Små billiga motorer som t ex mopeder går ofta med fast tändläge. Lite mer påkostade CDI-system kan ha någon enkel analog anordning för att ändra tändtidpunkten beroende på varvtal - t ex kan man utnyttja att spänningen från triggspolen blir högre vid högre varvtal, och om man låter triggningen ske vid en fast spänningsnivå så sker den tidigare på den stigande flanken ju högre varvtalet är.
En variant som förekommer på båtmotorer där varje motorbelastning motsvaras av ett visst varvtal, är att triggspolen är rörlig och mekaniskt hopkopplad med gasreglaget.
Och så finns det ju ännu mer avancerade lösningar som blandar in en microcontroller eller liknande också.
Jag har sett ett patent från 70-talet (kan ha varit den japanska firman Kokusan Denki) där man hade ordnat en tändförställning beroende på både gaspådrag och varvtal med några få komponenter, där det bl a ingick en transformator med rörlig kärna som påverkades av gaspådraget. Den här länken kanske kan ge en del matnyttigt.
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... 985&d=PTXT