Jag fick hem min Motorcycle Headlamp ledlampa i veckan, denna
http://www.aliexpress.com/store/product ... 36512.htmlTill min 60tals Vespa strålkastare/reflektor som har B20D lampsockel som jag inte ville anpassa gjorde jag en sockel/adapter av plexiglasplast och fick till mycket bra ljusbild. Vid halvljus är det lite bredare än original och mer än dubbelt så mycket ljus jämförd med orginallampan (25W) ändå. Vid helljuset är halljuset fortfarande tänd (vilket är bra) och får jag ett jättebra koncentrerat fjärrljus i mitten där halvljuset tar slut. Det känns som man har två bra (bil)halvljus och dessutom ett extraljus tänd. Jämfört med en hallogen bilstrlkastare är ljuset starkare och vitare utan blåstick.
Lampan tänds vid 4-5V och ljustyrkan är från ca 8V konstant då är elförbrukning vid halvljus 14W och vid helljus 20W, lite mera än specifikationen 10W resp 15W troligtvis uppges bara led modulenernas effekt och inte drivsteget. F.ö. ger den redan mera ljus än 25W gldlampan när man bara matar den med 6V 0,5A så den skulle tom kunna funka på en cykeldynamo.
Vespan har bara AC från början, ca 25-30W ljusspole så det krävs en likriktare för ledlampan. Någon slags spänningsregulator behöver jag nog också, på lampan står att den kan drivas med 6-36V men lilla (12V?) fläkten på baksidan verkar varva mera ju högre spänning man matar lampan med, så jag vill nog inte ge den mer än 14V.
Om ni har några tips på en enkel spänningsbegränsningslösning är jag intresserat!