Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 09:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-01-29 19:18 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
nu när bilen går bättre än aldrig någonsin tidigare har jag förstås andra problem.

Har ett trist oljeläckage mellan topp och block som funnits sen strax efter jag bytte toppackning. Det verkar nu ha tilltagit och det är ganska blött under bilen efter några mils körning nu. Då jag är för lat för att lyfta av toppen igen undrar jag vad man kan hitta på istället. Spänna toppen lite ytterligare? Hur mycket kan man då dra? kanske 15 grader till? Ska isf alla bultar dras lika mycket eller kan jag dra extra på de två-tre som är närmast läckaget?
Har efterdragit till "rätt" moment i efterhand utan framgång.

/A


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Topplocksbultar
InläggPostat: tor 09-01-29 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Alla bultar skall dras lika. Dessutom i en viss ordning, innifrån och ut i spiralform. Så det var ingen bra idé.
Det kan dessvärre vara allvarligare problem, ett skevt topplock eller bara en trasig packning. Men dom felen brukar dessvärre höra ihop.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 19:30 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Kan nu avslöja att jag dragit alla bultar ca 10 grader extra och de två precis vid läckaget lite ytterligare. Jag resonerade som så att om det inte blir tätt måste toppen av då varför inte chansa. Har jag tur tätar det tillräckligt bra. Hoppas och tror inte att toppen slår sig men blir den det har jag en komplett motor på lut att plocka delar från.

Det konstigaste med detta var att det började läcka när jag efterdrog toppen, dvs efter ett par hundra mil lossade förbandet och drog med rätt moment och vinklar.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Konstigt. Kanske billig piratpackning som sätter sig mer än originalet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och det är inte så att det ska ligga någon O-ring eller liknande för att förstärka tätningen runt oljekanalen, och att den har blivit bortglömd?

En annan möjlighet: vissa motorer med hydrauliska ventillyftare, t ex Citroën/Peugeot 16V-motorer, har en liten sil som extra finfilter för oljan till toppen, den är instucken underifrån i toppen där dess oljekanal mynnar på undersidan. Om silens fläns skulle komma snett vid monteringen och mosa packningen så kan det säkert ge läckage.

Dåliga piratpackningar är det länge sedan man hörde talas om nu, det var däremot ett stort problem i början av 90-talet när det var nytt med asbestfria packningsmaterial.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 20:38 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Vill inte minnas att det finns någon oring eller så, filter har jag inte lagt märke till, men det blir en grundlig udnersöking om toppen måste av. Hade lite bråttom när jag slängde ihop det, men jag fick ju ingenting över iallafall. =)
Hydrauliska lyftare är det.

Packningen var en Elring-packning, såvitt jag vet hyfsade grejor? Egentligen läcker det så lite att det kanske inte behöver åtgärdas, verkar som läckaget är mindre än 1l / 1000 mil.

/Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 21:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Jag tror mig veta att det läker vid oljereturkanalen på motorns kopplingssida. Ett klassiskt ställe och jag har lärt mig att inte efterdra toppen om det är tätt efter ett par uppvärmningscycler. Dock så är det där som skruvförbandet först ger sig av någon anledning och i vissa fall så är den närmaste topplocksskruven så pass lös att man kan skruva den med fingerkraft.

Det finns inga O-ringar för att hjälpa till att täta.

Har du kollat så att backventilen till vevhusventilationen är hel. Är den som ett rör får du turbotryck in i vevhuset och då börjar det läka olja. Jag åtgärdade själv ett läckage ifrån topplockspackningen genom att byta backventilen. Trots två efterdragningar var det inte tätt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 22:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om du ska kolla backventilen till vevhusventilationen: Ta loss backventilsdelen, skaka den och lyssna efter ett skramlande. Prova att blåsa luft från båda riktningar och se till att luften bara flödar i rätt riktning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 19:06 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Bra tips med backventilen, kollade den när jag bytte vakumslangar men inte tänkt på det i det här fallet. Vet inte var oljereturen sitter i toppen, men det är ovanför balansaxelhuset på insugssidan set kommer från.

Flyttar snart till hus med utomhusparkering, då kommer jag inte se den lilla droppe jag släpper från mig då och då men som är väldigt tydlig nu på mitt torra och dammiga garagegolv.


JKN: Bilen går fantastiskt med det program jag fått från dig när ajg modifieat kallstarten lite. Bättre bottendrag än original biopower i 9-5 och mycket bättre än 9-3 2.3 bensin.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 11:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
reez skrev:
Bra tips med backventilen, kollade den när jag bytte vakumslangar men inte tänkt på det i det här fallet. Vet inte var oljereturen sitter i toppen, men det är ovanför balansaxelhuset på insugssidan set kommer från.

Det är alltså vid insugsröret vid kamkedjan?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 13:55 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Hej,

Nej, det är under insuget, övanför utbuktningen i blocket som innehåller balansaxeln, ganska mitt på, mellan tvåan och trean verkar det vara värst. Nu när jag dragit åt "lite extra" verkar det bara som det fuktar lite, känns som jag lever med det till toppen måste av av annan anledning.

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-08 16:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
reez skrev:
Hej,

Nej, det är under insuget, övanför utbuktningen i blocket som innehåller balansaxeln, ganska mitt på, mellan tvåan och trean verkar det vara värst. Nu när jag dragit åt "lite extra" verkar det bara som det fuktar lite, känns som jag lever med det till toppen måste av av annan anledning.

/A

Du ser att det är i från skarven mellan blocket och toppen alltså? Annars är det i den trakten men under balansaxeln som oljetryckskontakten sitter. Den är den andra klassikern vid oljeläckage ovanför vevaxeln på dessa motorer.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 17:31 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Hej,

Japp det är ovanför balansaxeln, i skarven mellan topp/block det läcker. Oljetryckskontakten är en riktig klassiker, har bytt tre gånger på denna bil. =)

Nu efter den senaste åtdragningen så kommer det nån liten droppe men det får duga till det är dags att lyft toppen av något annat skäl.,
/A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011