortfarande är hyfsat billig.
Att hoppas på att det ordnar sig ändå ens med oljetillgången är något få politker vågar idag.
Ibland fattar politiker rationella beslut. Detta är ett sådant sällsynt tillfälle, kanske pga frågans enkelhet i fråga om oljan har en framtid eller ej.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 19:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
karlmb skrev:
Kanske hela klimat"bluffen" är skapad av kk-lobbyn?
Som jag nämde tidigare, är dokumentären inne på just detta som en del av "bluffen". Enligt dem var Margaret Thatcher skaparen av miljöhotet, just för att gynna kärnkraft, redan på 70-talet.
karlmb skrev:
Citat:
Varför ska man inte tro denna film, med dess åsikter, likväl som Al Gores film, En obekväm sanning?

Därför att "swindlefilmen" med konkreta bevis/argument är avförd från varje seriös debatt, till skillnad från AlGores film som är svårare att avfärda helt.

Jag såg dokumentären nyligen på TV4-Fakta... häri visades tom bilder från Al Gores film, då han har CO2/temp-grafen framme, som de menar inte stämmer. Vad ska man tro, som inte följer debatter, därför jag tänkte höra lite här. Har de verkligen så fel i denna dokumentär?

De jämför klimatet med en bil, "Bilen går inte bra, vad är det för fel?" "Vi ignorerar motorn, som är solen. Vi ignorerar växellådan, som är vattenångan. Vi kollar ena hjulmuttern, som är människans CO2-utsläpp!" :roll:

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 19:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kolla här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=654583

http://climatedenial.org/2007/03/09/the ... r-swindle/

och om det inte räcker

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_ ... ng_Swindle

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Där ser man... ska läsa igenom mer noggrant en annan gång. Men det ser ju ut ungefär som vad man har lärt sig tidigare.
Konstigt att TV4 då sänder denna dokumentär, som en del i satsningen klimatsmart, över ett år gammal och hårt kritiserad.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011