Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 19-12-29 20:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du provkör bilen med bromsservot bortkopplat (vakuumslangen lossad från servot och pluggad), hur uppför sig bromsarna då?

Det kan ju finnas luft kvar i de kanaler i ABS-ventilblocket där ingen bromsvätska passerar under normal bromsning utan bara när en magnetventil ställer sig i tryckhållnings- eller trycksänkningsläge (de kanalerna kan ju under normal bromsning bli så att säga blindtarmar eller stillastående luftfickor).

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-30 15:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Innan jag hann testa köra utan bromsservo så hittade jag lite nyttig info på Ross Tech ang luftning av VW ABS system.
Där kunde jag med VCDS köra ett luftningsprogram med steg för steg instruktioner. ABS pumpen kördes också. Så här gick detta till:

Man skulle ha luftnipplarna stängda, trycka ner bromspedalen.
Då började ABS pumpen gå och bygga upp ett tryck, kunde kännas i pedalen som ville gå tillbaks. Gick ca 5 sekunder.
Efter detta skulle man släppa pedalen och öppna båda främre luftnipplarna.
Eftersom jag inte hade möjlighet att ansluta min sug-slang (från tryckluftsverktyget) till båda oken samtidigt så körde jag det i två steg.
Efter detta skulle man stänga nipplarna och pumpa på pedalen 10 gånger. Detta förstod jag inte riktigt varför. Men följde instruktionen.
Så skulle man repetera detta tills systemet var ok.

Körde några varv och blev nästan en liter vätska som sköljdes igenom.
Bilen blev markant bättre och gick t.o.m att köra, med dock ganska svampig pedal men nu med bromsverkan i alla fall.
Så frågan är om det faktum att jag tog en nippel i taget kan ha orsakat att luften kunde 'gömma sig' nånstans?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 20-01-11 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Till slut efter mycket luftning och pumpande på pedalen, VCDS och så vidare, så är bilen åter körbar med bra bromsverkan.
Tack för alla tips


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011