Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Konduktivitet i kylarvätskan?
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7709
Sida 1 av 1

Författare:  nyfiken [ tis 20-11-17 23:27 ]
Inläggsrubrik:  Konduktivitet i kylarvätskan?

Torbjörn: Jag har en fundering på kylarvätskans kvalitet som jag tror att du skulle kunna svara på?
Det är ju så här numera att kylarvätskan i bilar byts inte om det inte finns något att anmärka på den vid service i dag. Grumlighet och föroreningar, missfärgning och dåliga lägsta antifrystemperaturer. Om det är någon av dom här sista anmärkningarna på vätskan, då byter man kylarvätska vid bilens service. Inte annars. Förr i tiden bytte man vart annat år, men det gör man inte längre. Samtidigt har bilindustrin själv tagit död på begreppet LongLife Glykol. All Glykol blir ju LongLife med detta nya ställningstagande.
Men då tänker jag så här: Om korrosionsskyddet börjar att avta lite smått efter flera år, kommer det då ledande metalljoner i kylarvätskan? Låt oss säga att en bil blir t.ex 10 år gammal. Den har en till synes ren och klar klar kylarvätska, men man kan ju inte se på bara vätskan om korrosionsskyddet är fullgott. Man kanske kan mäta om det finns något silikat (?) i vätskan, men det kanske är enklare att mäta om det finns några lösa metalljoner i vätskan i stället. Naturligtvis behövde man någon tabell med riktvärden för olika bilmodeller, kylaren och motorns vätskevolym eller annat, och man skulle då få ett direktsvar. Naturligtvis skulle det finnas gardering för att etanolen i glykolen redan är svagt elektriskt ledande. Men det borde ju vara grundvärden som då är inlagda i tabellen. Byte eller inte i god tid innan det börjar bildas slam och grumligheter och t.ex en alumotor börjar "ätas upp inifrån".
Vad tror du om detta? Även ni andra som har åsikter får naturligtvis svara.

Författare:  biltema 10w30 [ ons 20-11-18 08:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konduktivitet i kylarvätskan?

Den senaste versionen för VW dvs. G13 774J Ska ha en livslängd på 8 år enligt en lokal bildelsåterförsäljare, men å andra sidan kanske biltillverkarna räknar med att något på denna tid behöver bytas ut som gör att att ändå måste fylla upp med ny kylarvätska men okså att bilen livslängd ändå inte är mer än 10-20 år

:(

Författare:  torbjorn [ tor 20-11-19 19:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konduktivitet i kylarvätskan?

Konduktiviteten beror ju också mycket på egenskaperna hos det vatten glykolen är blandad med.

Författare:  nyfiken [ fre 20-11-20 07:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konduktivitet i kylarvätskan?

OK! Detta var en tankebubbla som kom upp för mig. Men det var alltså svårare än så.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/