Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 19-08-16 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du kan ha bilen stående isärplockad ett tag, kan du ju börja med att ta isär de gamla oken och se hur det ser ut, sedan avgöra om du ska beställa renoveringssats till dem eller nya ok. Är det bråttom med att få den hopsatt och körklar, kanske det är bättre att köpa nya ok i förväg.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-08-16 13:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Dom gångerna jag haft problem med bakbromsen på vag-bilar, så har handbromswiren kärvat, känn efter på hävarmen att den går i retur som den ska och att dammskydden till kolven är hel, om så är fallet så behövs troligen ingen renovering eller byte, bara en kryddmått silikon eller bromscylinderpasta under dammskyddet, samt bromvätskebyte åtminstånde vart 5:te år

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-11-04 11:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-11-04 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sådana anordningar kan fungera, om man har sån tur att något av de lock som följer med, passar på ens bromsvätskebehållare.

Man kan också plocka ett lock från en skrotbil och sätta in en slangnippel i det, sen kan man - försiktigt - lägga på tryckluft via en tryckregulator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-08 13:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Databoxen skrev:
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?

Funkar finfint, har erfarenhet att det behövs närmare 1 bar än 0,5 bar. Högre tryck än så blir det inte bättre och man riskerar att förstöra något. ABS-ventilblock kan vara lite luriga så det kan behövas en försiktig luftning, köra så att ABS/TCS/ESP jobbar på bra och en rejäl luftning att avsluta med för att vara säker att få bort all luft.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-11-08 21:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte om man vågar föreslå något tips till "dagens bilar". Men ta det som en kuriositet om det skulle vara hopplöst föråldrat.
För ungefär 45 år sedan jobbade jag ihop med en "klurig och händig selfmade man". Han tog vara på uttjänta enlågiga fotogenkök när tillfälle gavs och gjorde om dom till bromsluftningsutrustning. Han använde pumpen och behållaren i sin apparat. Han fick några enstaka beställningar också på dom, men allt hängde ju på tillgången på fotogenkök. I dag räknas gamla fotogenkök som antikviteter och är nog omöjliga att komma över i det avseendet att göra om dom till något annat. Dom har förmodligen ett högre antikvärde än bromsluftningsverktyg?
Hursomhelst, några år senare, jag hade även bytt jobb under tiden, råkade jag se i en Biltemakatalog att det fanns att köpa någon liknade funktionsmässig plastburk med slang och pump för bromsluftning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-11-10 10:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
Databoxen skrev:
Det blev byte av oken till slut. Mina försök att smörja hjälpte inte.
Vad tycker ni om den s.k 'luftman' som man skruvar på bromsvätskebehållaren med en slang till ett däck med lagom tryck (0.5-1 bar) ?

Funkar finfint, har erfarenhet att det behövs närmare 1 bar än 0,5 bar. Högre tryck än så blir det inte bättre och man riskerar att förstöra något. ABS-ventilblock kan vara lite luriga så det kan behövas en försiktig luftning, köra så att ABS/TCS/ESP jobbar på bra och en rejäl luftning att avsluta med för att vara säker att få bort all luft.

J.K Nilsson


Luftman locket passade bra på behållaren. Anslöt till ett reservhjul med ca 1 bar. Började med bakhjulen och till en början spottades lite luft för att kort därefter endast rinna olja. Jag lät det fortsätta för att få ut mer av den gamla vätskan. Sen gjorde jag om samma sak på framhjulen.
Där fick jag inte de fastrostade nipplarna att funka så jag släppte lite på bromslangen istället.
Det spottades en stund för att kort därefter bara komma olja.
In i bilen, känner på pedalen som är allt annat än bra. Finns uppenbart massor av luft kvar.
Gör om samma sak igen på alla fyra hjulen, men gör ingen större skillnad.
Så testköra och försöka få ABS att aktiveras? Blir svårt att låsa hjulen med så lite bromsverkan som jag har just nu.
Ska jag helt enkelt låta det rinna ur mer vätska när jag luftar? Kan det efter en stunds till synes luftfri vätska dyka upp ett område med luft?

Kan man med VCDS aktivera ABS pumpen ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-11-12 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ha kommit in luft i oken i samband med att du lossade bromsslangarna. Möjligen kan man lyckas lufta dem utan att lossa luftnipplarna, genom att skruva loss ett ok i taget, vända det så att bromsslangsnippeln blir okets högsta punkt, lossa lite på bromsslangen och då pressa in kolven i oket för att trycka ut ev luft.

Men oftast går det bra att få loss fastrostade luftnipplar om man värmer oket intill nippeln med gasollampa eller varmluftpistol (skydda nippeln mot värme, det är godset i oket som ska bli varmt för att värmeutvidgningen ska utnyttjas). Spraya på rostolja medan det kallnar, värm kanske en gång till också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-11-20 08:56 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Det går förvånadsvärt bra att lossa fastrostade luftnipplar genom att slå med kraftig dorn på godset runt luftnippeln, på så stort avstånd att man inte riskerar att skada gänggångar eller själva nippeln. På med rostlösande och sen slå på godset runtomkring. Det blir väl mest elastiska rörelser, men väldigt ofta så lossar nippeln. Att slå den rakt ner och på så sätt deformera den i spetsen en aning fungerar oxå, men efter det behöver man oftast byta ut den då den blir förstörd i toppänden


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-11-20 16:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har vid fastrostad nippel tagit en ringnyckel (som är en storlek mindre och bankat på) sedan knackat på desss skaft tills nippeln lossnar

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-11-24 22:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det visade sig att även främre oken var i tvivelaktigt skick så det blev byte av dessa också inkl skivor.
Eftersom inte nipplarna gick att öppna så släppte jag på bromsslangarnas anslutning mot oken. Det jag inte tänkte på när jag gjorde detta var att det satt kopparbrickor som tätningar där, som bör bytas ut efter man släppt anslutningen. Det höll inte tätt efter jag drog fast dem igen. Så troligtvis tog systemet in luft där och var anledningen till att jag inte lyckades lufta ur systemet.
Förhoppningsvis kommer jag med 4 nya ok inkl nipplar kunna få ut luften.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-22 15:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lyckas inte få ut luften.
Även om jag trycksätter behållaren med ca 0.7bar så rinner det bara fin bromsvätska från varje nippel?
Ska jag testa med en tryckluftsdriven avluftare som suger ut vätskan istället? Är det mera effektivt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-23 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är du säker på att det är luft i systemet, så det inte är något annat fel som gör att det känns som om det finns luft där?
Ibland kan man t ex bli lurad av nya bromsbelägg som fjädrar för att de inte är inslitna mot bromsskivorna, eller av någon dålig bromsslang.

Det kan också finnas någon fler luftnippel förutom på bromsoken, t ex på ev lastkännande tryckbegränsningsventil eller på ABS-enheten. På en del bilar kan man behöva ställa ABS-enheten i ett speciellt luftningsläge via OBD. Om man inte har möjlighet till detta, så kan man ibland lösa problemet genom att lufta så gott det går, ge sig ut och köra i halt väglag och göra några hårda bromsningar där ABS får arbeta länge på samtliga hjul, sedan åka hem och lufta igen.

En klassisk orsak till att misslyckas med luftningen är också att ha förväxlat höger och vänster bromsok, så man har fått luftnipplarna nedåt.

En del huvudcylindrar (i synnerhet av märke ATE) har ett litet tryckutjämningshål (på sin höjd 0,5 mm i diameter) på undersidan, nära flänsen mot bromsservot. Om det blir stopp i det hålet, så kan det bli konstiga fenomen. Eftersom hålet är litet så blir det igensatt mycket lätt, och man kan behöva granska cylindern mycket noga för att få klart för sig att det faktiskt finns där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-12-24 12:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Man kan trycka/skruva in kolvarna, evt. luftfickor i ABS-enheten går då ut via bromsvätskebehållaren

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-29 16:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Dagens övning var att testa en tryckluftsbaserad sug som ansluts på vardera nippel.
Började bak, då jag kunde konstatera luftbubblor och efter ett par deciliter så kunde jag bara se vätska i den genomskinliga sugslangen.
Min son höll koll på nivån i bromsvätskebehållaren och fyllde på regelbundet så nivån höll sig nära max.
Upprepade samma förfarande på samtliga hjul och hade då kört igenom ca 1 liter totalt.

Så länge motorn var avstängd kändes bromspedalen stum och jag trodde för några sekunder att vår försök hade lyckats.
Men så fort motorn startades försvann all stumhet i pedalen och gav i princip noll bromsverkan.

Jag har inte kunnat hitta varken fler nipplar på abs enheten eller andra ställen.
Med tanke på den låga bromsverkan så fanns det heller inte minsta möjlighet att få abs pumpen att vakna.
Jag undrar dock HUR luft kan finnas kvar i abs ventilblocket när jag kört vätska genom alla fyra utgångar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011