Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 22-07-17 21:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Min Volvo 240 stannade på vägen idag, kraften försvann helt plötsligt och den reagerade inte på gaspådrag. Det small också några gånger i avgasröret. Lyckligtvis kunde jag rulla in på en ficka längs vägen, och blev sen bogserad hem.
Enligt tändinställningslampan finns det gnista, på alla fyra tändstift, och tändläget är rätt. Men kan gnistan vara för svag så att den inte räcker, trots att lampan visar gnista?
Bilen är från 1985, motorn är en B200K, förgasaren är en pierburg, vilket inte är original.
Den reagerar inte alls på startgas. Bränslepumpen fungerar, och jag har kört ner en kanyl i bränslemunstycket och sugit upp bränsle och konstaterad att det finns gott om bränsle, så det borde inte vara ventilen i flottörhuset som kärvar..
Om jag trampar ner gasen i bott, ocn håller den nere, och kör med startmotorn länge så går den ibland igång så mycket att den går på etet par hundra varv, på fullgas. Släpper jag gasen stannar den direkt.
Det finns en grunka fram i hörnet bakom strålkastaren som kallas tändförstärkare, eller tändmodul? Den har jag bytt en gång förut, men det är nog ca 20 år sen. Kan det vara den det är fel på igen? Hur konstaterar jag det isåfall?

Kan en ventil kärva så att det inte blir kompression? Men även om en kärvar borde väl motorn gå på de andra? Känns osannolikt att alla ventiler skulle kärva samtidigt.
Kamremmen är hel, kamaxeln roterar. Men kan kamremmen ha kuggat över ett hack? Jag lättade på kåpan för kamremmen. Kåpan är tvådelad. Ska det gå att få loss den övre delen utan att montera bort remskivor och fläkt och grejer?
Jag lyckades iallafall efter att ha tagit bort skruvarna på kåpan bända isär så mycket att jag såg remmen. Den såg bra ut , vad jag kan se, men den va lite slak tycker jag på ena sidan. Är det normalt?

Vad kan vara fel?

Tillägg, efter närmare koll så verkar tändläget vara helt fel. Märket jag såg med tändinställningslampan var något annat märke i godset, Efter att ha tittat närmare på remskivan så hittade jag det rätta märket, tror jag, ett tydligt märke i kanten på remskivan, och enligt det är tändningen fel.
Fördelaren borde inte kunna ha vridit sig själv, då den går trögt och är fastskruvad. Kan kamremmen ha kuggat över bara den? Enligt märkena jag ser på vevaxeln och kamaxel är kamaxeln rätt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-07-18 10:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Har du öppnat tändfördelarlocket för att se att det står rätt till därunder?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-07-18 17:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det visade sig vara kamremmen som hade kuggat över 3 kuggar, men bara på drevet till fördelare, så tändningen kom rejält försent. Det förklarar väl varför det small i avgasröret några gånger.
Men hur ska man göra med spänning och efterspänning? Hur hårt spänd remmen känns beror ju på vilket läge kamaxeln sitter i märkte jag. Först var den väldigt slag på långa sidan, jag kunde lätt trycka in remmen en cm på mitten genom att bara peta på den. Men då var den istället hårdare spänd på andra sidan där spännrullen sitter. Sen i ett annat läge blir det tvärtom, eftersom kamaxeln liksom går lite stötvis pågrund av fjädrarna på ventilerna. Eller kommer spänningen att vrida på kamaxeln?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011