Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 21-07-25 03:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-02-15 11:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej! Jag ska iväg och renovera bakbromsarna (trummor) på vår Renault 19 och måste få ett snabbt svar på frågan:
Är det lämpligt att använda en brännare för att underlätta att få loss hylsan till bromsledningen? Hur brandfarligt är bromsvätska?
Jag vill inte riskera att dra sönder hylsan.
TACK för SNABBT SVAR! :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 12:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 589
Ort: Lyckeby Blekinge
troligen är bromsvätska ej mer brännbar än motorolja, men värme man upp röret så ska man tänka på att vätskan i röret expanderar och kan orsaka en mindre explosion
rent generelt ska man undvika att värma upp prylar
man kan använda en ringnyckel med öppning i
i förbyggande syfte ska man rostkydda allt på en bil som kan rosta
först med ett tunnflytande sedan tjockflytande rostskydd
roskyddar man bromrören från det att bilen är ny behöver man aldrig byta ut dessa

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 12:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack för svaret Biltema, då vet jag vad som gäller idag. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 12:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 661
Ort: Skärplinge
Jo men samtidigt är det många gånger oslagbart att använda just värme,, och vid liknande arbeten är det bästa att dygnet innan dra på tunnflytande rostlösning och sedan vettiga verktyg.

Och så att värma loss tex en luftnippel har jag för egen del med gjort många gånger med värme och för detta jobb räcker det mycket bra med en enklaste form av gasbrännare av tändarmodell som då i princip bara värmer dess närområde och sedan en nippel som lossnat minst 9 av 10 gånger och visst ett förebyggande rostskydd är a och o i alla bilsammanhang.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4781
Ort: Sundsvall
Det är ingen risk för explosion om man värmer på en bromsledning. När bromspedalen är uppsläppt, är det ju fri passage genom huvudcylindern (eller, på Citroën, bromsventilen) till bromsvätskebehållaren, som är ventilerad, så då kan aldrig något övertryck uppstå även om bromsvätskan värms upp och utvidgas eller börjar koka någonstans långt ute i systemet.

När det gäller nipplar som sitter inskruvade i en bromscylinder eller liknande av aluminium, så brukar det vara effektivt att värma på aluminiumdetaljen intill nippeln, växla mellan att värma och spraya på rostolja. Kyl sedan nippeln med kylspray omedelbart innan den skruvas loss. Man behöver inte gassvets, det räcker bra med gasollampa eller varmluftpistol, helst med ett smalt munstycke.

Om nipplarna är inskruvade i detaljer av gjutjärn eller stål så fastnar de sällan så svårt att man måste ta till grova metoder för att få loss dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 13:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
En bra liten rörtång eller annan självhämmande tång är bra att ha vid denna operation.
Öppna nycklar i liknande fungerar endast vid åtdragning, de är för klena.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tacksam för alla era bra tips! När vi ändå talar om bromsreparation, kan man kanske ställa två relaterade frågor (ev. något dumma :) )
- En sådan där bromsslang klämma, kan dessa rent av skada slangen man pressar samman?
- Är det bättre att använda en sådan klämma så man slipper lufta systemet efter en reparation?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 15:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Instämmer helt med att omsynt värme och kylchockar med rost/krypolja (som då lätt kan ta lite eld) brukar vara ett bra sätt att få loss sånt.

Om det handlar om själva hylsan som håller rören i bromcyllindern tycker jag att öppna ringnyckelar (helst med 6 kant) är oumbärliga. Allt annat skadar sekanten för lätt.

För att undvika att bromsröret skadas (snurrar med) när man ska loss nippeln kan man ibland ta loss bromsbackerna, och bromscylindern förrst och då hålla nippeln (och röret ) stilla och i stället snurra på bromscylindern så att den så att säga skruvas loss från röret och nippeln.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 17:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4781
Ort: Sundsvall
Det är nog svårt att pressa ihop en styv bromsslang så det verkligen blir tätt. Ett bättre sätt att minska behovet av luftning är att tejpa för lufthålet i bromsvätskebehållarens lock innan man sätter igång, då riskerar man inte att bromsvätskan rinner ut så det blir tomt. Å andra sidan, om bromsvätskan ändå är flera år gammal så skadar det säkert inte att göra ett ordentligt bromsvätskebyte när man ändå håller på med bromsarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 17:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Precis bromsvättska är hygroskopisk och byter man inte den vartannat år så sjunker kokpunkten till en farlig nivå plus att fukten ökar rostbenägenheten av bromsystemet inifrån.

/Aryan

PS för att nypa ihop bränsle- och bromsslanger använder jag en liten svetstång, det blir helt tät då men lite märken på slangen kan det bli, om den ser ut vara långvarig eller att slangen tar skada är det nog dax att byta den ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 17:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Det är nog svårt att pressa ihop en styv bromsslang så det verkligen blir tätt. Ett bättre sätt att minska behovet av luftning är att tejpa för lufthålet i bromsvätskebehållarens lock innan man sätter igång, då riskerar man inte att bromsvätskan rinner ut så det blir tomt. Å andra sidan, om bromsvätskan ändå är flera år gammal så skadar det säkert inte att göra ett ordentligt bromsvätskebyte när man ändå håller på med bromsarna.


Inga problem:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=144337

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 10:19 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 661
Ort: Skärplinge
Jo dessa tänger har jag med mycket positivt använt mig av om gången man göra sådana jobb och inte skall byta bromsvätska och styper i dom flesta fall tillflödet helt och utan att skada slangen i fråga, det är iaf min tämligen långa mekerfarenhet. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 17:41 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
För att förhindra att bromsväskan rinner ut är annars en krycka mellan stol och pedal effektiv, men om man inte vet att vätskan är ny så tycker iaf jag att det är fint att byta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011