Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-09-24 17:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej slangerna är inte för korta och de böjs inte för starkt, det bör man nog inte göra med gummislangar heller för då ökar nog risken för att de kan klibba ihop på ett veck.

En fördel med teflonslangen är att de i motsats till gummislang är helt ogenomträngliga för vatten, bromsoljan suger ju gärna åt sig vatten vilket i sin tur leder till bromsproblem (kokpuntssänkning av bromsvättskan och korrosion av bromscylindrar).

Hittade förresten tråden om mit nu lösta problem här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5119

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-24 22:38 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Nej slangerna är inte för korta och de böjs inte för starkt, det bör man nog inte göra med gummislangar heller för då ökar nog risken för att de kan klibba ihop på ett veck.

En fördel med teflonslangen är att de i motsats till gummislang är helt ogenomträngliga för vatten, bromsoljan suger ju gärna åt sig vatten vilket i sin tur leder till bromsproblem (kokpuntssänkning av bromsvättskan och korrosion av bromscylindrar).

Hittade förresten tråden om mit nu lösta problem här: viewtopic.php?f=7&t=5119

Det är ju också att tänka på vid underhåll så att man absolut inte översträcker böjningen på slangen vid t.ex. ett bromsklossbyte,

Annars är jag med på fördelarna, bara jag slipper köra underhåll på detaljerna... :mrgreen:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-11-17 17:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Skulle byta bromsslangar bak men kunde inte riktigt förstå hur gå till väga.
Det såg ut som de gamla slangarna var pressade direkt på bromsrören. Jag trodde det skulle sitta gängade nipplar.
Se bilder:

Bild

Bild

De nya slangarna är gängade så hur sjutton ska jag göra?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-11-17 22:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
En gång i tiden gick det att få ut nyttig information från Biltemas hemsida, men det var någon "duktig" som totalförstörde den.

Dubbelkoningsverktyg, sedan kapar man röret och sätter dit en nippel och konar röret.

Men andra änden verkar ju vara lite udda, det brukar ju vara en nippel där också. Har bara sett sån där koppling på bromsoket till tvåhjulingen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-18 13:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Slang och bromsrör sitter ihop
http://www.bildelaronline24.se/vw/polo- ... omsslangar

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-18 15:03 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis den enheten byts i en enhet med en bit rör och slang ut till oket och har man nära tex Meca finns denna tex med: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-11-19 08:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Då fick jag fel grejer av Mekonomen. :twisted:
Precis som ni säger (TACK) det ska vara en komplett del med slang och rör, där anslutningen i oket är banjonippel.
Då löser det sig nog :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-11-19 09:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Det finns tot. 2 st bromslangar bak på vadera sida om det är skivbroms bak

detta är ändrat/förbättrat på Golf MK5 och 6 där det finns återigen är 1 bromslang på varje sida

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-11-19 12:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Så du menar att det bakre röret med slang ansluts till en "ren slang" en bit under bilen?
Kanske den slangbiten jag fått isåfall?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-15 14:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu är i alla fall bromslangen utbytt. Dock ligger bromsen på ändå.
När jag öppnar luftnippeln så släpper bromsen lite, men blir inte helt loss, känns det som.
Så frågan är om jag ska chansa med att byta ut oket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-15 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag bruka lyfta på bromsokens dammskydd och lägga ditt ca 1 ml bromscylinderpasta i förebyggande syfte
tex. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ett-36592/

eller:
Mekonomen Artikelnummer: 41-RG4 alt. 41-RG17

Kopparpasta bör undvikas vid järn aluminiumkombination
tag heller aluminiumpasta

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-16 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Menar du på glidpinnarna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-16 13:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ja
såväl glidpinnar som bromskolv
men på glidpinnarna räcker en liten klick

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-01-17 07:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Om man ska försöka ge sig på att smörja upp kolven, kan man då plocka bort belägg och trycka ner bromsen så kolven rör sig långt ut. Sedan lägga på ett tunt lager bromscylinderpasta.
Eller kan kolven röra sig farligt långt ut om man inte har belägg som "tar emot" ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-01-17 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, kolven kan hoppa ut helt och hållet ur bromsoket om det inte finns något bromsbelägg i vägen.
Min erfarenhet är att när en kolv i ett bromsok kärvar så är orsaken oftast att det har rostat längst ut i bromsokets cylinder (innanför dammskyddet, utanför spåret för kolvtätningen). Det problemet blir man inte av med bara genom att smörja kolven, utan man måste ta ut kolven, pilla bort gummidelarna och putsa bort rost/ärg med fin smärgelduk, sedan rengöra noga och sätta ihop, helst med nya gummidelar. Om det finns rostfläckar eller avflagnad hårdförkromning på kolven så brukar det i praktiken gå bra att putsa bort dem också. Se bara till att all lös förkromning försvinner och att det inte finns några vassa kanter som kan skära sönder kolvtätningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011