Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-04-28 07:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 11-10-30 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Sidopositionsljus brukar vara gula, sidoblinkers kan också vara det.
Jag tänkte att man kunna använda sidoblinkerslampan och låta den lysa med fast sken tillsammans med vanlig halvljus/varselljus m.m. men låta den blinka när man använder blinkers. Med en gul ljusdiodslampa skulle det t ex vara ganska enkelt, isolera lampans jord och koppa den till plus på vanliga belysningen, då "jordas" ledlampan baklänges via de vanliga blinkerslampornas låga resistens (2 x 21W) och lyser fast tills man använder blinkers då slocknar sidoblinkerslampan när den vanliga blinkerslampan tänds och blinkar omvänd med dessa. När man slutar blinka tänds sidoblinkerslampan igen med fast sked som en positionsljus lampa.

Vad tror ni om detta, och kan det vara tillåtet?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-31 15:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om bilen är av årsmodell 1983 eller äldre (då behövs ju inget ECE-godkännande för blinkers och sånt), så är det säkert inga problem, om bara ljusstyrkan är så pass låg att positionsljuset inte bländar.
Är bilen nyare (och inte bär en massa dispenser för att den t ex är importerad som flyttgods) så måste man nog kolla bland den finstilta texten på sidoblinkerns glas att den är godkänd även som positionsljus (jag har för mig att det ska stå ett A någonstans i så fall), om man ska vara riktigt petig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-31 16:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha tack! Koden "A" vera stämma bra, hittade flera koder här http://www.danielsternlighting.com/tech ... codes.html

På BX-ns sidoblinkers står en 5:a och inget A, så officiellt skulle det inte vara tillåtet om jag inte byter ut hela armaturen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 09:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så där gjorde jag med en Opel Kadett på det glada 80-talet. Hade inga problem med polisen då iaf, men det var ju då det, hehe!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul hade du kopplat så som jag beskrev så att sidoblinkers "jordning" går till fram och bak blinkers plus så att det blir omvänd blinkning när pos ljuset är på?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 12:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Kul hade du kopplat så som jag beskrev så att sidoblinkers "jordning" går till fram och bak blinkers plus så att det blir omvänd blinkning när pos ljuset är på?

Fanns ju inte LED på den tiden så använde befintlig lampa som styrdes av en XOR-CMOS-krets som i sin tur styrde ett relä. Funktionen blev dock densamma, dvs de lyste med fast sken när parkerings/bak-ljus(inkl. halv/hel) lyste och blinkade omvänt mot blinkrarna, annars med släckt parkering/bakljus så blinkade de i fas med ordinarie blinkrar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 15:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo i stylekretsar har detta fenomen till och från varit populära så tillvida att många även nyare bilar klarat sig igenom nålsögat (Bilprovningen) med lysande sidoblinkers trots dom olika helbilsgodkännande det trots finns.

Har för egen del extrautrustat andra bilen micran med fyra gula sidolampor av LED modell i sidornas ytterhörn som så sedan flera år koppats som så att dom lyser med ordinarie belysning och blinker i otakt med ordinarie blinkers. Alltså kopplat vardera sidoljus till parkeringsljus respektive blikersljus så nu är det med den bilen ingen tvekan att synas vid blink med fem stycken blinklampor per sida. :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 16:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det skulle väl redan fungera utan extra relä med de 2x 21W lampor i fram och bak blinkers som "jord" för sidoblinkarna även om det är vanliga 2W eller tom 5W lampor i dem?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 18:28 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja funktionen blir densamma om man kopplar över relä eller inte men är så lite enklare att så bara från sidoblinkersen jorda ena kabeln och dra den andra till blinkersplussen. Så får man direkt den funktionen att dess lampa lyser tillsammans med ordinarie belysningen och blinkar sedan i otakt vid blinkning. Även då dessa består av vanliga 5watts lampor är det det ljusstyrkemässigt inga problem.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-05 16:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Problemet är att positionsljusen skulle blinka i motfas.

Jag skulle gjort så här istället:

Jag skulle leda både strömmen till positionsljuset och blinkersen till ett relä som väljer från vilken strömkälla lampan ska få sin ström. Strömmen som driver detta relä tar vi via en diod och en kondensator.
När blinkers-strömmen börjar pulsa laddas kondingen upp genom dioden, och reläet drar och kopplar positionslampan till blinkers-strömkällan.
Kondensatorns capacitans väljs så att urladdningen via reläspolen motsvarar tidsbasen för ca 2-3 blinkningar. Då hinner inte relät slå tillbaka till positionsljus-strömmen innan nästa blinkning kommer.

När man stänger av blinkersen tar det ett par sekunder som positionslampan är släckt, sedan tänds den med positionsljus-drivningen. Jag slänger på tre dioder i serie för att sänka spänningen till lampan i positions-läge. Då kan man välja en lite starkare lampa/lysdiod för blinkers utan att den lyser för starkt som positionsljus.

Bild

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-05 18:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det är med en variant till möjlig koppling,,, beroende på hur man nu vill ha för lysfunktion på lamporna. :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-05 19:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men vad gör det egentligen om sidoblinkers blinkar i motfas? De syns nog bättre än om de blinkar i motfas. Bussar har också ibland dubbla blinkers fram som blinkar i motfas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-05 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
För några år sedan gjorde jag en liknande koppling, dock något mer avancerad. Jag lät mina sidoblinkers lysa med halva effekten då blinkersen inte användes, för att nå upp till full styrka då man blinkade. De slocknade alltså aldrig helt.
Jag löste det så att jag hade ett litet relä per sida som drog i takt med blinkersen. I ena läget matade en spänningsregulator med justerbar utspänning (så jag kunde ställa grundljuset) sidoblinkers'arna, och när relät drog så kopplade det in lampan direkt till blink pulsen.
Det blir väl i princip samma sak som Mabuse's koppling, om man slänger ut dioden o kondingen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 09:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja vill man nu gör det komplicerat för sig och absolut nu har samma blinkmönster på sidoblinkersen/sidomarkeringsljuset är det dylika relävarianten som gäller. Annars är det med dessa 5 watt rätt lagom styrka att använda kontra dess enkla inkoppling.

Har även densamma kopplat på miatan med sina i original fyra för europa oinkopplade (dock E-märkta) sidomarkeringsljus som nu har dubbelfunktionen som just sidoljus med växelvis/motfas blinkande (sk bussblinkers) till dom ordinarie blinkersen och som med detta syns än bättre än om dessa skulle blinkat i takt. Dessutom skulle det åtgå minst fyra relän eller en väldigt massa kabeldragning till varje positionsljus. :wink:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-06 11:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
På vissa äldre amerikanska bilar blinkade bakljusen eftersom det inte fanns separata blinkers-glas i bak på dem. Jag hade en bekant som ville koppla likadant på sin svensk-sålda amerikanare, men fick underkänt på besiktningen just för att bakljuset inte slocknade helt mellan blinkningarna.
Jag hade det i baktanke när jag föreslog min reläkoppling. Det behövs bara ett relä per sida.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011