Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-09-22 15:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vår Polo -01 har börjat att skrika från ett av bakhjulen efter en tids körning.
Skivbromsen blir väldigt varm, så det första jag trodde var att beläggen kärvade. Jag filade ner beläggen en smula och smörjde glidytorna med kopparpasta. De gled utan problem.
Även handbromsen går på oken så plockade loss handbromswiren (som för övrigt är helt ny) för att kunna eleminera denna risk också.
Jag vet inte om problemet verkligen är bromsen, skulle ett kass hjullager kunna ge sådan värme?
Annars har jag läst om att kass bromsslang kan fungera som backventil och inte låta kolven åka tillbaka, är det möjligt?
Annars är det väl själva kolven i oket som kärvar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-22 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om kolven i bromsoket kärvar så märks ju det tydligt när man trycker eller skruvar tillbaks den för att kunna montera bromsbeläggen efter att ha plockat isär. På en del typer av bromsok där handbromsen verkar på samma belägg som fotbromsen, så är det mycket viktigt att handbromsarmen verkligen går tillbaks hela vägen till ändläget när man släpper handbromsen. Skulle vajern var så hårt spänd (eller kärva) att handbromsarmen inte går tillbaka helt, så kommer självjusteringen inte att uppföra sig som den ska och det kan leda till anliggande broms.

Kolla också att bromsoket glider lätt på sina glidpinnar eller glidskenor, plocka isär, rengör och smörj om nödvändigt. Om det är glidpinnar med gummiskydd så använd inte kopparpasta där utan vanligt smörjfett, helst molyfett.

Om hjullagret börjar bli så dåligt att det går varmt, så märker man säkert glapp och missljud om man ruckar på hjulet eller drar runt navet med bromsbeläggen borttagna. Min erfarenhet av hjullager på någotsånär moderna bilar är att de brukar börja låta rejält illa flera månader innan glapp eller tendenser till varmgång börjar märkas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 07:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag har hängt av handbromswiren så det kan inte vara den som spökar. Dessutom är den inte hårt spänd och jag monterade nya handbromswires.
Kolven i oket är av den typen som skall vridas in med ett specialverktyg.
Allt gick perfekt med byte av bromsskiva och belägg, först efter några månader började det skrika från höger bakhjul. Då gjorde jag samma operation, plockade ner beläggen, filade till och smörjde in glidytorna. Beläggen rörde sig utan problem.
Sen efter ett tag började vänster bakhjul skrika på samma sätt, då plockade jag ner skivan och belägg, smörjde in glidytor och det blev tyst.
Nu har det börjat skrika och skivan blir varm.
Okets gildpinnar rör sig också fint.
Kan kolven skadats då den pressades in för att göra plats för de nya beläggen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 08:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag undrar om du inte är inne på rätt spår med slangarna. Har drabbats av det själv en gång, och kollegan här har också drabbats en gång.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 09:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Intressant, men hur sjutton kan slangarna ge detta "backventils" problem egentligen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 10:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte expert på bromsslangar, men har läst på andra forum att det beror på att dom är tillverkade i flera lager med armering emellan. Om något lager spricker så bildas ju en "ficka" mellan det lagret och nästa lager utåt eller inåt. Om fickan då blir "fullpumpad" så kan den ju strypa av flödet åt något håll. Eller kanske båda?
Man kanske skall ta som rutin att byta på alla fyra hjulen även om man bara har drabbats på ett hjul? Om en slang blir dålig så är ju dom andra tre jämnåriga med den drabbade.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 11:31 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
kolla om ngn kolv i oket rostat fast, det är den absolut vanligaste orsaken till dina problem....
de ska gå att klämma in helt i n i oket mha typ en polygrip, men akta gummitätningen.
de rostar därför att oktätningen är trasig och släpper i fukt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 11:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
svante skrev:
kolla om ngn kolv i oket rostat fast, det är den absolut vanligaste orsaken till dina problem....
de ska gå att klämma in helt i n i oket mha typ en polygrip, men akta gummitätningen.
de rostar därför att oktätningen är trasig och släpper i fukt...


Dessa kolvar kan inte tryckas in med polygrip. Måste skruvas in med lämpligt verktyg, vilket jag har.
Inga problem alls att vrida in kolvarna, och inget läckage av olja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 15:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Intressant, men hur sjutton kan slangarna ge detta "backventils" problem egentligen?


Har också haft såna problem pga gamla slangar på Hanomagens trumbromser fram som ofta släpade efter inbromsning. Slangarna såg f.ö. helt ok ut på utsidan. Trodde länge det var fel på bromsylinderna. Det är tydligen så att gummit i slangen kan svälla med tiden pga inverkan av bromsvättskan och tom klibba ihopp. Ju högre "klass" bromsvättska ju snabbare slangen försämras sa en bromsspecialist till mig.

När man bromsar så blir trycket tillräklig hög för att pressa isär slangen lite grann som en ballong och vättskan paserar fortfarande, men när man släpper bromsen och trycket försvinner krymper slangen och blockerar returflödet.

När tog bort mina gamla slangar upptäckte jag att de inte gick att blåsa igenom med tryckluft och efter bytet av slangerna hade inte bara problemet med bromserna försvunnit utan tog bromsarna också jämnare utan "ketchup effekt" och med mycket mindre pedaltryck!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 16:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
OK, då blir det att byta dessa slangar. Bra info!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-23 17:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan orsak till att bromsslangar sväller ihop är om yttermanteln börjar vara sprucken så att fukt kommer in till stålarmeringen varvid den rostar, rosten tar mer plats än vad ståltrådarna gjorde från början och då kläms den inre delen av slangen ihop.

I någon gammal verkstadshandbok (kan ha varit för någon militär Volvoterrängbil) har jag sett felsökningstipset vid anliggande bromsar att koppla in manometrar istället för luftnipplar på hjulcylindrarna och kolla att trycket försvinner omedelbart när man släpper pedalen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-24 07:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha, man skulle tro att sådan rost mest skullle växa utåt, mina slangar var iaf inte synlig spruckna men däremot vet jag inte hur gamla de var.

Hos mig såg man att backerna gick tillbaka när man skruvade upp luftningsnipplarna, men det är såklart inte så lätt att se på skivbromsar.

Eftersom mina slangar inte längre fanns som billig reservdel uppgraderade jag slangarna till rvs omspunna teflon bromsslangar från hydroscand så de lär aldrig mera ställa till med problem, men på bakaxeln och tilll kopplingen sitter det fortfarande traditionlla slangar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-24 15:39 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Databoxen skrev:
svante skrev:
kolla om ngn kolv i oket rostat fast, det är den absolut vanligaste orsaken till dina problem....
de ska gå att klämma in helt i n i oket mha typ en polygrip, men akta gummitätningen.
de rostar därför att oktätningen är trasig och släpper i fukt...


Dessa kolvar kan inte tryckas in med polygrip. Måste skruvas in med lämpligt verktyg, vilket jag har.
Inga problem alls att vrida in kolvarna, och inget läckage av olja.



visst du har rätt, tack för rättningen.... :=)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-24 15:45 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Eftersom mina slangar inte längre fanns som billig reservdel uppgraderade jag slangarna till rvs omspunna teflon bromsslangar från hydroscand så de lär aldrig mera ställa till med problem, men på bakaxeln och tilll kopplingen sitter det fortfarande traditionlla slangar.

Var rädd om teflonslangarna så du inte böjer dom för mycket då går dom sönder. Dom tål inte mycket utanför tillverkad böjradie. Själv skulle jag köra med stålomspunnen gummislang. Har bråkat för mycket med "Telefonslang" på hjulbromsarna till Jaktviggen...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-24 17:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej slangerna är inte för korta och de böjs inte för starkt, det bör man nog inte göra med gummislangar heller för då ökar nog risken för att de kan klibba ihop på ett veck.

En fördel med teflonslangen är att de i motsats till gummislang är helt ogenomträngliga för vatten, bromsoljan suger ju gärna åt sig vatten vilket i sin tur leder till bromsproblem (kokpuntssänkning av bromsvättskan och korrosion av bromscylindrar).

Hittade förresten tråden om mit nu lösta problem här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5119

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011