Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 22-09-24 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Finns här någon med erfarenhet av Volvo...?
Har i flera år blandtankat och även kört på ren E85 utan större problem med denna bil.
Den har nu nått 39000 mil och när jag som vanligt tankade bensin inför besiktning så slocknade inte motorlampan :-(
Jag bytte främre sonden utan att mäta något på den, den verkade vara original från 2005.
Av med batteripolen i en kvart och så var lampan släckt.
Tyvärr tändes den efter 10 min körning, just på besiktningen så det blev 2a. Lustigt var att avgasvärdena var helt OK, möjligen lite mager blandning med besiktarn sa att det är ofta läckage vid deras sond så den var godkänd i det avseendet.
Dock sa systemet DTC 0131, vilket betyder no/ low signal från främre lambdasond.
Det kunde jag ju kollat själv, har ju en ELM327 som visar felkoder och som kan släcka dem.
När jag kopplar in den så visar Torque att det mkt riktig är signal från bakre sonden, men inte den främre.
Jag beslutar att byta även den bakre men tyvärr ingen skillnad.
Bilen hade Denso-sonder från början och det blev en sådan bak, men en Bosch som främre.
Båda är universalmodeller. Jag lödde in den främre sonden först men nu har jag bytt till de medföljande skruvkopplingarna för att kunna utesluta kalllödning.
När jag lossar k-donet till främre sond så får jag istället felkod för avbrott i uppvärmningskretsen så den delen fungerar iaf.
Jag har kört motorn och vickat på kablage under tiden för att se om signalen hoppar in i Torque men inget händer, visar lambda typ -0,01 konstant, precis som den bakre sonden, med skillnaden att den bakre kommer igång efter någon minut och börjar visa vettiga värden, lambda ca 0,8 -0,9.
Bilen går rätt bra att köra, men man märker lite småryckningar så den går nog ngt magert så som bakre sonden indikerar. Drar ingen extra soppa.

Jag har även lossat batteriet och tagit ut styrenheten till motor och automatlåda, hittade inget anmärkningsvärt där utan sprayade 5-56 på kontaktpinnarna och satte ihop allt igen.
Ingen skillnad.
Har mätt med voltmeter direkt ut från främre sonden och den visar 0,3-0,35 V vilket ju är i linje med något magert, ska ju vara ca 0.45 för stökiometrisk blandning. Så troligen inget fel på sonden (Bosch)
Vad gör man nu? Läste nånstans att det typ aldrig har hänt att det är fel på styrenheten (Denso), så det verkar som att signalen från sonden inte når fram till styret via kablaget.
Finns det några känsliga k-don på vägen i kablaget som brukar krångla?

Tacksam för alla inspel!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22-09-25 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
När jag slår på tändningen och mäter direkt intill ECU får jag 0.346V på signalkabeln. Samma nära k-donet till sonden.
Det är via bygel ca 2.5 Ohm motstånd i ledningen från ECU och tillbaka igen.
Det borde väl inte ge några problem?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011