Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Optimal hastighet för minimal förbrukning?
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=47&t=7719
Sida 1 av 1

Författare:  göinge [ ons 21-01-27 21:57 ]
Inläggsrubrik:  Optimal hastighet för minimal förbrukning?

Jag har genom åren läst lite olika om vid vilken hastighet en bil förbrukar som minst bränsle. Det dyker till exempel upp i samband med hastighetssänkningar på vägar som artikelförfattaren menar är kontraproduktivt eftersom hastigheten då ligger under den hastighet då en bil förbrukar som minst bränsle.

Så. Vid vilken hastighet förbrukar en bil som minst bränsle per kilometer? (Jag kör en femdörrars Ford Focus flexifuel 2009 års modell tankad med E85.)

Författare:  GL [ ons 21-01-27 22:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Optimal hastighet för minimal förbrukning?

Min erfarenhet med en Renault Laguna III 2011 med Fleximotor och datorvisning av momentan- och medelvärdesförbrukning är att minimal förbrukning uppnås vid en hastighet mellan 60 och 70 km/h. Intressant nog fungerar Essingeleden genom Stockholm som en lågförbrukningssträcka jämfört med motorvägen norr och söder om Stockholm.

Författare:  torbjorn [ lör 21-01-30 11:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Optimal hastighet för minimal förbrukning?

Det stämmer nog bra för de flesta någotsånär moderna bilar med manuell växellåda eller en modern form av automatlåda.

Har man en äldre automatlåda (låt säga en typisk 4-stegs av 90-talsmodell, med lockup på 4:an och eventuellt också 3:an), så gäller det dock att hålla så hög hastighet att lockupen ligger i hela tiden, även i smärre uppförsbackar. På de bilar av det slaget som jag har kommit i kontakt med så innebär det i praktiken 70 km/h på plan väg, kanske 75-80 om vägen är lite mer kuperad.
Om bilen har möjlighet att blockera 4:an och gå med lockup även på 3:an, så kan det löna sig om man måste hålla lägre hastighet. Hellre lite högre motorvarv pga en lägre växel än att utveckla en massa värme i momentomvandlaren.
En annan sak som kan löna sig är att koppla in kontrollampor som visar status för magnetventilerna för lockup och 4:an.

Författare:  AcuraJan [ sön 21-01-31 13:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Optimal hastighet för minimal förbrukning?

Problemet med lägre fart är att det lätt börjar bli ojämn och ryckig körning, kan man hålla konstant 70 går förbrukningen ner rejält. Jag lyckades få en bottennotering med Volvo S40 2,0F då jag höll 70-75, märktes direkt då jag kom över 80 att den gick upp något på färddatorn.
På E85 ligger den enligt datorn på ca 8l/100km i 80km/h, 9l i 90 10l i 100 1.1l i 120, färddatorn ljuger lite och det är lägre i verkligheten.
Har ungefär samma siffror med Chryslern fast på bensin.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/