"Väggen"/kartongen mellan kyl och frysen har inte hjälpt, frysens elförbrukningen är fortfarande lika hög och nu såg jag att jag inte ens har mätt fläkens elförbrukning. Kylens förbrukning verkar däremot ha gått ner med skiljeväggen bakom frys och kylen, kanske det hjälper självdraget för kylen eller så värms luften bakom kylen inte av frysen. Resultaten av min testfläkt hjälpte alltså inte, kanske luftflödet genom fläkten är för lite eller så bör fläkten köras en stund till efter att kompressorn stannat.
Nu har jag tagit bort fläkten och öppnat igen för självdrag under frysen men skiljeväggen är kvar, hittills ser detta ut att sänka både kyl- och frysens förbrukningen jämfört med gamla situationen då det var öppet mellan kyl och frys!
Det som stör mig lite är att frysen har 3W tomgångsförbrukning när kompressorn inte går. Det finns ingen elektronisk termostat somm kan ha en elförbrukning men det finna två glimlampor i frysen, en som bör lysa grönt genom dörren när den är inkopplat (men är trasig) och en röd varningslampa som ska lysa genom dörren om frysen blir för varm. Dessa kan väll inte ha så pass mycket tomgångsförbrukning? Jag har även fått byta kompessorns startrelä för många år sedan, kanske den inte är helt mekanisk som den gamla och har lite tomgångsförbrukning?
Jag har läst nånstans att man kunde minska kompressorns startström och därmed även skåpets genomsnitts förbrukning genom att byta ut startreläet mot något annat, en motorkondensator + timer tror jag det var? Jag kan tyvärr inte hitta tillbaka till denna lösning. Någon som vet vad jag menar, Torbjörn kanske?
/Aryan
Ps jag funderar nu även på förbättra isoleringen, utvändigt finns nästan ingen plats men kanske bubbelplast plus reflekterande värmefolie/plasträddningsfilt skulle kunna hjälpa något?
|